DERS ADI

: Tipografi II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GRF 2024 Tipografi II ZORUNLU 2 2 0 5

Dersi Veren Birim

Grafik Sanatlar Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ BETÜL USLU ÖZKAN

Dersi Alan Birimler

Grafik Sanatlar
Grafik Tasarımı
Grafik Resimleme ve Baskı

Dersin Amacı

Dersin amacı Tipografi I dersinde öğrenilmiş olan farklı sınıflara ait yazı karakterlerinin aynı çalışmada görsel hiyerarşiyi kurmak, içerikle bağlantı sağlamak ve kontrast oluşturmak için bir arada kullanılmasının temel kurallarının kavranmasını sağlamaktır. Bu doğrultuda verilen projede ele alınan konunun içeriğine göre doğru display yazı karakterinin ve onunla uyumlu çalışacak gövde metin için yazı karakteri seçebilmek dersin hedefini oluşturur. Bunun için serif-sans serif uyumu, serif yazı karakterlerinin bir arada kullanılması, display ve text yazı karakterlerinin seçimi gibi konular üzerinde çalışılır. Dersin çıktısı olarak hem kitap kapağı gibi daha küçük boyutlu bir mecrada hem de görsel bir çözüm üretilebilecek afiş gibi daha büyük boyutlu bir mecra tasarımıyla dersin amacını gerçekleştirmesi sağlanır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kazanılan bilgi ve becerileri tasarım yönetiminde yaratıcı bir şekilde kullanabilme
2   Yazılım ve malzeme bilgisine sahip olabilme ve bu bilgileri doğru alanla ilişkilendirebilme
3   Projeleri beklenmedik ve yaratıcı bir şekilde sunabilmek
4   Temel tasarım ilkeleri dışında özgür ifadeye erişebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

GRF 1002 - Tipografiye Giriş
TEM 1012 - Temel Sanat Eğitimi

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Toplantı. Dersin amacı. Dersten beklentiler. Çalışma gruplarını oluşturulması ve tsarımcıların verilmesi. 1. HAFTA
2 çalışma gruplarının tasarımcılarla ilgili sunumlarını gerçekleştirmesi. Her öğrencinin 6 adet tasarımcı seçmesi. 2. HAFTA Proje 1: yazı karakterlerinin harmanlanmasına ilişkin örnek görsel toplama. Bulunan örneklerde harmanlamanın hangi yöntem üzerinden kullanıldığına dair notlar alınır.
3 Yazı karakterlerinin harmanlanması/eşleştirilmesi ve birlikte kullanılmasına ilişkin sunum yapılır ve bilgiyi pekiştirmek için yazı karakterlerinin harmanlanmasına ilişkin örnek görsel toplama projesi verilir. 1. Proje çalışmalarına bakılır, değerlendirlir. 1. Projede kazanılan bilgilerin pekiştirmesi ve kullanılabilmesi için bir proje verilir. 3. HAFTA 2.Proje: Proje kapsamında içeriğe uygun olarak hangi yazı karakterlerinin seçileceğine karar verme aşaması.
4 2. Proje için seçilen yazı karakterlerinin uygunluğuna bakılır, kritik verilir. Toplanan görseller değerlendirilir. Çalışmalar için fikir aşamasına geçilir. 4. HAFTA 2.Proje: Eskiz çalışmaları. Proje kapsamında içeriğin nasıl bir düzende izleyiciye aktarılacağının belirlenmesi için eskiz çalışmaları yapılır.
5 2. Proje için yapılan eskizlere bakılır, kritik verilir. 5. HAFTA 2. Proje: Tasarımlar için seçilen eskiz çalışmaları bir tasarım programında hazırlanır.
6 2. Proje için yapılan eskizlere bakılır, kritik verilir. 6. HAFTA 2. Proje: Bir tasarım programında hazırlanan tasarımların düzeltilmesi.
7 2. Proje için yapılan eskizlere bakılır, kritik verilir. 7. HAFTA 2. Proje: Bir tasarım programında hazırlanan tasarımların düzeltilmesi.
8 2. Proje Final 8. hafta 2. Proje: Bir tasarım programında hazırlanan tasarımların düzeltilmesi ve sonlandırılması.
9 3.Proje Proje için seçilen yazı karakterlerinin uygunluğuna bakılır, kritik verilir. Toplanan görseller değerlendirilir. Çalışmalar için fikir aşamasına geçilir. 9. hafta 3.Proje Eskiz çalışmaları. Proje kapsamında içeriğin nasıl bir düzende izleyiciye aktarılacağının belirlenmesi için eskiz çalışmaları yapılır.
10 3. Proje için yapılan eskizlere bakılır, kritik verilir. 10. HAFTA 3. Proje: Tasarımlar için seçilen eskiz çalışmaları bir tasarım programında hazırlanır.
11 3. Proje için yapılan eskizlere bakılır, kritik verilir. 11. hafta 3. Proje: Bir tasarım programında hazırlanan tasarımların düzeltilmesi.
12 3. Proje için yapılan eskizlere bakılır, kritik verilir. 12. hafta 3. Proje: Bir tasarım programında hazırlanan tasarımların düzeltilmesi.
13 3. Proje Final 13. hafta 3. Proje: Bir tasarım programında hazırlanan tasarımların düzeltilmesi ve sonlandırılması.
14 Tüm Projelerin değerlendirilmesi ve kritik. 14. hafta final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

