DERS ADI

: Hibrit Sanat Ve Yeni Medya

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
RSS 4013 Hibrit Sanat Ve Yeni Medya SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Resim

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. ENGİN ASLAN

Dersi Alan Birimler

Resim

Dersin Amacı

Hibrit Sanat (Hybrid Art) ve Yeni Medya (New Media) konularının tarihsel süreç içindeki teknoloji ve sanat bağlamında incelenmesi ve analiz edilmesi. Yapay Zekâ kodlamalarıyla oluşturulan, Hibrit sanat (Melez) örneklerini, sanat tarihi içerisinde değerlendirerek, sanatçı-makine iş birliği üretimlerine ait, güncel eserlerinin sanat alanına getireceği yeni olanaklar, pozitif ya da negatif yönleriyle değerlendirilmesi, sentezlenmesi ve yoruma ulaşılması. Ayrıca Resim alanı dışında, gelişen teknoloji olanaklarının, Sinema, Fotoğraf ve Heykel (3D Printing) gibi temel sanat disiplinlerindeki yansımalarının incelenmesi.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hibrit Sanat, Dijital ve Yeni Medya sanat üretimlerini takip ederek bu tür eserleri yorumlar.
2   Güncel sanat üretimlerini takip eder, kendi üretim alanına katkılar sağlar.
3   Alandaki bilgi ve becerilerini sürekli olarak güncel tutarak geliştirir.
4   Kültürel ve sanatsal etkinlikleri yeni sergileme olanaklarıyla (Hibrit Sanat, Dijital, Yeni Medya) düzenler ve bu alana katkıda bulunur.
5   Hibrit Sanat ve Yeni Medya sanat üretimlerini, Makine-Sanatçı iş birliği (Melez Sanat) ve bu alandaki uluslararası alanda tanınan ve tartışma yaratan eserleri tanır.
6   Hibrit Sanat ve Yeni Medya sanat üretimlerini farklı alanlarla ilişkilendirerek, uzmanlık alanlarına yönelik yaratıcı çalışmalar hazırlayabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse giriş: Hibrit Sanat ve Yeni Medya üzerine genel bilgiler. Temel kavramlar/tanımlar. Seçilmiş örnekler üzerinden, Yeni Medya, Makine (Yapay Zekâ)- Sanatçı iş birliği (Melez Sanat) ve Disiplinlerarası Sanat üretimlerinin analizi ve tartışmalar.
2 Hibrit Sanat ve Yeni Medya nın tarihsel gelişimi ve güncel örnekler üzerinden incelenmesi. Makine (Yapay Zekâ)- Sanatçı iş birliği (Melez Sanat) üretimlerinin geleceği üzerine tahmin ve yorumlar.
3 Devam Dersi: Hibrit Sanat ve Yeni Medya nın tarihsel gelişimi ve güncel örnekler üzerinden incelenmesi.
4 Türkiye de güncel Hibrit Sanat ve Yeni Medya alanının sanatçı örnekleri üzerinden incelenmesi.
5 Hibrit Sanat ve Yeni Medya üretimlerinin etik açıdan incelenmesi ve eleştirisi.
6 Makine (Yapay Zekâ)- Sanatçı iş birliği (Melez Sanat) üretimlerinin incelenmesi ve analizi.
7 Hibrit Sanat, Makine (Yapay Zekâ)- Sanatçı iş birliği (Melez Sanat): Sinema
8 Hibrit Sanat, Makine (Yapay Zekâ)- Sanatçı iş birliği (Melez Sanat): Fotoğraf
9 Hibrit Sanat, Makine (Yapay Zekâ)- Sanatçı iş birliği (Melez Sanat): Heykel
10 Hibrit Sanat, Makine (Yapay Zekâ)- Sanatçı iş birliği (Melez Sanat): Mimarlık

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Franchi, S. & Güzeldere, G. (2005). Mechanical bodies, computational minds: artificial ıntelligence from automata to cyborgs. London: The MIT Press
Medya Kültür Siyaset, Ankara: Alp Yayınevi. Küçük, M. (Der., Çev). 2002.
Davies, C. R. (2011). An Evolutionary Step in İntellectual Property Rights - Artificial İntelligence and Intellectual Property , Computer Law & Security Review, No 27
Gervais, D. J. (2019). The Machine as Author , Iowa Law Review, No 105,
Schank, R. and Owens, C. (1991) The Mechanics of Creativity , The Age of Intelligent Machines, ed. Raymond Kurzweil, Massachusetts: MIT Press Hibrit Sanat ve Yeni Medya üretimlerinin etik açıdan incelenmesi ve eleştirisi.
Panofsky, E. (2004). Bir İnsani Bilim Olarak Sanat Tarihi, Sanat Dünyamız, 91, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Oskay, Ünsal. İletişimin ABC si, İstanbul: Der Yayınları, 2005.
Baraniuk, C. (2018, 21 Eylül). Yapay zekâ ressamlar sanata yeni tarzlar getiriyor! (M. Can, Çev.) [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://rasyonalist.org/yazi/yapay-zeka-ressamlar-sanata-yeni-tarzlargetiriyor/
Ryan, J. (2020) İnternetin Geçmişi ve Dijital Gelecek. Çev. Keleş, B. Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitaplığı
Fuchs, C. (2016). Sosyal Medya: Eleştirel Bir Giriş. Çev: D. Saraçoğlu ve İ. Kalaycı. İstanbul: Nota Bene.
Gombrich, E. H. Sanatın Öyküsü , çev. Erol Erduran ve Ömer Erduran, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları, 1992.
Medyada Gerçekliğin İnşası: Türk Medya Söylemine Eleştirel Bir Bakış, Konya: Çizgi Kitabevi. Sancar, S. (2008).
Nelsper, E.J. ve R.Lynon (2016) Dijital Yerliler Kanıt Nerede , Yeni Medya Kullanıcının Yükselişi. Der. H.Hülür ve C.Yaşın. Ankara: Ütopya.
Lyotard, J.F. (1994), Postmodern Durum , (Çev: Ahmet Çiğdem), Vadi Yayınları, Ankara.
Jonathan Fineberg, 1940 tan Günümüze Sanat, Varlık Stratejileri Kara Kalem Kitabevi Yayınları, İzmir, 2014.
Polat, İ. H. (2016). Dijital-Siber-Sosyal; Yeni bir medyadan yeni bir yaşam alanına dönüşüm. TRT Akademi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FIN FINAL EXAM
3 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.40 + FIN * 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Bu derste; ara sınav ve final sınavı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav bulunmaktadır. Ara sınav %40, final sınavı %60 olarak ders geçme ağırlık yüzdesini (%100) oluşturur. Ders için en az bir ara sınavı ve dönem sonu sınavı yazılı olarak yapılır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse katılım, yorum ve analiz yapabilme yetkinliği. Derse devamlılığın azami ölçüde sağlanması.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Engin ASLAN
engin.aslan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba: 12.30-12.45
Perşembe: 12.30-12.45

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Öğrenci Sunumları 6 2 12
Grup çalışması 4 2 8
Sunum Hazırlama 8 2 16
Ödev Hazırlama 6 2 12
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 82

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6