DERS ADI

: DÜNYA SİYASETİNDE OSMANLI MİRASI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
UIR 4206 DÜNYA SİYASETİNDE OSMANLI MİRASI SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler (UOLP-SUNY- Albany)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. İBRAHİM SAYLAN

Dersi Alan Birimler

Uluslararası İlişkiler (UOLP-SUNY- Albany)

Dersin Amacı

Dersin temel amacı Osmanlı devrini, Ortadoğu, Kuzey Afrika ve Balkanlardaki mirası ve etkilerini öğrencilere aşina kılmaktır. Osmanlı mirası bu bölgelerin sosyo-politik ve ekonomik yapılarında ve dünya siyasetindeki rollerinde hala önemli bir yer teşkil etmektedir. Teorik ve tarihi metinlerle bu ders öğrencilere Osmanlı mirasının önemini anlaşılır kılacak analitik araçlar sağlayacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Osmanlı politikasının tarihinin halen bölgede etkin olup olmadığına dair bir anlayış ortaya koymak
2   Osmanlı yönetiminin ve uzun vadeli etkilerinin halen daha halklar ve devletler nezninde bölgede etkili olduğunu analiz edebilme yetisine sahip olmak
3   Kütüphane ve internet araştırmasını gerçekleştirebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş ve dersin tanıtımı -
2 Osmanlı Tarihine Giriş (1300-1600) Zorunlu Okumalar: Halil İnalcık, The Ottoman Empire The Classical Age 1300-1600, London: Phoenix, pp. 55-118. Önerilen Okumalar: Justin McCarthy, The Ottoman Turks, London and New York: Longman, pp. 101-44. Kemal H. Karpat, `The Stages of Ottoman History in The Ottoman State and Its Place in World History (with a comment by C.A.O. van Nieuwenhuijze), Leiden, E.J.Brill, 1974, pp. 79-106
3 Osmanlı Tarihine Giriş (1600-1918) Zorunlu Okumalar: Halil İnalcık, The Ottoman Empire The Classical Age 1300-1600, London: Phoenix, pp. 121-202. Önerilen Okumalar: Norman Itzkowitz, Ottoman Empire and Islamic Tradition, London: Phoenix, pp. 87-109.
4 Osmanlı Tarihine Giriş (1600-1918) Zorunlu Okumalar: Kemal H. Karpat,Studies on Ottoman Social and Political History, Leiden: Brill, 2002, pp. 27-74. Önerilen Okumalar: Justin McCarthy, The Ottoman Turks, London and New York: Longman, pp. 145-92. M. Şükrü Hanioğlu, A Brief History of Late Ottoman Empire, pp.6-41 and 72-108.
5 Osmanlı Tarihine Giriş (1300-1600) orunlu Okumalar: M. Şükrü Hanioğlu, A Brief History of Late Ottoman Empire, pp.150-211. Önerilen Okumalar: Justin McCarthy, The Ottoman Turks, London and New York: Longman, pp. 283-367. İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, İstanbul: Timaş, 2008. Halil İnalcık and Mehmet Seyitdanlıoğlu, Tanzimat- Değişim Sürecinde Osmanlı İmparatorluğu, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2011.
