DERS ADI

: Kadın Sağlığında Yaşam Döngüsü

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KDN 6033 Kadın Sağlığında Yaşam Döngüsü SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Kadın ve Aile Çalışmaları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. VİLDAN MEVSİM

Dersi Alan Birimler

Kadın ve Aile Çalışmaları Doktora

Dersin Amacı

Kadın yaşamı, biyolojik, fizyolojik ve psikososyal açıdan birbirinden farklı ancak birbiriyle ilişkili dönemlerden oluşur. Ergenlik, doğurganlık, gebelik, lohusalık, menopoz ve yaşlılık gibi evrelerin her biri, kadının sağlığı açısından kendine özgü ihtiyaçlar ve riskler barındırır. Bu dönemlere özgü sağlık konularının göz ardı edilmesi, hem bireysel hem toplumsal düzeyde ciddi sağlık sorunlarına yol açabilmektedir. Bu nedenle Kadın Sağlığında Yaşam Döngüsü adlı dersin amacı, kadının yaşam süreci boyunca karşılaştığı temel sağlık ihtiyaçlarını ve bu ihtiyaçlara yönelik koruyucu, izleyici ve destekleyici sağlık hizmetlerini yaşam tarzı temelli bir yaklaşımla ele alabilme yeterliğini kazandırmaktır.
Bu ders kapsamında öğrencilerin, kadın sağlığına dair güncel bilimsel bilgileri özümseyerek, bu bilgileri yaşam tarzı uygulamalarıyla ilişkilendirebilmeleri ve kadınların sağlıklı yaş alma süreçlerine katkı sunacak yaklaşımlar geliştirmeleri hedeflenmektedir. Ayrıca öğrencilerin, seçtikleri bir konu çerçevesinde yürütecekleri küçük ölçekli bir proje çalışmasıyla, derinlemesine düşünme, analiz etme ve uygulamaya yönelik üretkenliklerini geliştirmeleri teşvik edilmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kadının yaşam evrelerini (ergenlik, doğurganlık, gebelik, menopoz, yaşlılık) sağlık perspektifiyle bütüncül olarak analiz edebilir.
2   Her yaşam evresine özgü fizyolojik, üreme sağlığına dair ve yaşam tarzı temelli sağlık ihtiyaçlarını tanımlayabilir.
3   Kadın sağlığında sık karşılaşılan sağlık sorunlarına yönelik koruyucu ve izleyici hizmetleri açıklayabilir.
4   Sağlıklı beslenme, fiziksel aktivite, stres yönetimi ve uyku gibi yaşam tarzı etkenlerinin kadın sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirebilir.
5   Kadın sağlığına yönelik güncel bilimsel literatürü yorumlayabilir ve eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilir.
6   Seçtiği bir konu üzerinde küçük ölçekli bir proje çalışması yürüterek sağlık alanına yönelik çözüm önerileri geliştirebilir.
7   Kadın sağlığının güçlendirilmesine katkı sunacak, yaşa ve evreye özgü pratik öneriler geliştirebilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Yaşam Döngüsü Yaklaşımı Nedir Kadın sağlığında yaşam evrelerine bütüncül bakış, bu dersin kapsamı ve önemi.
2 Ergenlik Döneminde Kadın Sağlığı Adet döngüsü, ergenlikte hormonal değişiklikler, cinsel sağlık ve hijyen.
3 Ergenlikte Beslenme, Fiziksel Aktivite ve Vücut İmajı Yeme bozuklukları, beden algısı, genç kızlarda sağlıklı yaşam alışkanlıkları
4 Üreme Sağlığı: Menstrüasyon, Ovülasyon ve Doğurganlık Kadın üreme sisteminin fizyolojisi, düzenli takip ve sağlık kontrolleri.
5 Aile Planlaması ve Kontraseptif Yöntemler Etkinlik, yan etkiler, kadının seçim hakkı ve sağlık danışmanlığı.
6 Gebelik Öncesi Hazırlık ve Gebelikte Sağlık Takibi Planlı gebelik, tarama testleri, yaşam tarzı değişiklikleri, doğuma hazırlık.
7 Gebelikte Beslenme, Egzersiz ve Gebelikte Sık Görülen Sağlık Sorunları Demir eksikliği, hipertansiyon, diyabet gibi durumlara yaklaşımlar.
8 Doğum ve Lohusalık Dönemi Sağlık Yönetimi, Arasınav Doğum yöntemleri, anne sütü, lohusalık depresyonu, pelvik taban sağlığı.
9 Kadınlarda Menopoz: Hormonal Değişim ve Müdahaleler Menopoz tanımı, semptomlar, hormon replasman tedavisi.
