DERS ADI

: Hadis ve Hadis Metinleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLT 3018 Hadis ve Hadis Metinleri ZORUNLU 4 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) (Uzaktan Öğretim)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ ABDÜLKADİR PALABIYIK

Dersi Alan Birimler

İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) (Uzaktan Öğretim)

Dersin Amacı

"Hadis ve Hadis Metinleri" dersi, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi İlahiyat Önlisans Programı için hazırlanan "Hadis Tarihi ve Usulü" ve "Hadis" adlı iki kitapta işlenen temel konuların devamı olacak şekilde programlanmıştır. Ders kitabı, Önlisans'ın ilk iki sınıfında ele alınan konuların dışında kalan hadis meselelerine temas etmekte, altı ana hadis kitabının (Kütüb-i Sitte'nin) tanıtımı ile bunların her birinden alınmış örnek hadis metinlerini ihtiva etmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Müslüman kimliğine sahip çıkabilmenin temel şartının, bu kimliği var eden iki temel kaynağa (Kur'an ve Sünnet) sımsıkı sarılmak olduğunu öğrenir.
2   2. Hz. Peygamber'in farklı yönlerinin anlatıldığı bilim dalları ve bu alanlarda yazılan eserler hakkında bilgi edinir.
3   3. Hadis rivayetlerinin sahihlik-zayıflık ölçüsünü tespit etmede sened ve metnin rolünü kavrar, sened ve metin tenkidi kriterleri hakkında bilgi sahibi olur.
4   4. İmam Ebu Hanife'nin ve Hanefî usulcülerin Sünnet'e ilişkin genel yaklaşımlarını tespit eder, sünnetin delil değeri üzerinde müctehidlerin ittifakı olduğunu kavrar.
5   5. Oryantalistlerin hadislere yaklaşımlarındaki farklılığı ve bunun neden ve sonuçlarını öğrenir, oryantalistlerin çalışmalarına nasıl yaklaşılması gerektiğine dair bakış açısı edinir.
6   6. "Dârülhadis"in tanımı, oluşumu, hadis tarihi açısından önemi, hadis ilmine katkısı, Selçuklu ve Osmanlı zamanında kurulan Dârülhadisler hakkında özet bilgi edinir.
7   7. Din- çevre ilişkisi ve Hz. Peygamber'in çevre algısı üzerine anlayışını geliştirir.
8   8. Tasnif devri hadis edebiyatının/külliyatının özellikleri ve çeşitlerini kavrar; Câmi'ler (Buhari, Müslim, Tirmizi) ile Sünen'ler (Ebu Davud, Nesai, İbn Mace) hakkında örnek metinler vasıtasıyla detaylı bilgi edinir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Kitab ve Sünnete Bağlılık 11. Hadis Metinleri IV (Ebu Davud)
2 2. Hz. Peygamber'i Konu Edinen İlim Dalları 12. Hadis Metinleri V (Nesai, İbn Mace)
3 3. Hadis Tenkîdi Kriterleri
4 4. Ebû Hanîfe ve Hanefî Usûlcülerin Hadis ve Sünnet Anlayışı
5 5. Oryantalistik Hadis Çalışmaları
6 6. Dârülhadisler
7 7. Hadis ve Çevre Bilinci
8 8. Hadis Metinleri I (Buhari)
9 9. Hadis Metinleri II (Müslim)
10 10. Hadis Metinleri III (Timizi)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Buhârî, el-Câmiu's-Sahîh, Tunus-İstanbul 1992.
Dayhan, Ahmet Tahir, Buhârî'ye Yöneltilen Bazı Tenkitler, Y. Lisans tezi, İzmir 1995.
Çakan, İsmail, Hadis Öğrenimi, İstanbul 2011.
Çakan, İsmail, Müslüman Kimliği, İstanbul 2007.
Dârimî, es-Sünen, Tunus-İstanbul 1992.
Ebû Dâvud, es-Sünen, Tunus-İstanbul 1992.
İbn Enes, Mâlik b. Enes, el-Muvatta', Tunus-İstanbul 1992.
İbn Hanbel, Ahmed b. Hanbel, el-Müsned, Tunus-İstanbul 1992.
İbn Mâce, es-Sünen, Tunus-İstanbul 1992.
Kızıl, Fatma, "Goldziher'den Schacht'a Oryantalist Literatürde Hadis ve Sünnet: Bir Okulun Yaşayan Geleneği", Hadis Tetkikleri Dergisi, cilt. 7, sayı. 2, 2009.
Müslim, es-Sahîh, Tunus-İstanbul 1992.
Nesâî, es-Sünen, Tunus-İstanbul 1992.
Şevkî Ebû Halîl, Atlasü'l-Hadîsi'n-Nebeviyy, Dımeşk 2005.
Tirmizî, es-Sünen, Tunus-İstanbul 1992.
Yiğit, Metin, İlk Dönem Hanefî Kaynaklarına Göre Ebû Hanîfe'nin Usûl Anlayışında Sünnet, İstanbul 2009.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Üniteler, Sakai sistemi üzerinden video-konferans yöntemiyle işlenir. Canlı ders anlatımı veya daha önce kayda alınmış olan ders videolarının ders saatinde izletilmesi şeklinde iki farklı yöntem uygulanabilir.
2. Portaldaki "Kaynaklar" kısmına konulan ünitelere ait sunum dosyaları ekrana getirilir, tarihten ve güncel konulardan örnekler verilir, ders esnasında mesaj penceresi üzerinden gönderilen veya sohbet odasından gelen sorulara cevaplar verilerek öğrencinin derse katılımı sağlanır.
3. Yeri geldikçe fotoğraf, video, haber, sesli ve görüntülü kayıtlar gibi sosyal medya içeriklerinden istifade edilir.
4. Ünite başlarındaki "Öneriler" ve ünite sonlarındaki "Kaynaklar" kısmının gözden geçirilmesi, konular arasında referans olarak verilen internet sayfalarının tetkik edilmesi önemlidir.
5. Her ünite sonundaki "unutulmaması gereken hadisler" (toplam 48 kısa hadis metni ve açıklaması) dikkatle takip edilir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 FSB Finalsonu Başarı Notu VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BSB Bütünleme sonu başarı notu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav (vize) ve final (ya da bütünleme) sınavlarında aldıkları notlara göre "mutlak sistem" üzerinden tespit edilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Yüksek Öğretim Kanunu ve Deuzem tarafından belirlenen Uzaktan Öğretim'e ilişkin usul ve esaslar geçerlidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ahmet.dayhan@deu.edu.tr
atdayhan@gmail.com
abdulkadir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

7 gün 24 saat

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 4 56
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 111

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.111
ÖK.2111
ÖK.3111
ÖK.4111
ÖK.511
ÖK.61
ÖK.71
ÖK.81