DERS ADI

: Kültür ve Matematik

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GKD 5064 Kültür ve Matematik SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Buca Eğitim Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ YUSUF ERKUŞ

Dersi Alan Birimler

Müzik Öğretmenliği
Türkçe Öğretmenliği
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Kimya Öğretmenliği
Biyoloji Öğretmenliği
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği
Coğrafya Öğretmenliği
Fizik Öğretmenliği
Özel Eğitim Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Okul Öncesi Öğretmenliği
Matematik Öğretmenliği
Sınıf Öğretmenliği
Resim - İş Öğretmenliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Tarih Öğretmenliği
Fen Bilgisi Öğretmenliği

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kültür ve matematik kavramlarının nasıl iç içe geçtiğini örneklerle açıklayabilecek.
2   Farklı toplumların sayı sistemleri, ölçü birimleri ve geometrik yaklaşımlarını karşılaştırarak değerlendirebilecek.
3   Geleneksel oyunlar, sanat eserleri ve mimari yapılar üzerinden matematiksel analizler yapabilecek.
4   Etkili bir şekilde kültürel matematik örnekleri içeren sunumlar ve küçük uygulama projeleri tasarlayabilecek.
5   Matematiğin kültürel kimliğe ve toplumsal pratiğe nasıl nüfuz ettiğini eleştirel bir bakışla tartışabilecek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Kültür, Matematik ve Etno-matematik Ders tanıtımı; etnomatematik kavramı ve kültür-matematik ilişkisine genel bakış.
2 Sayı Sistemleri ve Yazı Karakterleri Babil, Maya, Hint ve Arap sayı sistemlerinin karşılaştırılması; tarihsel gelişim.
3 Kalenderler ve Zaman Ölçümü Güneş takvimi, ay takvimi, lunisolar takvimler; kültürlere göre yıl bölümleri.
4 Ölçü Birimleri ve Ticaret Uzunluk, hacim ve ağırlık ölçüleri; antik ve geleneksel pazar ölçü yöntemleri üzerine vaka incelemesi.
5 Mimari ve Geometri: Tapınaklar & Saraylar Antik Mısır piramitleri, Japon pagodaları ve Osmanlı camilerinde geometrik analiz.
6 Tekstil Desenleri ve Döşemeler Anadolu kilimleri, Afrika kente kumaşları ve İslami döşemelerde simetri-tesselasyon atölyesi.
7 Geleneksel Oyunlar ve Olasılık Mancala, Senet, Go oyunu üzerinden temel olasılık ve strateji analizi.
8 Ara Sınav
9 Sihirli Kareler ve Numeroloji Çin, Sanskrit ve Batı numerolojisindeki sihirli kare uygulamaları ve kültürel anlamları.
10 Müzik ve Matematik Farklı kültürlerin ritim kalıpları, frekans oranları ve akor yapılarının incelenmesi.
11 Altın Oran ve Sanat Rönesans tabloları, Afrikalı maskeler ve Japon çay seremonisi objelerinde oran kullanımı.
12 Fraktallar ve Doğadaki Kültürel İmgeler Amazon kültüründe bitki desenleri; Aborjin çizimlerindeki tekrarlayan örüntüler.
13 Etno-matematik Proje Atölyesi I Küçük gruplarla seçilen bir kültürel matematik konusu üzerine saha araştırması ve sunum hazırlama.
14 Etno-matematik Proje Atölyesi II Proje tasarımlarını uygulama ve ara değerlendirme; akran geribildirimi.
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, tartışma, soru-yanıt, gözlem, grup çalışmaları, örnek olay inceleme.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 DTK Diğer Etkinlik
3 FN Yarıyılsonu Sınavı
4 BNS BNS VZ * 0.30 +DTK * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 9 9
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51