DERS ADI

: Deneysel Tekstil Yapılarında Yenilikçi Fikirler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TTS 4050 Deneysel Tekstil Yapılarında Yenilikçi Fikirler SEÇMELİ 2 2 0 6

Dersi Veren Birim

Tekstil Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. SEDEF ACAR

Dersi Alan Birimler

Aksesuar Tasarımı
Moda Giyim Tasarımı
Tekstil Tasarımı

Dersin Amacı

Bu ders; yenilikçi fikirlerle endüstriyel ve el dokuma, tafting, keçe, tela, sıkıştırma, iğneleme, dikiş, sıvama vb. gibi teknikler iç mekan, giysilik kumaşlar ya da tafting halı, keçe yaygı gibi zemin tekstilleri yapmaya yöneliktir. Geleneksel ve yenilikçi malzeme ve tekniğin sunduğu olanaklarla güncel eğilimler doğrultusunda hedef kitleye yönelik yaratıcı tekstil ürün tasarımları oluşturmak amaçlanmaktadır. Bu bağlamda tasarlanan fonksiyonel tekstillerin gerekli görüldüğünde seri üretim önerileri sunulacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Görsel ve yazılı kaynaklardan yararlanabilmesi, kendi özgün görsel ve yazılı verilerini oluşturabilmesi. Bu veriler doğrultusunda, yaratıcı, yenilikçi, özgün estetik yaklaşımlar geliştirebilmesi,
2   Farklı tekstil teknikleriyle yaratıcı, yenilikçi, seçtiği konu bütünlüğüne uygun kumaş, zemin, duvar kaplama veya dekoratif tekstil tasarımları gerçekleştirmesi,
3   Tasarımlarında yaratıcı, yenilikçi ve estetik boyutta, seçtiği konu bütünlüğünde renk, biçim ve malzeme ilişkisi kurabilmesi
4   Teknik-detay çözümlemelerini yapabilmesi, tasarıma uygun ileri teknoloji ürünü malzemeleri, üretim yöntemlerini seçme ve önerme yetisine sahip olması,
5   Üretime hazırladığı tasarımı ürün haline getirebilmesi,
6   Gerektiğinde endüstriyel çözüm önerileri sunulması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tekstil yapılarda farklı malzeme farklı lif ve ipliklerle farklı teknolojilerin, önemi ve üretim teknolojilerindeki yenilikçi gelişmelerin aktarılması ve öğrenci ile çalışma alanlarının değerlendirilmesi
2 Tasarımlar için çıkış noktasının belirlenmesi ve hikaye paftası önerileri
3 Tasarımlar için eskiz çalışmalarına başlama
4 Eskiz çalışmaları
5 Öğrencilerle birlikte eskiz dosyası üzerinde inceleme ve tasarımların seçimi Eskiz tasarımlar için doğru malzeme, üretim tekniği seçimi
6 Tasarım Çalışmaları, Uygulama Çalışmaları ve sunumlar hakkında öneriler
7 Tasarım Çalışmaları, Uygulama Çalışmaları ve sunumlar hakkında öneriler
8 Uygulaması yapılacak ürünlerin teknik açılımlarının oluşturulması
9 Uygulamalara geçiş
10 Uygulama çalışmaları
11 Uygulama çalışmaları
12 Uygulama Çalışmaları ve sunumlar sunumlar
13 Tasarım ve Uygulama Çalışmaları ve sunumlar
14 Tasarım ve Uygulama Çalışmaları ve sunumlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

The New Textiles, Chloe Clochester, Thames And Hudson, London, 1996
International Textile Design, Mary Shoeser, Lourence King Publishing, London, 1993
Textiles: A Handbook For Designers, Marypaul Yates, W.W. Norton & Company, London, 1996
Fashion, The Collection Of The Kyoto Costume Institute, Taschen, Kyoto, 2002
Yardımcı kaynaklar:
Dokuma Tekniği, Zahide İmer, Mayaş Matbaacılık ve Yayıncılık, Ankara, 1987.
Dokuma Tekniği ve Sanatı, Güngör Başer;Cilt II, Punto Yayıncılık Ltd. Şti., İzmir, 2005
Örmecilik Esasları, Fatma Çeken, D.E.Ü. Mühendislik Fakültesi Basım Ünitesi, İzmir, 2004
Knitted Clothing Technology, Terry Brackenbury, Blackwell Science, USA, 1992
The Textile Design Book, Karin Jerstrop, Eva Köhlmark, Lark Boks, North Carolina, 1995
Understanding Textiles, Phyllis G. Tortora, Macmillan Publishing Company, New York, 1992
Dokusuz Yüzeyler, Kerim Duran, Tekstil Teknolojisi, E.Ü. yayınları, İzmir, 2006
Diğer ders materyalleri:
Moda tasarımla ilgili süreli yayınlar, fuar broşürleri, trend analiz raporları, trend analiz web siteleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
Öğretim elemanı öğrencileri, serbest olarak ya da güncel moda eğilimleri doğrultusunda seçtikleri çıkış noktalarına, hedef kitleye ve uygulama alanlarına yönelik tasarım yapmak için yönlendirir. Tasarım ve üretim aşamasında ortaya çıkacak konularda çözüm üretmeye yönlendirir ve konuları ile ilgili görüşlerini yazılı ve görsel olarak sunmalarını ( üretim raporları, tasarlama sürecini anlatan hikaye defteri, sunum paftası, ürün v.b.) hazırlamalarını ister.

2. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları
Tasarlama aşamasında eskiz oluşturma, ana tasarımların seçimi ile ilgili verilen süreler bazında, gözden geçirme oturumları öğretim üyesi tarafından her hafta dersin ilk ve son saatinde gerçekleştirilecektir. Sınıf içi çalışmalar ve ev ödevleri bu oturumlarda çözülecek problemlerin temelini oluşturacaktır. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı, tasarımları ile ilgili görüşlerini sunmaları önemli ölçüde teşvik edilecektir.

3. Uygulamalar
Tasarımdan üretime geçiş sürecinde öğrenciler, ele alınan tekniğin gerektirdiği teknoloji ve tasarım olanaklarını belirlerken `Bilgisayar Destekli Tasarım ve Üretim derslerinde ve diğer teknik derslerde aldıkları bilgileri kullanarak tasarım yapacak ve uygulamalarını bu bilgileriyle destekleyecektir. Bu konuda öğrencilere örnek uygulamalar gösterilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 ODV Ödev/Sunum
3 TUG TasarımUyg
4 DKL DerseKatılım
5 BSN Başarı Notu PR * 0.30 +ODV * 0.20 +TUG * 0.40 + DKL * 0.10


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tekstil tasarımında kavramsal yaklaşım terim dizgeleri
Tekniklerle İlgili araştırma
Tasarım ve eskizlerin yeterliliği
Uygulamaların yeterliliği
Sunum

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Dersin % 70 nine katılım zorunludur.
2.Her türlü intihal girişimi, fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3.Derse katılmamış olmak verilen ev ödevlerinin ve projelerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4.Geciken proje teslimlerinde gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

sedef.acar@deu.edu.tr
neslihan.sirin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 12.00-12.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Ödev Hazırlama 14 3 42
Sunum Hazırlama 1 10 10
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.11353155333131331
ÖK.233331355335531111
ÖK.3533555555153313
ÖK.413513355533355131
ÖK.5551133533153131
ÖK.655135533333331