DERS ADI

: Yönetim ve Organizasyon Kuramları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İYO 7031 Yönetim ve Organizasyon Kuramları ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Yönetim ve Organizasyon Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. EBRU TOLAY

Dersi Alan Birimler

Yönetim ve Organizasyon Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Amacı

Dersin amacı, örgüt teori ve yaklaşımlarının kökenlerini ve zaman içinde geçirdikleri tarihsel gelişimi incelemek ve böylece işletme yönetimi alanı ile ilgili kavramlar arasında daha kolay ve sağlıklı bir şekilde bağlantı kurulmasını sağlamaktır. Ayrıca yönetimin temel fonksiyonlarına ve günümüz iş yaşamındaki güncel konulara ilişkin bilgi ve örnekleri sunarak yönetim bilgi ve becerilerini geliştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1950'li yıllarda ortaya çıkan ve Örgüt Kuramı olarak ifade edilen bilimsel alanın ortaya çıkışı, önemi, temelleri, odaklandığı konular ve analiz düzeyi hakkında detaylı bilgi sahibi olmak.
2   Örgüt kuramının kronolojik gelişimini ve sınıflandırılmasını öğrenmek. Bu bağlamda, işlevselci, yapısal-işlevselci yaklaşımları, iktisadi örgüt teorilerini, açık sistem doğal örgüt modellerini, yorumlayıcı yaklaşımı, eleştirel teoriyi ve postmodern yaklaşımı tanımak.
3   Doğa bilimlerinde yaşanan önemli paradigma değişimlerinin (Newton mekaniği, Einstein'ın İzafiyet Teorisi, Kuantum Fiziğinde yaşanan gelişmeler gibi) Örgüt Kuramları alanına yansımalarını tartışabilme becerisi kazanmak.
4   Örgütlere ve yönetsel konulara farklı perspektiflerden bakabilme ve bu perspektiflerin sunduğu araçlardan yararlanarak sorunları çözebilme yeteneği kazanmak.
5   Örgüt kuramlarını analiz düzeylerine göre (birey, grup, örgüt, örgütler arası ve örgüt toplulukları) değerlendirme yeteneği kazanır. Böylece, yönetici bakış açısı ile olay ve olgular karşısında, konuyu hangi düzeyden başlayarak ele alması gerektiğini öğrenmek.
6   Örgüt kuramlarını, Gareth Morgan'ın geliştirdiği metaforlar/benzetmeler ışığında (makine, organizma, beyin, kültür, siyasal sistem, ruhsal hapishane, akış ve dönüşüm, tahakküm araçları) değerlendirebilme becerisi kazanmak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Örgüt Kuramını Anlamak: Tanımı, Önemi, Temelleri ve Evrimi
2 Sanayileşme Öncesi Dönem: Antik Uygarlıklarda ve Orta Çağda Yönetim
3 Sanayi Devriminde Yönetim ve Bilimsel Yönetim Çağı
4 Klasik Ekol: Bilimsel Yönetim Yaklaşımı
5 Klasik Ekol: Yönetim Süreci Yaklaşımı
6 Klasik Ekol: Bürokrasi Yaklaşımı
7 Neo-Klasik Ekol: Hawthorne Araştırmaları ve Dönem Düşünürlerinin Görüşleri
8 Modern Ekol: Sistem Yaklaşımı
9 Modern Ekol: Durumsallık Yaklaşımı (Örgüt Yapısı-Çevre Araştırmaları)
10 Modern Ekol: Durumsallık Yaklaşımı (Örgüt Yapısı-Teknoloji Araştırmaları)
11 Post-Modern Ekol: Toplam Kalite Yönetimi, Benchmarking
12 Post-Modern Ekol: Outsourcing, Core-Competence
13 Post-Modern Ekol: Öğrenen Organizasyonlar, Re-Engineering
14 Postmodernizm Felsefesi ve Teorisi: Sanal Organizasyonlar, Çevik Organizasyonlar, Holakrasi ve Kendi Kendini Yöneten Takımlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Örgüt Teorisi . Ali Ekber Akgün, Halit Keskin, İpek Koçoğlu
Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor . Gareth Morgan
Örgüt Kuramları ve Tasarımını Anlamak . Richard L. Daft
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim. Gareth R. Jones
Klasik Yönetim Düşüncesi. Aykut Berber
Yönetimin Esasları Robbins, Decenzo & Coulter
İşletme Yönetimi. Gülay Budak, Gönül Budak
İşletme Yöneticiliği. Tamer Koçel

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Konular kuramsal düzeyde incelenecek ve tartışılacaktır. Anlatım, görsel araçlar, tartışma, soru-cevap, örnek olay analizi gibi öğretim yöntemleri kullanılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrenciler, ara sınav ve final sınavı ile birlikte dersteki tartışmalara katılmaları ve dönem sonu ödevlerinin sunumuna göre değerlendirilmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencinin ders ile ilgili okumalar yapması ve sınıf içi tartışmalara katılması önemlidir. Ara sınav ve final sınavı için yöneltilen sorular genel olmayıp spesifiktir. Bu nedenle çözümlemeler, terminolojinin doğru ve yerinde kullanımı ile yapılmalıdır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ebru.tolay@deu.edu.tr
ebru.tolay@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başlangıcında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Ödev Hazırlama 2 10 20
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.11111111
ÖK.21
ÖK.311
ÖK.4111
ÖK.511
ÖK.6