DERS ADI

: TÜRK SANATI VE ALANA İLİŞKİN BELGELER II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 6156 TÜRK SANATI VE ALANA İLİŞKİN BELGELER II SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. FİLİZ ADIGÜZEL

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

M.S. Ve özellikle İslamiyet in kabulünden sonra tarihte görülen Türk topluluklarına ilişkin yayınlanmış ana kaynakları taramak, bu toplulukların inanç sistemleri, yaşayışları ve sanat anlayışlarına ilişkin kuramsal ve görsel geniş bir kaynakça hazırlamak ve İslamiyet sonrasından itibaren teşkilatlı devletler halinde tarih boyunca ürettikleri maddi kültür verilerini incelemek ve öğrencinin, sanat anlayışları hakkında kronolojik ve karşılaştırmalı bilgiye sahip olmasını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   M.S. yaşamış Türk toplulukları ile ilgili, özellikle tarih, sanat tarihi ve farklı disiplinlerde yayınlanmış kaynakçaya ulaşabilmesi,
2   İslamiyet in kabulünden sonra Anadolu da yerleşik olarak görülen Türk topluluklarıyla ilgili genel tarih bilgisine sahip olması ve günümüze kalan maddi kültür verilerini tanıması,
3   İslamiyet in kabulüyle gelişen yeni yaşayış biçimi, devlet yönetimi ve sanat üretimi ile ilgili bilgi sahibi olması,
4   Yerleşik düzene geçiş ve farklı bir inanç sistemine girmeleriyle oluşan etkiyi, sanat üretimleri üzerinde tanıyabilmek ve bunlarla ilgili fikir yürütebilmesi,
5   Ders konusuyla ilgili farklı bir disiplinle çalışarak ortak bilimsel bir çalışma yapabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders ile ilgili kaynakça tanıtımı
2 M.S. yaşamış Türk toplulukları, coğrafi sınırlar
3 M.S. yaşamış Türk toplulukları, coğrafi sınırlar
4 M.S. yaşamış Türk toplulukları, inanç sistemleri ve yaşam biçimleri
5 İnanç sistemleri ve sanat üretimi arasındaki ilişki
6 İslamiyet in kabulünden sonra Anadolu daki topluluklar-yerleşiklik ve göçebeliğin maddi kültür verileri üzerindeki etkileri
7 Maddi kültür verileri üzerine görsel sunum ve değerlendirme
8 Maddi kültür verlerinin bulunduğu müze ve koleksiyonlar
9 Maddi kültür verlerinin bulunduğu müze ve koleksiyonlar
10 Öğrenci sunumu ve tartışma
11 Öğrenci sunumu ve tartışma
12 Öğrenci sunumu ve tartışma
13 Öğrenci sunumu ve tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Beşir Ayvazoğlu; İslam Estetiği ve İnsan, Çağ Yay., İstanbul 1989.
İpek Duben; Türk Resmi ve Eleştirisi, Bilgi Üni. Yay., 2006.
Jale Nejdet Erzen; Çoğul Estetik, Metis Yay., İstanbul 2011;,Oleg Grabar; Masterpieces of Islamic Art, Prestel Books, USA 2009.
Pavel Florenski; Tersten Perspektif, Metis Yay., İstanbul 2001, çev.:Yeşim Tükel.
Mazhar Ş. İpşiroğlu; İslamda Resim Yasağı ve Sonuçları; YKY Yay., İstanbul 2005.
Diğer ders materyalleri:
Filiz Adıgüzel Toprak ders notları, New York Metropolitan Museum, Londra British Museum ve Victoria&Albert Museum Minyatürlü Yazmaları koleksiyonlarından ve gösterimdeki yazmalardan eser fotoğrafları, slayt sunumları, güncel minyatür sergi katalogları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste öğrenci, M.S. yaşamış Türk topluluklarının tarihi gelişimini tanımaya yönelik ana ve yardımcı kaynaklara yönlendirilecektir; özellikle İngilizce yayın yapan önemli bilimsel dergilerden konuyla direkt ilgili veya farklı disiplinlerden makale okumaları yapılacak ve bu okumalar derste bir tartışma ortamında yeni fikirlerle desteklenecektir. Öğrencinin bilimsel bir toplantıda sunum yapması teşvik edilerek, bu seviyede bir sunumu derste yapması istenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 RPR Rapor
3 BNS Başarı Notu ODV * 0.50 + RPR * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencinin ana kaynaklara yönlendirilmesinden sonra yapacağı kaynak taraması ve derste yapacağı sunumun niteliği başlıca değerlendirme kriterini oluşturmaktadır. Öğrencinin ders sırasında sorulan sorulara verdiği yanıtlar ve ders sonunda yapılan tartışmalara olan katılımı gözlemlenecektir. Öğrencinin yaptığı kuramsal araştırmaları sonucu gerçekleştireceği özgün tasarımdaki yaratıcılığı ve özgünlük derecesi de göz önüne alınacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Arasınav, final ve sunum oranları 100 tam puan üzerinden değerlendirilecek ve ortalamaları 100 tam puan üzerinden alınacaktır. Derse katılım %80 oranında zorunludur.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersle ilgili teorik bilgiler sözlü ve yazılı biçimde öğrenciye aktarıldıktan sonra, uygulamalar birebir öğrenci ile yapılır. Bir sonraki dersle ilgili öğrenci bilgilendirilir ve konuyla ilgili ön araştırma yapması beklenir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

filiz.adiguzel@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 3 39
Vize sınavına hazırlık 1 8 8
Final sınavına hazırlık 1 8 8
Sunum hazırlama 2 20 40
Rapor hazırlama 13 2 26
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 149

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.3555
ÖK.4
ÖK.55