AMBROS, G. and HARRİS, P., Typo: The Fundamentals of Typography, AVA Publishing
CRAIG, J. (2006). Designing with Type: The Essential Guide to Typography, Watson-Guptill.
CRAIG; J. (1990). Basic typography: a design manual, New York: Watson-Guptill Publications.
CARTER, R., Day, B., Meggs, P. Typographic Design: Form and Communication
BECER, E. (2007), Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları
JUBERT, R., LUPTON, E. and LEMOİNE, S., Typography and Graphic Design: From Antiquity to the Present, Flammarion
SAMARA, T. (2006). Typography Workbook: A Real-World Guide to Using Type in Graphic Design, Rockport Publishers.
SARIKAVAK, N. K., Tipografinin Temelleri, Doruk
SARIKAVAK, N. K., Sayısal Tipografi: Batı da ve Ülkemizde Sayısal Harf/Font Tasarımcıları, Başkent Üniversitesi Yayınları
SEDDON, T. (2015). Type Teams: Perfect Typeface Combinations and Why They Work, How Book.
Typography: The Arrangement, Style and Appearance of Type and Typefaces

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Seminerler, Slayt sunumları, Örnekler üzerinden tartışma, Fikir alışverişi, Konu geliştirme, Konu medya uyumluluğu araştırması,

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 ATL Atölye/DerseK/Perf.
3 DJD DönemSonuJüriDeğ.
4 BSN Başarı Notu PR * 0.60 + ATL * 0.20 + DJD * 0.20


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Özgün proje üretebilme Eskizler ve fikirler üzerine tartışma Projeye uygun yazı karakterini, yazı karakterleri eşleştirme temel kurallarına uygun şekilde seçebilme Paragraf sistemlerini doğru kullanma Doğru punto ölçüsünü doğru alanda kullanmabilme Zamanlama: projeyi zamanında bitirmek Beklenmedik ve çarpıcı sunumlar

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Akademik Dürüstlük: Öğrencilerin verilen projeleri kendi düşünce ve becerileri ile tamamlamaları ve bu bağlamda tamamen özgün eserler ortaya koymaları beklenir. Herhangi bir şekilde doğrudan başka bir çalışmadan ilham almak, birebir fayda sağlamak, benzerini üretmek hatta başkasına yaptırmak gibi durumlar kesinlikle istenmez.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü
Tel: 05055251412
e-mail: betulusluozkan@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Sunum Hazırlama 4 6 24
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 136

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.12231255
ÖK.232132
ÖK.344244
ÖK.453334