DERS ADI

: KÜLTÜR VE DİL

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
BGK 5010 KÜLTÜR VE DİL SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. TUĞBAY İNAN

Dersi Alan Birimler

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği

Dersin Amacı

Dilin kültürel bir olgu olarak ele alınması ve dil ile kültür ilişkisinin farklı yönlerinin çok boyutlu olarak tartışılabilmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dil kavramının kültürle ilişkisini kurma
2   Kültürün taşınmasında dilin rolünü kavrama
3   Her dilin dünya kültürü için bir zenginlik olduğunu kavrama
4   Kültürler arası etkileşimde dilin önemini sorgulama
5   Türkçenin diğer kültür ögelerindeki yerini kavrama

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dil ve kültürle ilgili temel kavramlar; kültürün kaynakları ve öğeleri;
2 Sözlü ve yazılı kültür; maddi ve manevi kültür;
3 Bireysel ve toplumsal açılardan kültür; birleştirici ve ayrıştırıcı olarak kültür;
4 Kültürlenme, kültürleşme, kültürel yayılma ve uyum;
5 Bilişsel, sembolik, yapısal-işlevsel yaklaşımlar açısından kültür;
6 Semboller sistemi olarak dil; Bireysel açıdan dil ve dil edinimi;
7 Dilin insan bilincine etkisi;
8 Kültür, dil, biliş ve realite arasındaki ilişki;
9 Dilin bilgiyi ve kültürü taşıma, toplumsal ilişki ve iletişim kurma işlevi;
10 Dil ve kültürün gelişimi ve aktarımı; ulusal kimlik ve dil;
11 Kültür ve dildeki değişmelerin dinamikleri;
12 Kültür ve dildeki değişmelerin karşılıklı etkileşimi tartışmaları;

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Kaplan, M. (2002). Kültür ve Dil. İstanbul: Dergâh.
2. Ünalan, Ş. (2010). Dil ve Kültür. Ankara: Nobel.
3. Akaslan, T. (2012) Dilbilim, Dil Kirlenmesi, Türkçe. İstanbul: Seçkin
4. Aksan, D. (2009). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: TDK
5. Porzig, W. (2011). Dil Denen Mucize (Çev. Vural Ülkü). Ankara: TDK
6. İnal, K. (2012). Dil ve Politika, Dilin Kökeni, Etnik Boyutu ce Kimlikle İlişkisi. Ankara: Ütopya Yayınevi
7. Dessalles, J.L., Picq, P., Victorri, B. (2014). Dilin Kökenleri (Çev. Atakan Altınörs). İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
8. Chomsky, N. (2012). Doğa ve Dil Üzerine (Çev. Ayşe Banu Karadağ). İstanbul:Sözcükler
9. Ruhlen, M. (2006). Dilin Kökeni Ana Dilin Evriminin İzinde (Çev. İsmail Ulutaş). Ankara: Hece
10. Fisher, S.R. (2010). Dilin Tarihi (Çev. Muhtesim Güvenç). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları
11. Crystal, D. (2005). Dillerin Katli (Çev. Gökhan Cansız). İstanbul: Profil Yayıncılık.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Soru-yanıt, Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 82

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.123
ÖK.233
ÖK.333
ÖK.42
ÖK.52