6 Dünya Siyasetinde Osmanlı Mirasını Nasıl Anlamalı I Zorunlu Okumalar: Halil Inalcik, `The Meaning of Legacy , in Imperial Legacy: the Ottoman Imprint on the Balkans and the Middle East, L. Carl Brown (ed.), New York: Columbia UP, pp.17-29. Norman Itzkowitz, `The Problem of Perceptions in Imperial Legacy: the Ottoman Imprint on the Balkans and the Middle East, L. Carl Brown (ed.), New York: Columbia UP, pp.30-44.
7 Dünya Siyasetinde Osmanlı Mirasını Nasıl Anlamalı II Zorunlu Okumalar: Halil Inalcik, `The Meaning of Legacy , in Imperial Legacy: the Ottoman Imprint on the Balkans and the Middle East, L. Carl Brown (ed.), New York: Columbia UP, pp.17-29. Norman Itzkowitz, `The Problem of Perceptions in Imperial Legacy: the Ottoman Imprint on the Balkans and the Middle East, L. Carl Brown (ed.), New York: Columbia UP, pp.30-44.
8 Osmanlı İmparatorluğu'nun Avrupa'nın Modernleşme Çabalarına Etkisi I Zorunlu Okumalar: Halil İnalcık, `The Turkish Impact on the Development of Modern Europe in The Ottoman State and Its Place in World History (with a comment by M. Kortepeter) Leiden, E.J.Brill, 1974, pp. 51-60.
9 Osmanlı İmparatorluğu'nun Avrupa'nın Modernleşme Çabalarına Etkisi II ZorunluOkumalar Ayla Göl, `Europe, Islam and Pax Ottomana 1453-1774 in International Orders in the Early Modern World Before the Rise of the West, Shogo Suzuki et al (eds.), London and New York, Routledge, 2014, pp.34-54. Cemal Kafadar, `The Ottomans and Europe in Handbook of European History 1400-1600, Thomas A. Brady, Jr. et al (eds.), Leiden, New York, Koln: E.J.Brill, 1994, pp. 589-628.
10 Osmanlı'nın Balkanlardaki Mirası I-II Zorunlu Okumalar: Kemal H. Karpat, Studies on Ottoman Social and Political History, Leiden: Brill, 2002, pp. 434-72. Maria Todorova, `The Ottoman Legacy in the Balkans , in Imperial Legacy: the Ottoman Imprint on the Balkans and the Middle East, L. Carl Brown (ed.), New York: Columbia UP, pp.45-77.
11 Osmanlı'nın Balkanlardaki Mirası I-II Zorunlu Okumalar: Kemal H. Karpat, Studies on Ottoman Social and Political History, Leiden: Brill, 2002, pp. 434-72. Maria Todorova, `The Ottoman Legacy in the Balkans , in Imperial Legacy: the Ottoman Imprint on the Balkans and the Middle East, L. Carl Brown (ed.), New York: Columbia UP, pp.45-77.
12 Ortadoğu'da Osmanlı Mirası:Pan-Arabizm ve Milliyetçilik I-II Zorunlu Okumalar: Andre Raymond, `The Ottoman Legacy in Arab Political Boundaries , in Imperial Legacy: the Ottoman Imprint on the Balkans and the Middle East, L. Carl Brown (ed.), New York: Columbia UP, pp.115-32. Albert Hourani, `The Ottoman Background of the Modern Middle East in The Ottoman State and Its Place in World History, Kemal H. Karpat (ed.), Leiden, E.J.Brill, 1974, pp. 61-78.
13 Ortadoğu'da Osmanlı Mirası:Pan-Arabizm ve Milliyetçilik I-II Zorunlu Okumalar: Kemal H. Karpat, Studies on Ottoman Social and Political History, Leiden: Brill, 2002, pp. 730-51.
14 Genel Değerlendirme -

