DERS ADI

: Kliniksel Edimbilim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 6131 Kliniksel Edimbilim SEÇMELİ 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. BURCU İLKAY KARAMAN

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Amacı

Bu ders çocuk ve yetişkinlerde görülen bir dizi edimbilimsel bozuklara yöneliktir. Edimbilimsel bozukluklar günümüzde klinik dilbilimsel araştırmaların önemli bir kısmını kapsamaktadır, çünkü bu türden dilsel bozukluk yaşayan hastalar uzun zamandır, diğer hastalarda (örn. özgün dil bozukluğu, afazi, fonolojik bozukluk) olduğu gibi, yüksek nitelikte klinik hizmet alamamaktadır. Bu nedenle, dersin amacı klinik dilbiliminde günümüze kadar dikkate alınmamış interdisipliner yönelimlere yer vererek, edimbilimsel bozuklukları daha iyi anlamamızı sağlayacak interdisipliner yaklaşımları sergilemektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. klinik veri toplaması ve analiz edebilmesi,
2   2. özellikle dilsel bozukluklara yönelik dilbilimsel veri toplaması ve analiz edebilmesi,
3   3. gelişimsel ve edinimsel edimbilimsel bozukluklar hakkında bilgi edinmesi,
4   4. dilsel bozukluk kapsamında edimbilimsel olguları araştırmayı öğrenmesi,
5   5. dilbilimsel kuram/ilke/varsayım ile metot ve bulgulardan hareket ederek konuşma ve/veya yazı dilinde karşılaşılabilen patolojik durum/olguları saptayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kliniksel Edimbilimi: Kuram ve Uygulamalar
2 Gelişimsel Anlam ve Edimbilimsel Bozukluklar
3 Gelişimsel Anlam ve Edimbilimsel Bozukluklar (Devam)
4 Edinilmiş Anlam ve Edimbilimsel Bozukluklar
5 Edinilmiş Anlam ve Edimbilimsel Bozukluklar (Devam)
6 ARASINAV
7 Anlambilimi ile Edimbiliminin Otizmin Bilişsel Kuramlarına Katkısı
8 Anlambilimi ile Edimbiliminin Otizmin Bilişsel Kuramlarına Katkısı (Devam)
9 Edinilmiş Anlam ve Edimbilimsel Bozuklukların Bilişsel Altyapısı
10 Edinilmiş Anlam ve Edimbilimsel Bozuklukların Bilişsel Altyapısı (Devam)
11 Anlam ve Edimbilimsel Bozuklukların Ölçme-Değerlendirmesi ve Sağaltımı
12 Anlam ve Edimbilimsel Bozuklukların Ölçme-Değerlendirmesi ve Sağaltımı (Devam)
13 Anlam ve Edimbilimsel Ölçme-Değerlendirme ve Sağaltım Tekniklerinin Kritik Değerlendirmesi
14 Genel Tekrar Finale Hazırlık Tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ball, Martin J. et. al. (eds.) (2008) The Handbook of Clinical Linguistics. Malden & Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
2. Cummings, Louise (2008) Clinical Linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
3. Cummings, Louise (2009) Clinical Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press.
4. Cummings, Louise (2017) Research in Clinical Pragmatics Perspectives in Pragmatics, Philosophy & Psychology. Springer International Publishing.
5. Crystal, David (1981) Clinical Linguistics. Disorders of Human Communication 3. Wien: Springer Verlag.
6. Fava, Elisabetta (ed.) (2002) Clinical Linguistics: Theory and Applications in Speech Pathology and Therapy. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Co.
7. Ingram, Charles (2007) Neurolinguistics An Introduction to Spoken Language Processing and its Disorders. Cambridge: Cambridge University Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Tanılama ve Sağaltım

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC* 0.20 + YYS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC * 0.20 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1- Ödev/Sunum Portföyü
2- Vize
3- Final

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-5: Ödev/sunum portföyü, arasınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

burcu.karaman@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 8 104
Vize Sınavına Hazırlık 1 14 14
Final Sınavına Hazırlık 1 28 28
Sunum Hazırlama 1 28 28
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 217

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1555555
ÖK.2555555
ÖK.3
ÖK.4555555
ÖK.5555555