DERS ADI

: Giysilik Dokuma Tasarımı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDS 3270 Giysilik Dokuma Tasarımı SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Tekstil Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. NESLİHAN YAŞAR

Dersi Alan Birimler

Tekstil Tasarımı

Dersin Amacı

Edindiği temel tasarım ve dokuma tasarım kuralları ışığında giysilik dokuma kumaşlara yönelik yenilikçi, farklı buluş ve kompozisyonlara sahip tasarımlar sunmaktır. Armürlü numune dokuma tezgahlarında üretilecek şekilde tasarım ve uygulamaların gerçekleştirileceği projede, örgüler ve kumaş yapısı öğrencinin seçimine bırakılarak tamamen yaratıcı bir çalışma zamanı elde etmesi amaçlanmaktadır. Belirlenmiş konuların, eğilimlerin etkisi altında hazırlanan projenin sonunda öğrencinin giysilik kumaş tasarımının hazırlanma aşamalarını ve üretime yönelik tüm üretim hesaplamalarını yapabilmesi ve etkili bir sunum gerçekleştirebilmesi amaçlanmaktadır.


Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Belirlenmiş bir konu, eğilim hakkında kendisini sonuca götürecek doğru ve gerçekçi bir araştırma yapabilmesi
2   Projesi doğrultusunda yapmış olduğu araştırmayı sunabilmesi
3   Çözgü-atkı lanseli ve tek katlı dokuma tasarımları yapabilmesi
4   Eskiz araştırmaları sonucunda belirlenen tasarımlarının Armürlü dokuma tezgahında dokunacak şekilde üretim raporlarının hazırlanması
5   Üretim hesaplamaları yapılmış tasarımların armürlü numune tezgahında dokunabilmesi
6   Tasarımların ve üretimlerin gerçekleştirildiği projede giysilik kumaşlara yeni öneriler getirecek nitelikler taşıması
7   Fikirlerini, tasarımlarını, tasarımların çizim ve boyama tekniklerini, desenleri, üretim yöntemlerini ve projenin sunumunu etkili, yalın bir şekilde sunabilmesi ve kendini savunabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giysilik dokuma kumaş tasarımı, uygulamaları ve gerekli malzemeler hakkında bilgi verilmesi, ders ile ilgili kaynakların incelenmesi ve proje konusunun belirlenmesi husunda öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilen beyin fırtınası
2 Belirlenmiş konu hakkında devam eden ilham kaynağı olabilecek görsel materyal ve kütüphane araştırması.
3 Seçilen konu hakkında öğrencinin hazırladığı Powerpoint sunumu ve eskiz çalışmalarının ve hikaye paftasının hazırlanmasının başlaması
4 Eskiz çalışmalarının devamı
5 Eskiz çalışmalarının devamı
6 Eskiz çalışmaları ve hikaye paftasının sunumu, tartışma ve tasarıma uygun eskizlerin belirlenmesi.
7 Tasarım çalışmalarının devamı
8 Tasarım çalışmalarının devamı
9 Tasarım ve uygulama çalışmalarının devamı
10 Tasarım ve uygulama çalışmalarının devamı
11 Tasarım ve uygulama çalışmalarının devamı
12 Tasarım ve uygulama çalışmalarının devamı
13 Tasarım ve uygulama çalışmalarının devamı
14 Tasarımların sunumları ve öğrenci savunmaları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ana kaynak:
Kyoto Costume Institude, Fashion, A History from the 18th to the 20th Century, Volume II: 20th Century, Taschen GmbH, China 2006
Structure and Surface, Contemporary Japanese Textiles, Cara McCARTY & Matilda MCQUAID, The Museum of Modern Art, Harry N. Abrams Inc., New York, 1998
Techno Textiles II , E. Sarah BRADDOCK & Marie O Mahony , Thames&Hudson, Chine, 2005
Elements Of Weaving, A Complete Introduction To The Art And Techniques, Azalea Stuart THORPE & Jack Lenor LARSEN, Doubleday & Company, INC., New York, 1978
Yardımcı kaynaklar:
Dokuma Tekniği I, II , Zahide İmer, Mayaş Matbaacılık ve Yayıncılık ,Ankara, 1987.

Dokuma Tekniği ve Sanatı I, II, Güngör Başer , Cilt I, Punto Yayıncılık Ltd.Şti, İzmir, 2005

Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, Altuğ Acuner, Türk Tekstil Vakfı Yayınları, İstanbul, 2001

Diğer ders materyalleri: Eğilim Katalogları, dergiler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

-Dersler
Öğretim elemanı, belirlenen konu ve eğilimler doğrultusunda öğrenciyi, tasarımın çıkış noktaları, malzemeleri, ve uygulama teknikleri ile sunum yöntemleri üzerine bir araştırma yapmaya ve plan hazırlamaya yönlendirir.

-Eskiz değerlendirme ve tartışma
Araştırmalar sonucu elde edilmiş bilgiler ışığında eskizlerin değerlendirilmesi önem kazanır. Öğretim elemanı eskizlerle öğrenciyi konusuyla bağlantılı desenler ve dokular, farklı boyama teknikleri ve malzemeler, bu aşamada üretim tekniklerinin dikkate alınmadığı yaratıcı ve yenilikçi unsurlar konusunda yönledirir.

-Uygulama
Öğrenci tarafından yapılan üretim hesaplamaları, örgü ve kumaş yapısı seçimleri öğretim elemanı tarafından kontrol edilir. Üretimde yaşanan sorunlara çözüm odaklı tutum sergiler.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 TUG TasarımUyg
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 BSN Başarı Notu TUG * 0.60 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Temel tasarım ilkeleri, dokuma tasarım faktörleri ile uyumlu, giysilik kullanıma uygun yaratıcı yenilikçi fikirler barındıran bir projenin hazırlanması gerekmektedir.
-Belirlenen Dokuma tasarımı projesi kapsamında (1) eskiz çalışmaları ve araştırmaları (2) araştırmaların Powerpoint sunumu (3) tasarımların pafta olarak hazırlanması (4) tasarım paftalarının konu ile bütünlük içinde olması (5) uygulamalarının üretime ve kullanıma uygunluk taşıması (6)tasarımlarını ve uygulamalarını anlatan bir hikaye paftası hazırlaması (7) hazırladığı projeyi sunum sırasında anlatabilmesi ve savunabilmesi gerekmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin % 80 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
Derse katılmamış olmak, ders te istenilen yükümlülükleri yerine getirmemekte
mazeret olarak kabul edilmeyecektir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

neslihan.sirin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 12:00-13:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Sunum Hazırlama 1 8 8
Tasarım Projesi 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 102

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.1535555331135155513
ÖK.25135555155551
ÖK.35551555535331333
ÖK.455555553333331
ÖK.5555355555155
ÖK.653555555555533
ÖK.755555555553