DERS ADI

: Rehberlik

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EGT 4101 Rehberlik ZORUNLU 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Buca Eğitim Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ BAHAR METE OTLU

Dersi Alan Birimler

Resim - İş Öğretmenliği
Türkçe Öğretmenliği
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Fizik Öğretmenliği
Buca Eğitim Fakültesi
Matematik Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Biyoloji Öğretmenliği
Okul Öncesi Öğretmenliği
Sınıf Öğretmenliği
Coğrafya Öğretmenliği
Fen Bilgisi Öğretmenliği
Müzik Öğretmenliği
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Özel Eğitim Öğretmenliği
Kimya Öğretmenliği
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği
Tarih Öğretmenliği

Dersin Amacı

Öğrencilerin rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetinin amaçlarını, ilkelerini, kuramsal temellerini, kapsamını kavramalarını sağlamak ve öğrencilere rehberlik hizmet alanlarını, rehberlik türlerini, bireyi tanıma tekniklerini, rehberlikte örgütlenme sistemini açıklama becerisi kazandırmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Rehberlik ve psikolojik danışmanın tanımını yapar.
2   Öğrenci kişilik hizmetleri kapsamında rehberlik hizmetlerinin yerini ve önemini kavrar.
3   Rehberliğin amaçlarını ve ilkelerini açıklar.
4   Gelişimsel rehberlik modelini açıklar.
5   Çağdaş eğitim ile rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin ilişkisini kurar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Çağdaş eğitim anlayışında öğrenci kişilik hizmetleri ve rehberlik hizmetleri
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanın tanımı ve kapsamı
3 Rehberliğin tarihçesi, ilkeleri ve amaçları
4 Rehberlik modelleri, geleneksel ve gelişimsel rehberliğin karşılaştırılması
5 Rehberlik hizmet alanları
6 Rehberlik türleri
7 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
8 Psikolojik danışma kuramları
9 Bireyi tanıma teknikleri (test teknikleri)
10 Bireyi tanıma teknikleri (test dışı teknikler)
11 Özel eğitim ve rehberlik
12 Okullarda karşılaşılabilecek davranış sorunları ve müdahalede rehberliğin rolü
13 Rehberlikte iletişim, çatışma çözme ve öğretmen-öğrenci ilişkileri
14 Rehberlikte örgütlenme sistemi
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Deniz, M.E. ve Erözkan, A. (ed) (2025). Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Pegem Akademi.
Yeşilyaprak, B. (2024). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Nobel Yayıncılık.
Yeşilyaprak, B. (2022). Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma Uygulamaları. Pegem Yayıncılık.
Aydın B. (2024). Rehberlik. Pegem Akademi.
Can, G. (ed) (2018). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Pegem Yayıncılık.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru cevap, beyin fırtınası, tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ders vize ve final sınavı ile değerlendirilmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersten başarılı olmak için derslerin %70'ine devam zorunluluğu vardır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

bahar.mete@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 18 18
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 87

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.12444442111
ÖK.22444442111
ÖK.32444442111
ÖK.42444442111
ÖK.52444442111