DERS ADI

: GÜNEŞ ENERJİSİ VE MİMARİDE KULLANIMI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ERA 3015 GÜNEŞ ENERJİSİ VE MİMARİDE KULLANIMI SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MÜJDE ALTIN

Dersi Alan Birimler

Mimarlık
Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencilere bir yenilenebilir enerji kaynağı olan güneş enerjisinin, enerjiyi etkin kullanan yapı tasarımları için mimaride kullanımını örneklerle anlatmak ve buna uygun bina örneklerini araştırıp inceleyerek sınıfta sunmalarını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dünyada enerji sorunu ve yenilenebilir enerji kaynaklarını tarif edebilme,
2   Binanın enerji ihtiyacını azaltmak için mimaride kullanılan güneş enerjisi teknolojilerini tanıma,
3   Güneş enerjisinin mimaride pasif ve aktif kullanımını tanıma,
4   Binanın konfor koşullarını sağlaması için güneşe göre uygun yönlendirilmesi ve güneş kontrolünü tanıma,
5   Bu teknolojilerin mimariye tasarım aşamasında entegre edilmesini örnekleme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Amacı ve Kapsamı, Güneş Enerjsine Giriş
2 Dünyada Enerji Sorunu ve Yenilenebilir Enerji Kaynakları
3 Güneş Mimarisi ve Güneş Enerjisinin Mimaride Kullanımının Tarihsel Gelişimi
4 Güneşten yararlanarak Konfor Koşullarının Yaratılması: Güneş Enerjisinin Pasif ve Aktif Kullanım Olanakları
5 Güneş Enerjisinin Mimaride Pasif Kullanımı, tarihçesi ve temel öğeleri: Güneş pencereleri, Güneş duvarları, Kış bahçeleri
6 Güneşin Pasif kullanımının örnekleri - Araştırma konularının ve sunum tarihlerinin belirlenmesi
7 ARA SINAV
8 Güneş Enerjisinin Aktif Kullanımı: Güneş kollektörleri
9 Fotovoltaik paneller, tarihçesi ve gelişimi
10 Sistem kuruluşu ve özellikleri, Fotovoltaik bileşenlerin mimaride uygulanması ve örnekleri
11 Öğrenci gruplarının araştırma sunumları
12 Öğrenci gruplarının araştırma sunumları
13 Öğrenci gruplarının araştırma sunumları
14 Güneş Mimarisi Örnekleri
15 Konuların Genel Tekrarı - Araştırma ödevi teslimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- Atagündüz, G. (1989). Güneş Enerjisi Temelleri ve Uygulamaları. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
- Eicker, U. (2003). Solar technologies for buildings. England: John Wiley & Sons Ltd.
- Eiffert, P. Ph.D., & Kiss, G.J. (2000). Building-integrated photovoltaic designs for commercial and institutional structures: A Sourcebook for Architects. USA: Deparment of Energy, NREL BK-520-25272.
- Göksal, T. (1998). Mimaride güneş enerjisi -pasif yöntemler ve fotovoltaik modüllerle aktif uygulama olanakları üzerine bir çalışma. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 1041.
- Humm, O. & Toggweiler, P. (1993). Photovoltaics in Architecture. Schweiz: Birkhauser Verlag.
- Kılıç, A. & Öztürk, A. (1983). Güneş Enerjisi. İstanbul: Kipaş Dağıtımcılık.
- Max Fordham & Partners, Thomas, R., & Grainger, T. (1999). Photovoltaics in buildings: A design guide. London: Department of Trade and Industry, Report No: ETSU S/P2/00282/REP.
- Olgyay, V., & Olgyay, A. (1973). Design with climate (4th ed.). USA: Princeton University Press.
- Prasad, D. & Snow, M. (eds) (2005). Designing With Solar Power: A Source Book for Building Integrated Photovoltaics. Australia: Earthscan.
- Roaf, S., Fuentes, M., & Thomas, S. (2003). Ecohouse 2, a design guide (2nd ed.). Oxford: Architectural Press.
- Sick, F., & Erge, T. (Eds.). (1998). Photovoltaics in buildings, a design handbook for architects and engineers. UK: James & James (Science Publishers) Ltd.
- Thomas, R. (2001). Photovoltaics and Architecture: an introduction for architects and engineers. GB: SPON Press.
- Zeren, L. (1959). Mimaride güneş kontrolü. Istanbul: İTÜ Fakülteler Matbaası.
- Zeren, L. (1967). Türkiye'nin tipik iklim bölgelerinde en sıcak devre ve en az sıcak devre tayini. Istanbul: Istanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derste öğrencilere öncelikle konular anlatılacak, daha sonra 11., 12. ve 13. haftalarda öğrencilerin gruplar halinde hazırlayacakları bir araştırmayı sınıfa sunarak derse aktif katılımları sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 OD Araştırma Ödevi
3 YYI Yarıyıliçi Notu AS * 0.60 + OD * 0.40
4 YYS Yarıyılsonu Notu
5 BNS Başarı Notu YYI * 0.50 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYI * 0.50 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara Sınav % 30 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)
Ödev ve Sunum % 20 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Sınavı % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav % 30 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)
Ödev ve Sunum % 20 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Sınavı % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

10 hafta öğretim üyesi ders anlatacak, sonraki üç hafta da öğrenciler gruplar halinde hazırlamış oldukları araştırma konusunu sunacaklardır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mujde.altin@deu.edu.tr, 0090 3018492

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında açıklanacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 2 22
Öğrenci Sunumları 3 2 6
Vize Sınavına Hazırlık 1 22 22
Final Sınavına Hazırlık 1 22 22
Sunum Hazırlama 1 22 22
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 96

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5