DERS ADI

: Tefsir Tarihi Klasik II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 6560 Tefsir Tarihi Klasik II SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Tefsir tarihinin klasik döneminin başlangıcında dirayet Kur an yorumcularını, yorum yöntemlerini, ilkelerini ve yorum türlerini öğrenciye kavratmak; rivayet ve dirayet ayrımını anlatmak, erken dönemde ortaya konan belli başlı dirayet tefsirlerini tanıtmak; dini sorunların çözümünde Kur an dan alınması gereken yorum desteğinin prensiplerinin anlaşılmasını sağlamak; yorumda yapılan aşırılıkların farkına varmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   : Kur'ân'ı anlama ve değerlendirmedeki temel ilkeleri kavratmak,
2   : Kur'ân'ı anlama ve yorumlamada karşılaşılan sorunları ve bunlara yönelik çözüm önerilerini analiz yapabilme becerisi kazandırmak,
3   Kur'ân'ın anlaşılmasında ve yorumlanmasında tarih boyunca süregelen geleneklerin başlangıcının anlaşılması, yorumlanması için belirli ilkeleri kavrayabilme yeteneği kazandırma,
4   Modern zamanlarda yazılan tefsirlerin arasındaki yöntem ve içerik farklılıklarını ayırt etme bilinci kazandırama,
5   İlk devir klasik tefsirlerin içerik ve yöntemlerini, çağdaş tefsir ve yorumlarıyla karşılaştırma becerisini kazandırmak;
6   Yorumlardaki aşırılıkların öğrencide farkındalığını oluşturmak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dirayet tefsir kavramının anlamı,
2 Dirayet tefsirinin ortaya çıkışını hazırlayan sebepler,
3 Dirayet tefsirine genel bakış,
4 Dirayet tefsirini hazırlayan bilimsel, siyasi ve sosyal şartlar,
5 Dirayet tefsirinin meşruiyet sorunu,
6 Bu tefsirin bağlayıcılığı,
7 Ekolün kurucuları, önde gelenlerinin yöntem ve amaçları,
8 Zeccac ın Tefsiri
9 Zemahşeri nin Tefsiri
10 Razi in Tefsiri kebiri,
11 Ebu Hayyan ın Tefsiri
12 Beydavi Tefsiri
13 Ebu s-Suud Tefsiri
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

KAYNAKLAR:
1- Cerahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi, I-II, Ankara, 1988,
2- ez-Zehebî, Muhammed Hüseyin et-Tefsir ve l-Müfessir n, I-II, Kahire, 1976,
3-Abdulkâdir Muhammed Salih, et-Tefsîr ve l-Müfessir n fî Asri l-Hadis, Beyrut, 2003,
4- Ma rife, Muhammed Hâdî, et-Tefsir ve l-Müfessir n, fî Sevbihi l Gaşîb, I-II, Meşhed, 1997;
5- Ateş, Süleyman, Yüce Kur an ın Çağdaş Tefsiri, Giriş 1. Cild, İstanbul, 1988,
6- Atalay, Orhan, 20. Yüzyılda Tefsir Akımı, İstanbul, 2004,
7- Çiçek, Halil, 20. Asırda Kur ân İlimleri Çalışmaları, İstanbul 1996,
8- ez-Zerkânî, Muhammed Abdulazim, Menâhilu l-irfan, Beyrut 1988;
9-Albayrak, Hâlis, Kur an ın Bütünlüğü Üzerine, İstanbul 1992,
10- Yaşar, Hüseyin, Kur an da Anlamı Kapalı Ayetler, İstanbul,1997,

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Metin okuma, açıklama, soru cevap.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 15:00 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 8 104
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 6 6
Sunum Hazırlama 1 6 6
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 164

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61