DERS ADI

: ORTA DOĞU SİYASETİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
UIR 4102 ORTA DOĞU SİYASETİ SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler (UOLP-SUNY- Albany)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MÜGE AKNUR

Dersi Alan Birimler

Uluslararası İlişkiler (UOLP-SUNY- Albany)

Dersin Amacı

Bu dersın amacı öğrencilere Ortadoğu politikalarını tanıtmaktır. Bölgenin stratejik önemi, koloni olarak yönetilmesi, devletlerin kurulması, Arap milliyetçiliği, Arap-İsrail çatışmaları, siyasi İslamın yükselişi, siyasi ekonomi, siyasi liberalleşme ve Arab Baharı gibi konular incelenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Ortadoğu bölgesinin tarihsel geçmişine koloni dönemine odaklanarak anlamak ve bu politikaların günümüz siyasetine etkisini analız etmekç
2   Ortadoğu'da devlet oluşumu ve Arap-İsrail çatışmalarının bugünkü politikalara etkisini anlamak.
3   Din ve ekonominin bölgedeki iç politikaya etkisini incelemek.
4   Arap Baharı dahil olmak üzere bölgedeki siyasi liberalleşme sürecini kültür, din, sivil toplum, siyasi ekonomi, ve uluslararası aktörler ve faktörleri incelemek.
5   Bölgedeki siyaseti incelemek için bir araştırma ödevi yazmak.
6   Bu araştırmanın yapılmasında grup içinde ve/veya bireysel olarak etkin bir şekilde çalışmak.
7   Araştırma ödevi yazma ve sunmada analitik beceri sergilemek.
8   Kütüphane ve internet kaynaklarını bağımsız olarak kullanma becerisi elde etmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ortadoğu siyasetine giriş
2 Koloni dönemi ve sonrasında devlet oluşumu David S. Sorenson, An Introduction to the Modern Middle East, pp. 11-41
3 Koloni dönemi ve sonrasında devlet oluşumu Beverley Milton-Edwards, Contemporary Politics in the Middle East, pp. 15-39
4 Pan-Arabism ve Arap-İsrail Çatışması William Ochsenwald and Sydney Nettleton Fisher, The Middle East, A History, pp. 533-581. Documentary on Arab-Israeli Conflict
5 Pan-Arabism ve Arap-İsrail Çatışması Beverley Milton-Edwards, Contemporary Politics in the Middle East, pp. 41-66. Documentary on Arab-Israeli Conflict
6 Yeni devletlerin oluşumu: İsrail ve Filistin Monte Palmer, The Politics of the Middle East, pp. 148- 153 and 223-228.
7 Yeni Devletlerin Oluşumu: Suriye ve Iarq
8 Eski devletlerin yeni hali: Mısır ve İran
9 Siyasi İslam Beverley Milton-Edwards, Contemporary Politics in the Middle East, pp.121-143. Najib Ghadbian, Democratization and Islamist Challenge ın the Arab world
10 Siyasi İslam Beverley Milton-Edwards, Contemporary Politics in the Middle East, pp.121-143. Najib Ghadbian, Democratization and Islamist Challenge ın the Arab world
11 Politik Ekonomi: Petrol politikaları ve rantiye devlet David S. Sorenson, An Introduction to the Modern Middle East, pp. 73-93. Beverley Milton-Edwards, Contemporary Politics in the Middle East, pp. 68-92.
12 Siyasi Liberalleşme Beverley Milton-Edwards, Contemporary Politics in the Middle East, pp.145-171. Rex Brynen, Bahgat Korany and Paul Noble "Introduction" in Brynen, Korany and Noble, eds. Political Liberalization and Democratization in the Arab World: Theoretical Perspectives, pp. 3-27. Beverley Milton-Edwards, Contemporary Politics in the Middle East, pp. 68-92
13 Grup Sunumlari
14 Grup Sunumlari

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Beverley Milton-Edwards, Contemporary Politics in the Middle East (Cambridge: Polity Press, 2000),
2. Najib Ghadbian, Democratization and Islamist Challenge in the Arab World, (Boulder: Westview Press, 1992)
3. David S. Sorenson, An Introduction to the Modern Middle East (Boulder, CO.: Westview Press, 2008)
4. William Ochsenwald and Sydney Nettleton Fisher, The Middle East, A History, (Boston: McGraw Hill, 2004)
5. Rex Brynen, BahgatKorany and Paul Noble, Political Liberalization and Democratization in the Arab World: Theoretical Perspectives, (Boulder: Lynne Rienner, 1995)
6. Monter Palmer, The Politics of the Middle East, (Belmont, CA: Thomson, Wadsworth, 2007)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders Anlatımı
2. Grup ve/veya bireysel ödev hazırlanması ve sunulması.
3. Sınavlar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARA SINAV
2 ODEV ÖDEV PROJE
3 SUN SUNUM
4 YYS YARIYIL SONU SINAVI
5 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS+ ODV * 0.30 + SUN * 0.10 +YYS * 0.30
6 BUT BÜTÜNLEME NOTU
7 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.30 + SUN * 0.10 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dönem ödevine ayrılan yüzde 35 şu şekilde bölünmüştür:
Yüzde 5 sunum önerisi
Yüzde 15 sunum
Yüzde 15 yazılı ödev

