DERS ADI

: Doğal Boyarmad. ile İplik Boyama

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HKS 2002 Doğal Boyarmad. ile İplik Boyama SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Halı - Kilim ve Eski Kumaş Desenleri

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. GONCA KARAVAR

Dersi Alan Birimler

Halı - Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Halı, Kilim ve Geleneksel Kumaş Desenleri
Halı-Kilim ve Eski Kumaş Desenleri

Dersin Amacı

Öğrencilere, iplik boyamacılığında uygulanan yöntem ve teknikleri uygulayarak kavratmak, geleneksel yöntemle iplik boyamada uygulanan boyama reçetelerini tespit etmek ve boyama denemeleri yapmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kaynaklardan boyama reçetelerini alıntılayabilmeleri,
2   Alıntıladıkları reçeteleri uygulayabilmeleri,
3   Boyarmaddeleri renk veren bölümlerine göre ayırabilmeleri ve denemelerde kullanabilmeleri,
4   Boyama yöntemlerini tanımlayabilmeleri ve uygulayabilmeleri,
5   Yaptıkları araştırma ve uygulamaları sunabilme becerisi kazanmaları,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders İçeriğinin tanıtılması
2 Kaynaklarda ulaşılabilen geleneksel yöntemlerle iplik boyamada uygulanan boyama reçeteleri
3 Doğal boyalarla yün boyama yöntemleri
4 Mavi renk elde edilen boya bitkileri, özellikleri ve boyama denemeleri
5 Mavi renk elde edilen boya bitkileri, özellikleri ve boyama denemeleri
6 Kırmızı renk elde edilen boya bitkisi, özellikleri ve boyama denemeleri
7 Kırmızı renk elde edilen boya bitkisi, özellikleri ve boyama denemeleri
8 Kırmızı renk elde edilen boya bitkisi, özellikleri ve boyama denemeleri
9 Sarı renk elde edilen boya bitkileri, özellikleri ve boyama denemeleri
10 Sarı renk elde edilen boya bitkileri, özellikleri ve boyama denemeleri
11 Sarı renk elde edilen boya bitkileri, özellikleri ve boyama denemeleri
12 Serbest boyama denemeleri
13 Serbest boyama denemeleri
14 Ara Sınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İsmail ÖZTÜRK: Doğal Bitkisel Boyalarla Yün Boyama. Ürün Yayınları. 97 S.
Turhan BAYTOP: Türkçe Bitki Adları Sözlüğü. Ankara 1994. 508 S.
Recep KARADAĞ: Doğal Boyamacılık. Ankara 2007. 128 S.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Hedef derse öğrenci katılımını maksimum seviyede sağlamaktır. İlk derste öğrencilere dersin 15 haftalık programı tanıtılır. Literatür taramasının yanı sıra laboratuarda boyama denemeleri yapılarak doğal boyarmaddelerle hangi renklerin ne şekilde elde edileceği öğretilir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 LAB Laboratuvar
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + LAB * 0.70


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Teorinin yanı sıra ağırlıklı uygulamalı olarak derste işlenen konular ile ilgili bir ara sınav yapılacak ve ders yoğun olarak laboratuar çalışmalarıyla işlenecektir. Ayrıca öğrencilerden birer ödev hazırlamaları istenecektir. Arasınav, ödev ve laboratuar çalışmalarından alacakları notlardan öğrenci geçme notu hesaplanacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Hem ara sınav, hem de laboratuar çalışmaları 100 tam not üzerinden değerlendirilecek, ara sınavın %30'u, laboratuar çalışmalarının %70'i geçme notunu belirleyecektir. Sınavda sorulacak soruların değerleri öğrencilere bildirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunluluğu %80 dir. Arasınav dışında, öğrencinin raporlu olması durumunda bu günler öğrencinin devamsızlığından sayılır. Arasınava mazeretsiz, girmeyen öğrenci her ne sebeple olursa olsun tekrar sınava alınmaz. Öğrencinin her eksik laboratuar çalışmasından, değerlendirme sırasında 100 üzerinden 2 puan düşürülür.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gonca.karavar@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Laboratuvar defteri hazırlama 13 2 26
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 94

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.15
ÖK.24
ÖK.34
ÖK.444
ÖK.5435