DERS ADI

: YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
UQM 4211 YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İşletme (UOLP-SUNY-Albany)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SABRİ ERDEM

Dersi Alan Birimler

İşletme (UOLP-SUNY-Albany)

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilerin model tanılama, karar biliminin ileri kavramları ve modelleme yaklaşımlarının temellerine yönelik bilgisini geliştirmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yöneylem araştırması kapsamını ve modellerini anlama,
2   Olasılıklı/belirli süreçlere ve durağan/dinamik ilişkin kavramları anlama,
3   Network modellerinde pratik kazanma,
4   Temel Yöneylem Araştırması modellerini geliştirme,
5   Yöneylem araştırması için geliştirilen paket programlarda beceri kazanmak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanıtımı Doğrusal Programlama Gözden Geçirme Vaka analizi ve işletme uygulamaları için grup seçimine başlanması Haftalık Ödev
2 Network Modelleri Ders İçeriği: (Minimum ve maksimum akış) Vaka çalışmalarının gruplara atanması
3 Network Modelleri Ders içeriği: (En kısa yol, minimum kapsayıcı ağaç algoritmaları)
4 Markov Süreçleri Ders içeriği: (Doğum, Ölüm, Denge, Yutan Durumlar, Geçiş Matrisi ve Markov Zincirleri) Haftalık Ödev
5 Bilgisayar Uygulamaları Ders içeriği: (Lindo/Lingo, ve ilgili diğer yazılımların tanıtımı) Lab Ödevlerinin Verilmesi
6 Vaka Sunumları
7 Amaç Programlama Haftalık Ödev
8 Veri Zarflama Analizi
9 Doğrusal Olmayan Programlama Haftalık Ödev
10 Dinamik Programlama
11 Bilgisayar Uygulamaları Bilgisayar Lab. Uygulamaları Ödevi
12 İşletme Uygulamaları Sunumları Ders içeriği: (İşletme Uygulama Raporlarının Sunumu) Akran Değerlendirmeleri
13 İşletme Uygulamaları Sunumları
14 İşletme Uygulamaları Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Dersi Kitabı:
Introduction to Management Science, Hillier and Hillier, 2010, Pearson Education.
İşletme Problemleri için Optimizasyon -Adım Adım Uygulama Örnekleriyle, Sabri ERDEM, Makina Mühendisleri Odası Yayınları, 2010
Introduction to Operations Research, by Hillier & Hillier, Lieberman, McGraw-Hill 2000 and later
Introduction to Management Science 7th Ed. By Bernard W. Taylor III, Pearson Education
Operations Research an Introduction, 9th Edition by Hamdy A. TAHA
Sayısal Yöntemler: Yönetsel Yaklaşım by Ş. GÜMÜŞOĞLU, H. TÜTEK, 2008-2010, Beta Yayıncılık

2. Ders Sunumları (yardımcı ders materyali olarak):
Ders kitabının tamamlayıcı materyali.

3. Yazılımlar (bölümlerin ihtiyaçlarına göre değişebilir):
Çözücü eklentisi ile Elektronik Tablolama yazılımı.
Lindo / Lingo (Opsiyonel)

4. Hesap makinesi:
Öğrenciler, sınıf içi, dışı ve sınav esnasında çeşitli hesaplama problemleri için bilimsel bir hesap makinesine ihtiyaç duyacaktır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
Ders anlatımı yüksek derecede etkileşimlidir ve formatı doğrudandır. Öğretim üyesi öğrencileri ortaya çıkan sorulara yanıt vermeye yönlendirir ve tartışılan konulardaki görüşlerini sunmalarını ister. Dersler, kavramanın ek açıklamalar ve örneklerle önemli ölçüde pekiştirildiği bir ortamda orta düzey yöneylem araştırması kavramlarının ve tekniklerin aktarımına yöneliktir. Yoğun bir matematikten ziyade işletme uygulamaları üzerinde durulacaktır.

2. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları
Gözden geçirme oturumları öğretim üyesi tarafından her hafta dersin son saatinde gerçekleştirilecektir. Sınıf içi ödevler ve ev ödevleri bu oturumlarda çözülecek problemlerin temelini oluşturacaktır. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı önemli ölçüde teşvik edilecektir.

3. Bilgisayar Uygulamaları
Laboratuar uygulamalarında, eniyileme modelleri kurabilmek amacıyla bir çözücü içeren elektronik tablolama ve/veya bir çözücü paket programı tanıtılacaktır. Bu yazılımların kullanımına ilişkin bilgiler, yöneylem araştırması problemleriyle ilişkilendirilen sınıf içindeki uygulamalar ve kitap kullanılarak sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV PROJE
3 SUN SUNUM
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + ODV * 0.60 + SUN * 0.20


