DERS ADI

: Genel Sanat Tarihi II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEM 1020 Genel Sanat Tarihi II SEÇMELİ 2 2

Dersi Veren Birim

Sanat Kuramları

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. BİNNUR GÜRLER

Dersi Alan Birimler

Tiyatro
Kurgu, Ses ve Görüntü Yönetimi
Dramatik Yazarlık - Dramaturji
Oyunculuk
Grafik
Tezhip
Seramik ve Cam Tasarımı
Moda Giyim Tasarımı
Tezhip Sanatı
Sinema ve Televizyon
Tekstil ve Moda Tasarım
Aksesuar Tasarımı
Görsel İletişim Tasarımı
Sahne Tasarımı
Eski Çini Onarımları
Seramik
Tekstil
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Halı - Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Müzik Bilimleri
Film Tasarım ve Yönetmenliği
Müzikoloji
Hat Sanatı
Halı-Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Film Tasarımı ve Yönetmenliği
Grafik Sanatlar
Resim
Grafik Tasarımı
Çizgi Film ve Animasyon
Halı, Kilim ve Geleneksel Kumaş Desenleri
Eski Yazı
Seramik ve Cam
Grafik Resimleme ve Baskı
Heykel
Sanat Kuramları
Film Tasarım ve Yazarlık
Tezhip
Film Tasarımı ve Yazarlığı
Drama Yazarlığı ve Dramaturji
Fotoğraf
Müzik Teknolojisi
Eski Çini Onarımları
Tekstil Tasarımı
Çini Tasarımı ve Onarımı

Dersin Amacı

Ders Erken Hristiyanlık döneminden Rönesans sonuna kadar Batı sanatıyla, doğuşundan Klasik Osmanlı Sanatı nın başlangıcına kadar İslam ve Türk-İslam Sanatı konularını kapsamaktadır. Bu uygarlıklar arasında var olan özellikle kültür difüzyonizmi gibi kültürel süreçlerin üslupsal özellikleri etkileme biçimleri; mimari, mimari-plastik elsanatları ve mimari anıtsal plastik örnekleri üzerinden ve görsel malzemeler ile desteklenerek sunulmaktadır.
Dersin amacı, öncelikle sanat eğitiminin ilk yıllarından başlayarak, sanata dair ve sanatın tarihsel süreçlerinin de kapsadığı kavramların doğru ve yerinde kullanılmasını sağlamaktır. Ayrıca sanat kavramının ortaya çıkış sürecini doğru kavratabilmek, kültürlerin sanat anlayışlarını ve günümüz sanat anlayışı ile farklılıklarını analiz edecek biçimde bu kültürlerin üslup geleneklerini görsel malzemeler eşliğinde karşılaştırmalı olarak öğrencilerin kavramasını sağlamaktır.
Sanat tarihi kavramlarını öğrenme ve ele alınan dönemlerin üslupsal özelliklerini, kavrama, analiz etme, sentezleme ve değerlendirme yetilerini kazandırmak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dönemlere göre üslûp özelliklerini tanımlayabilmesi
2   Kültürlerin tasvir geleneklerini sınıflayabilmesi
3   Sanatın evrelerini açıklayabilmesi
4   Sanata dair kavramları tarif edebilmesi
5   Tarih öncesi ve antik dönem sanatını günümüz sanatına etkilerini açıklayabilmesi
6   Ders kapsamındaki kültürlerin sanatsal üsluplarını birbirinden ayırabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Genel tanıtım, bibliyografya ve Orta Çağ a ilişkin özel kavramlar
2 Orta Çağ neden karanlıktır ve neden karanlık değildir. Orta Çağ tarihi coğrafyası. İki önemli güç İslam ve Hıristiyanlık. Anlayışlar, dogamalar ortaklıklar ve sanat kavrayışları. Batı Roma nın tarihten silinişi ve yeni Roma. Hıristiyanlığın Doğu Roma İmparatorluğu sanat üretimine etkileri. Erken Hıristiyanlık sanatının Suriye, Anadolu ve İtalya da ortaya çıkışı.
3 Erken Hıristiyanlık Dönemi dini mimarisi ve tasvir geleneği. Mimari, heykel resim ve mozaikte üslupsal dönüşüm. Erken Bizans Dönemi ve Orta Bizans Dönemi sanatının tarihi. Üsluplar anlayışlar ve dönüşüm. Hıristiyanlık Hıristiyanlar ve tasvir yasağı; İkonoklastik dönem ve sonrası, Bizans ın özgün kimliğinin elsanatları, mimari, resim ve mozaiğe katkıları.
4 Geç Bizans Dönemi sanatının tarihi. Üsluplar anlayışlar ve dönüşüm. Haçlılar ve Bizans, Selçuklu Beylikleri ve Bizans. İmparatorluğun çöküşü.
5 Orta Çağ Orta ve Uzak Doğusu; Paganizmden İslam'a geçiş ve sanata etkileri. İslam ve Tasvir yasağı. Orta Çağ İslam sanatının yayılma alanları üsluplar ve üretim biçimleri. Selçuklu İmparatorluğu ve Sanatsal üretim biçimleri, mimari, mimari plastik ve resimde üslup. İran ve Selçuklu
6 Osmanlı Beyliği ve Erken Osmanlı sanatının özellikleri. Osmanlı Beyliği ve Erken Osmanlı sanatının özellikleri. Göç mimarisi ve Selçuklu etkisi. Yeni kentler ve Bizans Etkisi
7 Göçler Dönemi Sanatı, Karolanj Sanatı, Romanesk Sanat
8 Ara Sınav
9 Gotik Sanat skolastik felsefenin doğuşu, Bizans ile ilişkiler. Giotto ve Teodoros Methokides. Gotik Sanat üslubunun Mimari, resim, heykel üsluplar ve Rönesans a etki Mimari, resim, heykel üsluplar ve Rönesans a etkisi. Sicilya da Norman Sanatı - Mudejar Sanatı
10 İtalya'da Proto-Rönesans, 15. yüzyıl İtalyan Sanatı - I
11 15. yüzyıl İtalyan Sanatı, 16. yüzyıl İtalyan Sanatı, 17. yüzyıl İtalyan Sanatı
12 İslam Sanatı I resim ve elsanattlarına dair üretimler dönemler ve üsluplar
13 İslam Sanatı I resim ve elsanattlarına dair üretimler dönemler ve üsluplar
14 İslam Sanatı I resim ve elsanattlarına dair üretimler dönemler ve üsluplar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

