DERS ADI

: Metin Bilgisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDE 3027 Metin Bilgisi SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. CAFER ŞEN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Metin kavramının tanınması, metni oluşturan temel öğelerin bilinmesi, metnin yapısı hakkında bilimsel çalışmalar yapılması ve metin tipleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı çalışmalar yapılması

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Metin ne olduğunun araştırılması, okuma kavramının sorgulanması ve okuma türlerinin incelenmesi
2   Metni oluşturan temel öğelerin açıklanması
3   Metnin yapısı hakkında çalışmalar yapılması, küçük yapı ve büyük yapı hakkında bilgiler verilmesi
4   Metin çözümlemenin ne olduğunun ortaya konulması, farklı metin çözümleme biçimlerinin incelenmesi
5   Metin türleri hakkında bilgi edinme ve bu türlerin uygulamalı incelemelerinin yapılması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Metin nedir Okuma nedir Metinbilgisi neyi inceler
2 Metni oluşturan temel öğeler nelerdir
3 Metnin yapısı, küçük yapı
4 Metnin yapısı, büyük yapı
5 Anlatısal metinlerin incelenmesi
6 Anlatı kişileri, uzam ve zamanın incelenmesi
7 Vize
8 Metnin bölümlenmesi
9 Metin Yapısı
10 Metin Üstyapı
11 Metin tipleri: anlatısal metinler
12 Metin tipleri: Betimleyici metinler, söyleşimsel metinler
13 Metin tipleri: Betimleyici metinler, söyleşimsel metinler
14 Metin tipleri: şiir, kanıtlayıcı metin, açıklayıcı metin
15 Metin tipleri: şiir, kanıtlayıcı metin, açıklayıcı metin
16 FİNAL

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ANA KAYNAKLAR
EICHENBAUM, Boris (1994) Edebiyat Kuramı, Çeviren: Sedat Umran, Ankara: Yaba Yayınları
GÜNAY, V. Doğan (2013), Metin Bilgisi, 4. Baskı, İstanbul: Papatya Yayıncılık
KIRAN, Zeynel; Ayşe KIRAN (2000) Yazınsal Okuma Süreçleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.

YARDIMCI KAYNAKLAR
ÖZÜNLÜ, Ünsal (2000) Edebiyatta Dil Kullanımları, İstanbul: Multilingual Yayınları.
YÜCEL, Tahsin (1982) Yapısalcılık, İstanbul: Ada Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Yüz yüze

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Yazılı sınav

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 10 2 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 1 10
Final Sınavına Hazırlık 10 1 10
Vize Sınavı 2 1 2
Final Sınavı 2 1 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 68

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.124
ÖK.234
ÖK.332
ÖK.44
ÖK.54