DERS ADI

: MİMARLIKTA SAYDAMLIK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3524 MİMARLIKTA SAYDAMLIK SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. İLKNUR TÜRKSEVEN DOĞRUSOY

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Dersin amacı, mimarlıktaki saydamlık/geçirgenlik olgusunun artistik, sembolik, ekolojik, tektonik tüm boyutlarını eleştirel bakış açısıyla değerlendirmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mimari tasarımda saydamlık/geçirgenlik olgusunu farklı boyutları ile tanımlayabilme,
2   Mimarlıkta saydamlık açısından mimarlık tarihindeki gelişmeleri tanımlayabilme ve güncel gelişmelerle olan ilişkisini kurabilme,
3   Mimarlık alanındaki saydamlık ile ilgili güncel gelişmeleri araştırarak sunabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin amaç ve hedeflerinin aktarılması, Mimarlıkta saydamlık kavramına giriş, gerçek/ fiziksel ve algısal/fenomenal saydamlık kavramları
2 Mimarlıkta fiziksel saydamlık, kitlesel ve mekansal saydamlık, açıklık tasarımı ve saydamlık ilişkisi
3 Fiziksel saydamlığın gelişimini etkileyen faktörler, cam üretim tekniklerinin gelişim süreci, endüstriyel cam türleri, güneş kontrol camları, güvenlik camları, değişken ve seçici geçirgen camlar, dekoratif camlar
4 Endüstri devrimi öncesi mimarlıkta saydamlığın gelişimi, Antik Yunan'da kentsel ve mimari saydamlık, Roma ve Bizans döneminde saydamlık, Gotik Dönemde saydamlık.
5 Endüstri Devrimi sonrası mimarlıkta saydamlık, 19. Yüzyılda yaşanan bilimsel, teknolojik ve mimari gelişmeler, Modernizm ve Modern Mimarlık Felsefesinde Saydamlığın yeri, Werbund, Bauhaus okulu ve saydamlık, Modern Mimarlık'ın öncüleri üzerinden saydamlık araştırması.
6 Saydamlık, sembolizm, kimlik, temsiliyet. Post-Modernist Dönemde Bağlamsalcılık ve Saydamlık,
7 Ara Sınav
8 Öğrenci sunumları
9 Öğrenci sunumları
10 Öğrenci sunumları
11 Öğrenci sunumları
12 Öğrenci sunumları
13 Öğrenci sunumları
14 Öğrenci sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Barnstone, D. A. (2005). The Transparent State, Architecture and Politics in postwar Germany, London: Routledge Pub.
Benevelo, L (1985) History of Modern Architecture, vol: 2, USA: MIT Pres.
Button D& Pye, B. (1993). Glass in Building, London: RIBA Pub.
Frampton K. (1985). Modern Architecture, A Critical History, London: Thames &Hudson Pub.
Giedion, S. (1976). Space, Time and Architecture, Cambridge: Harward University Pres
Gossel P& Leuthauser (1991). Architecture in the Twentieth Century, Germany: Taschen
Grodecki L. (1985). Gothic Stained Glass, London: Thames&Hudson.
Mutlu Belkıs (2001). Mimarlık Tarihi Ders Notları, Mimarlık Vakfı Enstitüsü Yayınları
Rowe C. & Slutzky, R. (1997). Transparency, Birkhauser Verlag: Berlin.
Scully, V. (1980). Modern Mimarlık, İstanbul: Çevre Yayınları.
Türkseven, İlknur (1996). The Effects of Glass on Building and Space Design, Yayımlanmamış Master Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.








Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler / Uygulama: Derslerde konuyla ilgili kuramsal bilgi aktarımları ve sunumlar yapılacaktır.
Ödevler: Öğrenciler araştırma konuları belirleyerek araştırma dosyası ve sunum hazırlayacaklardır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasinav
2 ODV Ödev/Sunum
3 YYS Yarıyılsonu
4 BNS Başarı Notu AS * 0.30 + ODV * 0.30 + YYS * 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.30 + ODV * 0.30 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara Sınav (%30)
Ödev / Sunum ( %30)
Final Sınavı (%40)

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav % 30 (ÖÇ1, ÖÇ2)
Ödev / Sunum % 30 (ÖÇ3)
Final Sınavı % 40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunluluğu vardır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ilknur.turkseven@deu.edu.tr 0090 232 301 84 53

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında açıklanacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Öğrenci sunumları 7 2 14
Ders Anlatımı 6 2 12
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 7 7
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.154
ÖK.244
ÖK.3545