AKYÜREK, E. Ortaçağ'dan Yeniçağa Felsefe ve Sanat, Kabalcı Yayıbevi, İstanbul 1994
ALTUN, A., Ortaçağ Türk Mimarisinin Anahatları İçin Bir Özet, İstanbul 1988
ARSEVEN, C. E., Türk Sanatı, İstanbul 1950
ASLANAPA, O., Türk Sanatı, İstanbul 1984
ASLANAPA, O., Anadolu'da İlk Türk Mimarisi, Ankara 1991
BEKSAÇ, A. E. & AKKAYA, T., Avrupa Resim Sanatı, Arkeoloji ve sanat yayınları, İstanbul 1990
ERSOY, A., Sanat Kavramlarına Giriş, Beta Yayınları, İstanbul
GOMBRICH, E. H.,Sanatın Öyküsü (Çev. Bedrettin Cömert), Remzi Kitabevi, İstanbul 1992
GÜVEMLİ, Z., Sanat Tarihi, Varlık Yayınları, İstanbul 1982
HAUSER, A., Sanatın Toplumsal Tarihi (Çev. Y. Gülönü), Remzi Kitabevi, İstanbul 1995
PANOFSKY, E., Gotik Mimarlık ve Skolastik Felsefe, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 1995
PETROV, G., Büyük Sanatçılar ve Üstün Yapıtları (Çev. H. A. Aytuna), İnkilap ve Aka Kitabevleri, İstanbul 1979

WORLD WIDE WEB KAYNAKLARI
www.artcyclopedia.com
www.ibiblio.org
www.louvre.fr

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanının %90'ın yazılı sınavlardan elde edecektir. Her sınav sınıf materyallerini kapsayacak ve sorular, sınıfta işlenen konuları içerir.
Vize ve Final sınavlarında öğretim elemanının öngörüsüne bağlı olarak kapalı ve açık uçlu soru biçimlerini kapsayan sorulara dayalı ölçme teknikleri uygulanır.

Vize ve Final sınavı ortalaması 50 nin altında olan öğrenci bütünlemeye girmek zorundadır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar:
Sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını yukarıda belirtilen ölçme tekniklerine dayalı olarak ölçmeyi hedefler.

Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1- Önerilen kaynakları kullanarak dersi takip etmek,
2- % 80'lik devam mecburiyetine uymak,
3- Yapılması planlanan araştırma ve gözlem gezilerine katılmakla yükümlüdür.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Öğr. Gör. Dr. Yalçın Mergen
yalcin.mergen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders günü ve saatleri

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 2 28
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 1 14
Final sınavına hazırlık 1 2 2
Diğer (lütfen belirtiniz)derse katılım 1 1 1
Vize sınavına hazırlık 1 2 2
Bütünleme Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 52

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1333333333333333
ÖK.2333333333333333
ÖK.3333333333333333
ÖK.4333333333333333
ÖK.5333333333333333
ÖK.6333333333333333