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders programında belirtilmektedir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders anlatımı
2. Katılım
3. Grup çalışması
4. Ödev/rapor

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARA SINAV
2 ODV ÖDEV PROJE
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV* 0.40 + YYS * 0.30
5 BUT BÜTÜNLEME NOTU
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV* 0.40 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

-İlgili bölgelerde Osmanlı mirasını açıklamak.
-Osmanlı mirasına özel bir vurgu yaparak bölgede yer alan ülkelerin tarihsel
sorunlarını ve geleneklerini anlamak.
-Kütüphane ve internet kaynaklarını akademik araştırma için kullanmak.
Dönem ödevi ve dönem ödevi sunumlarının değerlendirilmesinde kullanılacak
derecelendirme ölçeği:
a) Zayıf (%0) b) Orta (%40) c) İyi (%60) d) Çok iyi (%80) e) Mükemmel (%100)
Ödev/dönem projesi değerlendirme kriterleri (Toplam Puan 100):
1) Konu seçiminin gerekçelendirilmesi - 10 Puan a) Konu seçiminin gerekçelendirilmesi
yapılmamıştır b) Konu seçimi yeterince gerekçelendirilmemiştir c) Konu seçimi
gerekçelendirilmiştir ancak dersin amaçlarıyla ilişkilendirilmemiştir d) Konu seçimi
dersin amaçlarıyla ilişkilendirilerek yeterli şekilde gerekçelendirilmiştir e) Konunun
dersin amaçları açısından önem ve ilgisi ayrıntılı bir şekilde açıklanmıştır
2) Araştırma sorusunun tanımlanması - 10 Puan a) Araştırma sorusu belirtilmemiştir b)
Araştırma sorusu muğlak şekilde tanımlanmıştır c) Araştırma sorusu tam olarak
tanımlanmamıştır d) Araştırma sorusu tam olarak tanımlanmıştır ancak bağlam
belirtilmemiştir e) Araştırma sorusu tam olarak ve konunun bağlamı içerisinde
tanımlanmıştır
3) Kuramsal çerçeve - 20 Puan a) Ödevin kuramsal çerçevesi bulunmamaktadır b) Kuramsal
çerçeve zayıftır ve araştırma sorusuyla zayıf şekilde bağlantılandırılmıştır c)
Kuramsal çerçeve sunulmuştur ancak araştırma sorusuyla gerekli bağlantılar
kurulmamıştır d) Kuramsal çerçeve yeterince detaylandırılmıştır ve araştırma sorusunu
cevaplamak için kullanılmıştır e) Kuramsal çerçeve araştırma sorusunu cevaplarken
yetkin bir şekilde kullanılmıştır
4) Ampirik kanıt - 20 Puan a) Araştırma sorusunu cevaplarken ampirik kanıt
sunulmamıştır b) Tartışma geliştirmek ve desteklemek için yeterince ampirik kanıt
sunulmamıştır c) Ampirik kanıtlar sunulmuştur ancak bu düzensiz bir şekilde yapılmıştır
d) Ampirik kanıtlar yeterince sunulmuştur ve metindeki argümanlarla
bağlantılandırılmıştır e) Ampirik kanıtlar yeterlidir ve bağlamı karakterize eden
durumlar ve gelişmeleri betimlemek ve argümanları temellendirmek için ustalıkla
kullanılmıştır
5) Tartışma - 30 Puan a) Araştırma sorusunu cevaplamak için argüman geliştirilmemiştir
b) Araştırma sorusunu açıklamaya yönelik argümanlar yetersiz ve tutarsızdır c)
Araştırma sorusunu açıklamak için yeterince argüman sunulmuştur, ancak bu dağınık bir
şekilde yapılmıştır d) Araştırma sorusunu açıklamaya yönelik analitik ve sistematik
argümanlar oluşturulmuştur e) Araştırma sorusunu açıklamak için argümanlar tutarlı ve
analitik şekilde oluşturulmuş ve kuram ile ampirik kanıtların özenli bileşimiyle
desteklenmiştir
6) Standard atıf stili ve kaynakça - 10 Puan a ) Kaynakça sunulmamıştır b) Standart
atıf stili kullanılmamıştır c) Standart atıf stili düzenli şekilde metin boyunca
kullanılmamıştır d) Standart atıf stili metin boyunca düzenli olarak kullanılmıştır e)
Standart atıf stili metin boyunca düzenli olarak kullanılmıştır ve çalışmanın son
kısmında kaynakça sunulmuştur

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin %70'ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Sınıf içi ve grup çalışmasında katılım gereklidir.
4. Her öğrenci dönem ödevi yapacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.saylan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 1 0 0
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 147

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.34