Değerlendirme Kriteri

1. Ortadoğu bölgesinin koloni dönemini de dikkate alarak tarihi geçmişini ve bu geçmişin bugünkü siyaset üzerindeki etkisini anlayabilmek. .
2. Arap-İsrail çatışmalarının, dinin, ekonominin, ve siyasi liberalleşmenin bölgedeki bugünkü siyaseti üzerindeki etkisini anlayabilmek.
3. Bir grup ile veya bireysel olarak bölgede dinin, ekonominin ve siyasi liberalleşmenin bölgedeki güncel siyasete etkisini incemek.
4. Dönem ödevi yazılmasında ve sunulmasında analitik beceri sergilemek.
5. Kütüphane ve internet kaynaklarını bağımsız kullanma becerisi elde etmek.

Dönem Raporları ve Sunumlarının değerlendirilmesinde kullanılacak Derecelendirme Ölçeği:
a) Zayıf (%0) b) Orta (%40) c) İyi (%60) d) Çok iyi (%80) e) Mükemmel (%100)
Ödev/dönem raporu değerlendirme kriterleri (Toplam Puan 100):
1) Raporda giriş yazılması---Konu seçiminin gerekçelendirilmesi - 10 Puan a) Giriş bölümü yazılmamıştır b) Giriş bölümü yetersiz yazılmıştır c) Giriş bölümü yazılmıştır ama açık değilidir d) Giriş bölümü yeterince açık yazılmıştır e) İncelenen konu kapsamlı bir şekilde giriş bölümünde anlatılmış ve konunun inceleneceği sıra belirtilmiştir.
2) Kuramsal Çerçevenin incelenmesi - 10 Puan a) Kuramsal çerçeve hiç açıklanmamıştır b) Kuramsal çerçevenin açıklanması zayıf ve yetersizdir c) Kuramsal çerçeve açıklanmıştır ama incelenen konu ile bağlantısı tam kurulmamıştır d) Kuramsal çerçeve yüzeysel bir şekilde açıklanmakla birlikte, incelenen konu ile bağlantısı kurulmuştur e) Kuramsal çerçeve kapsamlı bir şekilde açıklanmıştır ve konunun analizindeki katkııs belirtilmiştir.
3) Tarihsel geçmiş - 10 Puan a) Tarihsel geçmiş hiç incelenmemiştir b) Tarihsel geçmiş yetersiz incelenmiştir c) Tarihsel geçmiş ya çok uzun ya da çok kısa incelenmiştir d) Tarihsel geçmiş yeterince incelenmiştir e) Tarihsel geçmiş yeterince ve doğru bir şekilde incelenmiştir.
4) Vaka Analizi - 25 Puan a) Yüzeysel bir araştırma ile vaka iyi analiz edilmemiştir b) Vaka analizi tam olarak yapılmamıştır c) Vaka analizi yapılmıştır ama bazı zayıflıkları vardır d) Vaka analizi yeterince yapılmıştır e) Vaka analizi kuramsal çerçevenin yardımı ile kapsamlı bir şekilde yapılmıştır.
5) Sonuç bölümü -15 Puan a) Sonuç bölümü yazılmamıştır b) Yetersiz ve tutarsız bir sonuç yazılmıştır c) Yeterli ancak düzensiz bir sonuç yazılmıştır d) Sonuç açıklayıcı ve sistematik bir şekide yazılmıştır e) Sonuç tutarlı ve analitik bir şekilde kuramsal çerçeve yardımı ile yazılmıştır
6) Referanslar (APA Stili) -15 Puan a) Metin içi ve metin sonunda referans gösterilmemiştir b) Referanslarda APA stili kullanılmamıştır c) APA stili ciddi hatalarla yazılmıştır d) APA stili ufak hatalarla yazılmıştır e) APA stili doğru bir şekilde yazılmıştır.
7) Kaynak türleri -15 Puan a) Sadece internet kaynaklarından yararlanılmıştır b) İnternet kaynakları ve Türkçe kitapların tercümesinden yararlanılmıştır c) İnternette bulunan makaleler ve kitaplardan yararlanılmıştır d) Az tanınan dergilerdeki makaleler ve yayınevlerindeki kitaplardan yararlanılmıştır e) Kütüphanelerin elektronik veri tabanlardaki makaleler ve prestijli yayınevlerinin kitaplarından yararlanılmıştır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin en az yüzde 70'ine katılmak zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi disiplin cezası ile sonuçlandıracaktır.
3. Dersteki tartışmalara ve grup çalışmalarına katılmak zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

muge.aknur@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 5 60
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Dönem ödevi Hazırlama 1 25 25
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 157

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.14
ÖK.24
ÖK.33
ÖK.44
ÖK.54
ÖK.64
ÖK.74
ÖK.84