DERS ADI

: OPTİMAL VERGİLEME

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MLY 4038 OPTİMAL VERGİLEME SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Maliye

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. HAYAL AYÇA ŞİMŞEK

Dersi Alan Birimler

İktisat (İ.Ö)
İktisat
Maliye
Maliye (İ.Ö)

Dersin Amacı

Dersin Amacı: İdeal (olması gereken) vergileme nedir İdeal vergi sistemi hangi ilkelerle donatılmalıdır
Vergileme ilkeleri nelerdir Bu ilkelerin birbirleriyle olan ilişkileri nelerdir Vergileme ilkelerinin temel
hukuk ilkeleriyle olan ilişkisi hangi seviyededir İlkeler arasında uyum ve çatışma var mıdır Varsa uyum
nasıl ilerletilir, çatışmalar nasıl giderilir Temel iktisadi yaklaşımların ve akademik metinlerin vergileme
ilkelerine dair katkıları nelerdir Ör: Aristo, İbn Haldun, Hobbes, Locke, Montesquieu, Smith, Ricardo,
Mill, Wicksell, Lindahl, Ramsey vs. Siyasi ve hukuki metinlerde vergileme ilkelerine yer verilmiş midir
Ör: Hz. Ali (Ahidname), Tahir bin Hüseyin (Siyasi Nasihatname), Nizamü l Mülk (Siyasetname), Magna
Carta, İngiliz Haklar Dilekçesi, Düzleyiciler Bildirisi, İngiliz Haklar Beyannamesi, Amerikan Bağımsızlık
Bildirgesi, Fransız İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirisi, Sened-i ittifak, Tanzimat Fermanı, Islahat Fermanı,
Adalet Fermanı, Kanun-i Esasi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Avrupa Sosyal Şartı vs., Dini ve felsefi
metinlerde vergileme ilkelerine katkılar var mıdır Ör: Mitoloji, Tevrat, İncil, Kur an-ı Kerim, Konfüçyüs,
Budha, İnka, Aztek, Viking Belgeleri. Ülke anayasalarında vergileme ilkelerine dair hükümler nelerdir
Anayasal ilkelerin vergi sistemlerine tezahürü nelerdir İlkesiz vergilemenin sonuçları nelerdir İlkeli
vergilemenin vergi uyumunu sağlamadaki rolü nelerdir Ütopik bir kurgu içinde vergileme ilkeleri nasıl
dizayn edilir Ders, esasta bu sorulara karşılık bulmayı hedeflemekte ve öğrencilere ideale ulaşmada
nasıl bir vergi sistemi olmalı suali üzerinden onların yaratıcılıklarını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Normatif (olması gereken) hususunda öğrenci kazanımları elde etmek.
2   2. Vergileme ilkelerinin içeriğini derinleştirmek.
3   3. Vergileme ilkelerinin kendi içindeki uyum ve çatışmaları ortaya çıkarmak.
4   4. Genel hukuk ilkeleriyle vergileme arasında bağlantılar kurmak.
5   5. İktisadi yaklaşımların vergileme ilkelerine katkılarını öğrenmek.
6   6. Siyasi ve hukuki belgelerde bulunan vergileme ilkelerini tanımak.
7   7. Dini ve felsefi belgelerin vergilemeye bakışını irdelemek.
8   8. Ülke anayasalarında yer alan vergileme ilkelerini öğrenmek.
9   9. İlkeli vergilemenin vergi uyumuna olan tezahürünü kavramak.
10   10. İdeal bir vergi sistemi tasarlamak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Optimal Vergi Sistemi Nedir Vergileme İlkeleri Neden Gereklidir Türkiye deki Anayasal Düzenlemelerde Yer Verilen Vergileme İlkeleri
2 Adalet, Belirlilik, Esneklik, Kanun Önünde Eşitlik, Etkinlik ve Fayda İlkelerinin Analizi İlkesiz Vergileme Örnekleri ve Oluşan Toplumsal Sorunlar
3 Genellik, Geçmişe Yürümezlik, İktisadilik, İstikrar, Kıyas Yasağı, Müdahale İlkelerinin Analizi Türk Vergi Sisteminin Vergileme İlkeleri Yönünden Analizi (Grup Çalışması)
4 Ölçülülük, Sadelik, Tahsis, Tarafsızlık, Uygunluk, Yeterlilik ve Yasallık İlkelerinin Analizi İdeal Vergi Sistemi Üzerine Öneriler (Grup Çalışması)
5 Vergileme İlkelerinin Akademik Metinler Üzerinden Değerlendirilmesi
6 Vergileme İlkelerinin Siyasi ve Hukuki Yönleriyle Değerlendirmesi
7 Vergileme İlkelerinin Dini ve Felsefi Açıdan Değerlendirmesi
8 Ara Sınav
9 Ara Sınav
10 Vergileme İlkelerinin Ulusal Anayasalardaki Yeri ve Önemi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Özgür Saraç & Abdulkerim Eroğlu (2021), Vergileme İlkelerinin Anatomisi: Tarihsel Kökenler ve Ülke Anayasaları Üzerine Değerlendirmeler, Efe Akademi, İstanbul. (Temel Kaynak 1)
Özgür Saraç & Gamze Yıldız Şeren (2022), İlkesiz Vergilere Tepkiler: Vergi İsyanları, Efe Akademi, İstanbul. (Temel Kaynak 2)
Aktan, Coşkun Can, Dilek Dileyici & Özgür Saraç (2001). Anayasal Perspektiften Vergi Reformu ve `Vergi Anayasası Önerisi. Anayasal İktisat, (Ed; C. Can Aktan), (1-23).
Aktan, Coşkun Can (2017). Anayasal İktisat ve Vergilemede Hukuki Güvenlik İlkesi. Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 9(2), (101-116). Arslan, Kahan Onur (2016). Vergilendirme Yetkisinin Meşruluk Kaynakları: Optimal Vergilendirme İlkeleri ve Kamu Yararı, TBB Dergisi, 127, (223-244). Öz, Ersan (2002). Türk Gelir Vergisindeki Bazı Vergi Harcamalarının Optimal Vergileme İlkeleri Açısından Analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1), (11-33).
Derse ilişkin makaleler ve internet kaynakları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Programda belirtilen dersler, ders kaynakları yardımıyla gerek teorik gerekse uygulamadan örnekler verilerek anlatılacak ve konular sınıf için tartışmalar yardımıyla irdelenecektir. Dersin son iki haftası öğrencilerin hazırlayacakları grup çalışmasıyla muhakeme yöntemi kullanılarak işlenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS Arasınav
2 YIN Yarıyıliçi notu ARS * 1
3 FN Yarıyılsonu sınavı
4 BNS BNS YIN * 0.40 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YIN * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

asuman.altay@deu.edu.tr
ayca.simsek@deu.edu.tr
ozgur.sarac@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Mail ile randevu alınız.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 5 60
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.111
ÖK.2111
ÖK.31111
ÖK.41111
ÖK.51111
ÖK.61111
ÖK.7
ÖK.8
ÖK.9
ÖK.10