10 Menopoz Döneminde Yaşam Tarzı ve Koruyucu Sağlık Beslenme, fiziksel aktivite, osteoporoz ve kalp sağlığı yönetimi.
11 Kadınlarda Sık Görülen Kronik Hastalıklar Hipertansiyon, diyabet, obezite, tiroid hastalıkları ve kadın odaklı yönetim.
12 Kadınlarda Ruh Sağlığı: Yaşam Döngüsüne Göre Değerlendirme Depresyon, anksiyete, doğum sonrası depresyon ve destek mekanizmaları.
13 Kadın Sağlığında Koruyucu Hizmetler ve Tarama Programları Smear, meme muayenesi, D vitamin düzeyi, kemik yoğunluğu gibi yaşa özel taramalar.
14 Genel Değerlendirme ve Sağlıklı Yaş Alma Kadının tüm yaşam evrelerinde sürdürülebilir sağlıklı yaşam hedefleri.
15 Uygulama
16 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. WHO. (2013). Life course approach to women's health.
2. Kuh, D., & Ben-Shlomo, Y. (2004). A life course approach to chronic disease epidemiology.
3. World Health Organization (WHO). (2015). The global strategy for womens, childrens and adolescents health (2016 2030). Every Woman Every Child. Retrieved from
4. World Health Organization (2022). Women's Health and Well-being in Europe: Beyond the Mortality Advantage.
5. Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı (2022). Kadın Sağlığı Rehberi. Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü Yayınları.
6. Egger, G., Binns, A., & Rossner, S. (2019). Lifestyle Medicine: Managing Diseases of Lifestyle in the 21st Century (3rd ed.). Academic Press.
7. United Nations Population Fund (UNFPA) (2021). State of World Population: My Body is My Own.
8. UN Women. Gender and Health Publications.
9. Martin, E. (2001). The Woman in the Body: A Cultural Analysis of Reproduction. Beacon Press.
10. Fausto-Sterling, A. (2000). Sexing the Body: Gender Politics and the Construction of Sexuality. Basic Books.
11. Özvarış, Ş. B. (2009). Toplumsal Cinsiyet ve Sağlık. Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
12. Riley, N., & Houghton, F. (2022). A life-course approach to women's health: Lessons from global and public health perspectives. Journal of Global Health Reports, 6,
13. Koblinsky, M. et al. (2016).Quality maternity care for every woman, everywhere: A call to action. The Lancet, 388(10056), 2307 2320.
14. Langer, A. et al. (2015).Women and Health: The key for sustainable development.
The Lancet, 386(9999), 1165 1210.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Etkileşimli Ders Anlatımı: Temel kavramların aktarımı sırasında öğrenci katılımını destekleyen yapılandırılmış anlatımlar.
Vaka Temelli Öğrenme: Kadının yaşam evrelerine ait sağlık durumları üzerinden analiz ve tartışma.
Seminer Sunumları: Öğrencilerin belirli konular üzerinde bireysel ya da grup sunumları hazırlayarak paylaşmaları.
Makale Okuma ve Tartışma: Güncel literatürün derse entegre edilerek eleştirel değerlendirilmesi.
Proje Geliştirme ve Sunumu: Öğrencilerin seçtikleri bir konuda küçük ölçekli bir proje hazırlamaları ve sunmaları.
Yaşam Tarzı Günlüğü: Kadın sağlığıyla ilişkili yaşam tarzı bileşenlerinin bireysel olarak izlenmesi ve sınıfta paylaşılması.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 STT TERM WORK (SEMESTER)
3 FIN FINAL EXAM
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.30 + STT * 0.30 + FIN* 0.40
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.30 + STT * 0.30 + RST* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda proje, ödev ve final sınavları ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

vildan.mevsim@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 12.00-13.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Proje Hazırlama 2 12 24
Sunum Hazırlama 2 10 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 165

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65
ÖK.75