DERS ADI

: TARİHİ DOKUDA FOTOĞRAF VE GÖRME BİÇİMLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4732 TARİHİ DOKUDA FOTOĞRAF VE GÖRME BİÇİMLERİ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. HALİL İBRAHİM ALPASLAN

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Mimarlık mekan ve kütle tasarımının yanısıra tasarımın iki ve üç boyutlu mediumlar aracılığı ile yeniden üretilmesi ile de ilgili bir alandır. Bu ders kapsamında özellikle tarihi doku içerisinde mimari nesnelerin fotoğraflanarak kaydedilmesi pratiği üzerinden yapılı çevrenin görülmesi ve yeniden üretilerek gösterilmesi üzerine tartışmalar yürütülecektir.
Derste teorik altlık olarak Jonh Berger'in "Görme Biçimleri" adlı kitabı kullanılmakla birlikte fotoğraf ve fotoğrafçılığın tarihi, teknik yanları ve mimari fotoğrafçılığın temelleri de öğretilip uygulamalar yapılarak tartışmalar bizatihi öğrencilerin işleri üzerinden yürütülecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yapılı çevrenin fotoğrafik olarak yeniden üretimi üzerine kavramsal düşünme pratiği yapma.
2   Fotoğrafın icadı ve günümüze kadarki evrimine dair tarihi hakkında bilgi sahibi olma.
3   Fotoğraf makinesi ve yardımcı ekipmanları etkin biçimde kullanma.
4   Fotoğrafta kompozisyonun nasıl kurulacağını öğrenme.
5   Görsel materyale çekim sonrası mekanik ve dijital olarak uygulanabilecek işlemleri öğrenme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin işleyişi ve fotoğraf kavramı hakkında genel bilgilerin verilmesi
2 Görme Biçimleri kitabı çerçevesinde tartışmalar
3 Tarihi dokunun fotoğrafik ve grafiksel olarak yeniden üretimi
4 Fotoğrafın tanımı, icadı, tarihsel süreç içerisinde teknolojik gelişimi
5 Analog ve Dijital fotoğraf makinalarının özellikleri ve çalışma ilkeleri
6 Fotoğrafta ışık ve renk kontrolünün öğrenilmesi.
7 Mimari fotoğrafçılıkta doğal ve yapay ışık kaynaklarının kontrolü.
8 1. ARASINAV Alan Çalışması (Tarihi Dokuda Fotoğraf Çekimi)
9 Üretilen öğrenci işleri üzerinden tartışmalar
10 Üretilen öğrenci işleri üzerinden tartışmalar
11 Üretilen öğrenci işleri üzerinden tartışmalar
12 2. ARASINAV Alan Çalışması (Tarihi Dokuda Fotoğraf Çekimi)
13 Üretilen öğrenci işleri üzerinden tartışmalar
14 Fotoğraf alanında ve mimari fotoğrafçılıkta etik ve telif hakkı.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Berger, J. Görme Biçimleri, Metis, 1986.
Genç, A. ve Sipahioğlu A. Görsel Algılama, Sergi Yayınevi, 1990.
Karagöz, M. Fotoğraf Neyi Anlatır, Hayalbaz, 2009.
Boubat, E. Fotoğraf Sanatı, İnkılap, 1992.
Sontag, S. Fotoğraf Üzerine, Altıkırkbeş, 1993.
Kaşan, M. Estetik ve Sanat Dersleri, İmge, 1993.
Barthes, R. Camera Lucida, Altıkırkbeş, 2000.
Barrett T. Fotoğrafı Eleştirmek, Hayalperest, 2017.
Gombrich, E. H. İmge ve Göz, YKY, 2015.
Kanburoğlu, Ö. Tüm Yönleriyle Mimari Fotoğraf, Say, 2016.
Hedgecoe, J. Her Yönüyle Fotoğraf Sanatı, Remzi, 1999.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, metin üzerinden tartışmalar ve fotoğraf yorumlamaları dersin öğrenme ve öğretme yöntemleridir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS1 1.Arasınav
2 AS2 2.Arasınav
3 YYI Yarıyıliçi Notu AS1 * 0.50 + AS2 * 0.50
4 YYS Yarıyılsonu Notu
5 BNS Başarı Notu YYI * 0.50 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYI * 0.50 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav1: ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5
Ara Sınav2: ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5
Final Sınavı: ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.alpaslan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 08:30-10:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 2 4 8
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavı 2 1 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 76

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.14444
ÖK.2222
ÖK.322
ÖK.422
ÖK.5223