DERS ADI

: Eğitimde Yapay Zeka ve Edebiyat

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBD 5086 Eğitimde Yapay Zeka ve Edebiyat SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Buca Eğitim Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ AYLİN NADİNE KUL

Dersi Alan Birimler

Buca Eğitim Fakültesi
Almanca Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı Yapay Zeka'nın (YZ) temelleri ve edebiyat içindeki temsili ele almak. YZ'nin temel kavramları ve modellerine yapılan bir girişin ardından, edebi metinlerde YZ'nin temsil edilmesi ve tartışılması konusu işlenecektir. Hem tarihi perspektifler hem de güncel trendler dikkate alınacaktır. Ders, 20., 21. ve 22. yüzyıllarda edebi eserlerde Yapay Zeka'nın temsilini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Medya ve türlere özgü anlatım stratejilerinin yanı sıra, Yapay Zeka'nın sahnelenmesinin olanakları ve sınırları da incelenecektir. Uygulamalı bir oturumda, katılımcılar YZ araçları kullanarak kendi edebi metinlerini geliştireceklerdir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yapay Zekânın temel kavramlarını ve toplumsal etkilerini anlama
2   Edebi metinlerde Yapay Zekânın temsili üzerinde analiz ve yorum yapabilme
3   Yapay Zekâ araçlarıyla kendi yaratıcı metinlerini geliştirme
4   Sanat ve edebiyat bağlamında Yapay Zekânın rolü üzerine eleştirel bir düşünce geliştirme
5   Yapay Zeka'nın etik ve toplumsal etkileri hakkında eleştirel bir düşünce geliştirme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yapay Zeka'nın temelleri, tanımlar ve tarihsel gelişim Distopik ve Ütopik Senaryolarda Yapay Zeka'nın Teması
2 Yapay Zeka modelleri ve uygulamaları Yapay Zeka'yı Edebi Bir Motif Olarak Kullanma: Yapay Bilinç, Duygular ve İnsanlık
3 Etik ve Toplum: Yapay Zekânın Imkanları ve Riskleri Araçlar Arası Perspektifler: Yapay Zeka ve Edebiyatın Film ve Diğer Medyalarla İlişkisi
4 Yapay Zeka'nın Edebiyat Tarihindeki Yeri Gelecek Perspektifleri: Yapay Zeka, Önümüzdeki On Yıllarda Edebiyatı Nasıl Etkileyecek
5 Klasik Eserler: Bilim Kurgu Edebiyatında Yapay Zeka ve Robotik Yarıyıl Sonu Sınavı
6 Yapay Zeka ya Edebiyat Perspektiflerinden Bakış: Anlatı Stratejileri ve Felsefi Sorular
7 Yapay Zeka ile Günümüzde Edebiyat: Modern Edebiyat Örnekleri
8 Genel değerlendirme: genel tekrar, yarıyıl ara sınavı
9 Uygulama: Yapay Zeka Araçları ile Edebi Metinler Yazmak
10 Yapay Zeka Tarafından Üretilen Metinlerin Analizi: Estetik, Yaratıcılık ve Sınırları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- Andrea Bertschi-Kaufmann (2022): Literarische Bildung neu im Fokus: Text- und Medienvielfalt im Unterricht der Sekundarstufe I: Kallmeyer.
- Ach, KI!: Literarische Beiträge zu sprachbasierter Künstlicher Intelligenz (2024): edition-v
- Sven Kaufmann, Johanna Ebinger (2023): Künstliche Intelligenz im Unterricht - Sprachgesteuerte KI praxisorientiert einsetzen: Cornelsen Vlg Scriptor
- Güncel makaleler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, interaktif sunum, araştırma, grup çalışmaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE Midterm Exam
2 DTK Other Activity
3 FN Semester final exam
4 BNS BNS Student examVZ * 0.30 + Student examDTK * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Make- up note
6 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.30 +Student examDTK * 0.10 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

sınavlar

Dersin Öğretim Dili

Almanca

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aylin.kul@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

dönem başında ilan edilecektir

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 2 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Kitap Okuma 6 4 24
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 99

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.1525
ÖK.2535
ÖK.3525
ÖK.4425
ÖK.5425