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Ev Ödevler(%20), Lab Ödevleri (%20) ve Katılım
Sık sık ev ödevleri verilecektir. Öğrencinin bu problemler üzerinde çalışması ve bunları anlaması, dersi başarıyla tamamlayabilmesi için şarttır. Öğrencilerin tüm ev ödevi problemlerine sınavlar için bir hazırlık aracı olarak çalışmaları ileri derecede önerilmektedir.
Ev ödevlerini tamamlayarak, her öğrenci analitik becerilerini geliştirecek ve aynı zamanda veri girişi ve analizi için çözücü eklentili bir elektronik tablolama aracı ve/veya bir çözücü paket programı üzerinde yetkinliğini artıracaktır. Her öğrenci, sınıf tartışmalarına ve sınıf içi ödevlere aktif şekilde katılarak iletişim ve analitik becerilerini orta düzey optimizasyon kavramları ve işletme uygulamaları üzerinden geliştirecektir.
2. Vaka Analizi (%30) ve İşletme Uygulamaları (%30)
Vaka çalışmaları ve gerçek hayat uygulamaları öğrencilerin gerçek durumlara yönelik analiz ve model kurma becerilerini gerçekleştirmesi ve çözüm geliştirmesi için çok iyi bir fırsat sunacaktır. Vaka analizi için üç kişilik gruplar oluşturulmalıdır. Grup büyüklüğünden her türlü sapma öğretim üyesinin onayını gerektirir. Vakalar dönem başında öğretim üyesi tarafından her gruba atanacaktır. Konular, üretim veya hizmet odaklı bir işletmenin, devletin ya da kar amacı gütmeyen bir kuruluşun yönetiminde karşılaşılan problemler için bir optimizasyon probleminin analizine yönelik olacaktır.
Vaka analizinin raporları son hafta dersinin başlamasından önce hem çıktı hem de ders, bölümadı ve grupadı olarak adlandırılmış dijital bir kopya (örneğin, YöneylemAraştırması_İşletme_Grup1) olarak öğretim üyesine teslim edilecektir. Her vaka raporu Microsoft Word ve/veya Excel kullanılarak yazılacak ve şunları içerecektir:: (i) vakanın başlığını ve yazarların tam adlarını içeren bir başlık sayfası, (ii) ikinci sayfadan başlayacak şekilde raporun ana kısmı, (iii) rapor ekleri.Raporun ana kısmı grubun vaka sorularına yanıtlarını sunduğu kısımdır ve en fazla 3 sayfa olabilir.

Değerlendirme Kriteri

1. Sınavlarda her bölümden bir ana konu yer alacaktır. Her bir konuya ilişkin bir ya da daha fazla soru sorulacaktır. Öğrencilerin genel başarı durumlarına ve öğretim üyesinin inisiyatifine bağlı olarak, notların dönüşümünde çan-eğrisi hesaplamaları kullanılabilir. Bu durumda, öğrencinin çan eğrisi hesaplamalarına katılabilmeleri için final sınavından en az 10 puan almaları gerekmektedir. Eğer bir sınav sorusu yanıtsız bırakılmışsa o sorunun değeri sınav sonucundan çıkarılacaktır. Yalnızca yanıt verilmişse (bu yanıta nasıl ulaşıldığını gösteren hesaplamalar yoksa) soru değerinin %25 i ile puanlandırılacaktır.


2. Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (i) derslere katılım durumuna, (ii) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (iii) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

3. İki not arasındaki sınırda olan notlar için iyi bir katılım, notunuzu bir üst düzeye taşıyacaktır.

4. Vaka analizi bir işbirliği çabası gerektirir. Her grup üyesinin grup çalışmasına yaklaşık olarak eşit katkı sağlamasını garantilemek grubun sorumluluğundadır. Vakalar, öğretim üyesi ve grup üyeleri tarafından notlandırılacaktır. Grubun her üyesinin dönem sonunda kendisinin ve diğer grup üyelerinin katkısını değerlendirmesi istenecektir. Dersin son haftasında bir akran değerlendirme formu temin edilecektir.

5. Vaka raporları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğü, sonuçların doğruluğu, rapor içeriğinin kapsamlılığı ve analizin derinliği, netlik ve organizasyon, format, noktalama, gramer gibi sunum mekanikleri ve görsellerin kaliteleri üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü kopyacılık eylemi disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.
3. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Geciken vaka ve işletme uygulama raporlarında gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır.
5. Öğrencilerin bu ders için kendi hesap makinelerinin olması gerekmektedir. Sınavlar sırasında hesap makinesi değişimine izin verilmeyecektir. Cep telefonları sınav esnasında hesap makinesi olarak kullanılamayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

sabri.erdem@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

TBA

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Uygulama 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 8 1 8
Vize Sınavına Hazırlık 0 0 0
Final Sınavına Hazırlık 0 0 0
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 0 0 0
Ödev Hazırlama 6 5 30
Ödev Hazırlama 2 14 28
Sunum Hazırlama 2 5 10
Final Sınavı 0 0 0
Vize Sınavı 0 0 0
Diğer Kısa Sınav 0 0 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 118

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.112215133
ÖK.212215123
ÖK.3131514
ÖK.4125351542
ÖK.51143515451