DERS ADI

: Temel Edebiyat Kuramları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İSÖ 6021 Temel Edebiyat Kuramları SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Sınıf Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET ÖZER

Dersi Alan Birimler

Sınıf Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Yaratıcı çocuk edebiyatı bilicini, Öğrenme stratejilerini ve programını geliştirebilmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Edebiyatın tabiatını, işlevini, eleştirisini ve tarihini bilebilme ve uygulayabilme.
2   Genel, karşılaştırmalı, milli edebiyatları ayırt edebilme
3   Edebiyat incelemesinde dış yaklaşımları(Edebiyat ve biyografi, Edebiyat ve Psikoloji, Edebiyat ve toplum, Edebiyat ve fikirler, Edebiyat ve diğer sanatlar) bilebilme ve uygulayabilme
4   Asıl edebiyat incelemesini(Edebi sanat eserinin varoluş tarzı; Ses ahengi, ritim ve vezin; Üslup ve üslup bilgisi; İmaj, istiare, sembol, mit;) bilebilme ve uygulayabilme.
5   Hikâye etmenin mahiyeti ve hikâye tarzlarını bilebilme ve uygulayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Edebiyat ve edebiyat incelemesi. Edebiyatın tabiatı, işlevi.
2 Edebiyat teorisi, eleştirisi ve tarihi. Genel, karşılaştırmalı, milli edebiyat.
3 Malzemenin düzenlenmesi ve tesbiti.
4 Edebiyat incelemesinde dış yaklaşımlar. Edebiyat ve biyografi.
5 Edebiyat ve Psikoloji.
6 Edebiyat ve toplum . Edebiyat ve fikirler.
7 Edebiyat ve diğer sanatlar.
8 Ara sınav
9 Asıl edebiyat incelemesi.
10 Edebi sanat eserinin varoluş tarzı.
11 Ses ahengi, ritim ve vezin.
12 Üslup ve üslup bilgisi.
13 İmaj, istiare, sembol, mit.
14 Hikâye etmenin mahiyeti ve hikâye tarzları.
15 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Aksan, Doğan. Anlambilim ve Türk Anlambilimi, 3. b. Ankara Ü. DTCF y. Ankara 1987
Aristoteles, Poetika (Şiir Sanatı Üstüne) Türkçesi, Samih Rifat, K. Kitaplığı y. İstanbul, 2003
Aytaç, Gürsel. Genel Edebiyat Bilimi, Papirus y., İstanbul, 1999, 2003
Aytaç, Gürsel. Karşılaştırmalı Edebiyat, Gündoğan y., Ankara, 1997
Göktürk, Akşit. Okuma Uğraşı, Çağdaş y. İstanbul 1979
Barthles, Roland. Yazının Sıfır Derecesi, Çev: Tahsin Yücel, Metis y, İstanbul, 1989
Belge, Murat. Marksist Estetik, B/F/S y., 1989
[Beyatlı], Yahya Kemal. Edebiyata Dair, Kubbealtı y.
Bilgegil, Kaya. Edebiyat Bilgi ve Teorileri, Atatürk Üni. Edebiyat Fak. y, Ankara, 1980
Boynukara, Hasan. Modern Eleştiri Terimleri, Boğaziçi y. İstanbul 1997
Bozkurt, Nejat. Sanat ve Estetik Kuramları, Ara y., İstanbul, 1992
Carlaui-J.C.-Fillox, J.C. Edebi Eleştiri, Çev: Ayşe Hümeyra Çakmaklı, Kültür ve Turim Bakanlığı y, Ankara, 1985
Cömert, Bedrettin. Croce nin Estetiği, Kültür Bakanlığı y., Ankara, 1979
Croce, Benedetto. Estetik

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, gösterme, tartışma, soru-cevap, örnek olay,

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYIN YARI YIL İÇİ NOTU
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 BNS Başarı Notu YYIN * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYIN * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda ara sınav ve final sınavları ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2.Öğretim üyesi, planlı eğitim öğretim süreci içinde bireysel ya da işbirlikli öğrenme yoluyla çeşitli uygulamalar yaptırma hakkını saklı tutar. Yapılacak uygulamaların değerlendirme sürecindeki etkisi eğitim öğretim yılı başında öğrencilere ilan edilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmet.ozer@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 13 4 52
Final Sınavına Hazırlık 13 4 52
Ödev Hazırlama 13 4 52
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 197

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.154
ÖK.254
ÖK.354
ÖK.454
ÖK.554