DERS ADI

: Tekstil El Boyamacılığı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TES 3121 Tekstil El Boyamacılığı SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Tekstil Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. GÜLCAN BATUR

Dersi Alan Birimler

Aksesuar Tasarımı
Moda Giyim Tasarımı
Tekstil Tasarımı
Tekstil
Tekstil ve Moda Tasarım

Dersin Amacı

Tekstil el sanatlarında uygulanan boyama tekniklerini teorik ve uygulamalı olarak öğretilmesini hedeflenmektedir. İplik (Çile boyama) ya da mamul halindeki bitkisel ya da hayvansal kökenli tekstil materyalinin (ipek-yün-pamuk gibi)uygun boyarmadde ile düz boyama yaparak renklendirmesi. Ayrıca, dokuma kumaş üzerinde fiziksel (bağlama- boyama)yol ile uygulanan rezerve teknikleri ve doğal maddelerle kapatma işlemi (batik) uygulanarak yapılan rezerve tekniklerinin öğretilmesini amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Boyama ile ilgili teknik bilgi ve donanıma sahip olabilmesi
2   İpek, yün, pamuk gibi selülozik ve hayvansal kökenli tekstil materyalini boyama reçeteleriyle düz boyama uyguyabilmesi.
3   İpliklerin çile halinde ya da mamul tekstil materyali olarak renk geçişli olarak boyama yapabilmesi
4   Dokuma kumaş üzerinde fiziksel (bağlama- boyama)yol ile uygulanan rezerve tekniklerini uygulayabilmesi
5   Doğal maddelerle kapatma işlemi (batik) uygulanarak yapılan rezerve tekniklerini uygulayabilmesi
6   Batik tekniğinde bal mumu ve parafinden oluşan rezerve maddesinin oranlarını değiştirerek farklı mermerimsi efektler elde ederek batik uygulamalarında teknik uygulama da yetkin olabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Boyama ile ilgili teknik bilgi ve boyama reçeteleri ilgili teorik bilgilerin verilmesi
2 İpek, yün, pamuk gibi selülozik ve hayvansal kökenli ipliklerin çile halinde düz ya da renk geçişli olarak boyama işleminin öğretilmesi
3 İpek, yün, pamuk gibi selülozik ve hayvansal kökenli tekstil materyalini boyama reçetelerini düz boyama tekniklerinin öğretilmesi
4 Atölye de boyama uygulamalarının yapılması
5 Rezerve boyama teknikleri ile ilgili teorik bilgilerin verilmesi, örnek çalışmalar gösterilerek çözümlemelerinin yapılması
6 Fiziksel (bağlama- boyama)yol ile uygulanan rezerve tekniklerinin öğretilmesi ve uygulama çalışmalarının yapılması
7 Fiziksel (bağlama- boyama)yol ile uygulanan rezerve tekniklerinin öğretilmesi ve uygulama çalışmalarının yapılması
8 Rezerve boyama yöntemi olan Shibori tekniği ile ilgili teorik bilgilerin verilmesi, örnek çalışmalar gösterilerek çözümlemelerinin yapılması
9 Shibori uygulama çalışması yapılması
10 Doğal maddelerle kapatma işlemi (batik) uygulanarak yapılan rezerve teknikleri ile ilgili teorik bilgilerin verilmesi, örnek çalışmalar gösterilerek çözümlemelerinin yapılması
11 Batik tekniği uygulama çalışması için tasarımların hazırlanması
12 Atölye de batik uygulamalarının yapılması
13 Atölye de batik uygulamalarının yapılması
14 Atölye de batik uygulamalarının yapılması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

KARADAĞ, Recep; Doğal Boyamacılık , T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Dösim Geleneksel El Sanatları ve Mağazalar İşletme Müdürlüğü, Ankara, 2007
Boya Baskı Esasları, Abbas Yurdakul, Rıza Atav; Ege Üniversitesi Tekstil ve Konfeksiyon Araştırma Uygulama Merkezi Yayını, İzmir, 2004

KERLOGUE, Fiona; Batik Design Style&History , Thames Hudson, London, 2004
GILLOW John; Printing And Dyed Textiles From Africa , British Museum Press, London, 2001
ENEZ Nevin; Doğal Boyamacılık Anadolu da Yün Boyamacılığında Kullanılmış Olan Bitkiler ve Doğal Boyalarla Yün Boyamacılığı Marmara Üniversitesi Yayınları No: 449, İstanbul, 1987
EYÜBOĞLU Üner, Itır Okaygün, Füsun Yaraş; Doğal Boyalarla Yün Boyama Uygulamalı ve Geleneksel Yöntemler , Uygulamalı Eğitim Vakfı, İstanbul, 1983
GALE Colin , KAUR Jasbir; The Textile Book , Berg Publishers, London, 2002
GHUZNAVİ R. Sayyada; Natural Dyes of Bangladesh , Aranya Craft Limited, Bangladesh, 2002

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Boyama ile ilgili teknik bilgiler ve gerekli boyama reçeteleri teorik olarak anlatılır. Bu bilgiler ışığında atölyede uygulama çalışmaları yapılır. Her boyama tekniği ile ilgili uluslararası platformda yapılmış çalışmalar görsel sunumlarla çözümlemeleri yapılır. Ayrıca önce ki yıllarda yapılmış öğrenci çalışmaları soru cevap şeklinde irdelenerek konunun pekişmesi sağlanır. Öğrenci her boyama tekniğini atölyede uygulama çalışması yapar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 ODV Ödev/Sunum
3 TUG TasarımUyg
4 DKL DerseKatılım
5 BSN Başarı Notu PR * 0.30 +ODV * 0.20 +TUG * 0.40 + DKL * 0.10


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders değerlendirme aşaması;
1- Proje Sunumu
2- Tasarım- uygulama
3- Araştırma/Sunum
4- Derse katılım

Değerlendirme Kriteri

Ders değerlendirme aşaması;
1- Proje Sunumu
2- Tasarım- uygulama
3- Araştırma/Sunum
4- Derse katılım

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Dersin % 80 nine katılım zorunludur.
2.Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak, ders te istenilen yükümlülükleri yerine getirmemekte mazeret olarak kabul edilmeyecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gulcan.ercivan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 10:30- 12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Ödev Hazırlama 7 2 14
Tasarım Projesi 14 2 28
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 112

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.133311
ÖK.23353
ÖK.3533533553
ÖK.45333331133
ÖK.5333533
ÖK.6555353115333