DERS ADI

: JEOARKEOLOJİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MTS 3040 JEOARKEOLOJİ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mühendislik Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. ÖKMEN SÜMER

Dersi Alan Birimler

Makina Mühendisliği
Makina Mühendisliği (İ.Ö)
Mühendislik Fakültesi
Jeofizik Mühendisliği
Maden Mühendisliği
Metalurji ve Malzeme Mühendisliği
Çevre Mühendisliği
İnşaat Mühendisliği
İnşaat Mühendisliği (İ.Ö)
Jeoloji Mühendisliği

Dersin Amacı

Mühendislik öğrencilerini jeoarkeoloji gibi yeni bir bilim alanı ile yerbilimsel çerçevede mühendislik becerilerini arttırarak entelektüel açıdan geliştirerek bilinçlendirmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Arkeolojik ve Jeolojik terimler çerçevesinde kronolojik yaklaşımda bulunabilme.
2   Temel jeolojik kavramları arkeolojik araştırmalarda ve bulguların değerlendirilmesinde kullanabilme.
3   Arkeolojik mimari ve materyallerde kullanılan jeolojik formasyonların ilişkisini kurabilme.
4   Arkeometrik yöntemleri (tarihleme, köken/kaynak analizleri, sedimentolojik ve toprak kimyası, arkeosismoloji, arkeovolkanoloji, arkeojeofizik ve arkeocoğrafik yaklaşımlar) anlayabilme.
5   Doğal kaynaklı ve yerbilimsel kökenli (deprem, iklim, volkan, sel ve heyelan) olayları arkeolojik perspektifte değerlendirebilme.
6   Dünyada ve Türkiye'de kullanılan en son jeoarkeoloji uygulamaları hakkında bilgi sahibi olabilme.
7   Kültürel, tarihsel, ekolojik ve jeolojik konuları birlikte harmanlayarak, ilişkileri ve önemleri hakkında fikir sahibi olabilme.
8   Kendini ifade edebilme, iletişim becerilerini etkin kullanabilme, takım çalışmasının önemini kavrayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin genel tanıtımı ve yararlanılacak ana ve yardımcı kaynaklar ile ilgili ders materyallerinin tanıtımı ve ders sunumlarının verilmesi.
2 Genel arkeolojik kavramların verilmesi, yerbilimi ile ilişkisinin vurgulanması.
3 Jeoarkeolojide kullanılan temel jeolojik kavramların verilmesi.
4 Yerbilimsel arkeometrik yöntemlerin örnekler ile tanımlanması ve tanıtılması.
5 Doğal kaynaklı yerbilimsel kökenli deprem, iklim, volkan, sel ve heyelan gibi olayların arkeoloji ve jeoarkeoloji için öneminin aktarılması.
6 Dünyada ve Türkiye'de kullanılan en son jeoarkeoloji uygulamaları hakkında örnekler üzerinde verilecek bilgilerin aktarılması.
7 Ara sınav
8 Takım çalışması için öğrencileri ayrılması ve gruplara ilgili jeoarkeoloji konularının dağıtılması ile ilgili aydınlatmalar ve anlatımlar. Bu haftadan sonra gruplar aldıkları konular itibariyle sunumlarını bir hafta ara ile sunmaya başlayacaklardır.
9 Takım ödev sunumları: Konu: Arkeolojik mimaride ve materyallerde kullanılan jeolojik formasyonların özelliklerine değinerek üretilmiş jeoarkeolojik çalışmalara yoğunlaşan sunumların izlenmesi ve tartışılması.
10 Takım ödev sunumları: Konu: Arkeosismolojik ve arkeovolkanolojik çalışmalar özelindeki yapılmış jeoarkeolojik çalışmalardan oluşan sunumların izlenmesi ve tartışılması.
11 Takım ödev sunumları: Konu: Arkeojeofiziksel çalışmalar özelindeki yapılmış jeoarkeolojik çalışmalardan oluşan sunumların izlenmesi ve tartışılması.
12 Takım ödev sunumları: Konu: Jeokimyasal çalışmalar öncülüğünde yürütülen jeoarkeolojik araştırmalardan oluşan sunumların izlenmesi ve tartışılması.
13 Takım ödev sunumları: Konu: Arkeolojik alanlarda yapılmış arkeocoğrafik çalışmalar özelindeki yapılmış jeoarkeolojik çalışmalardan oluşan sunumların izlenmesi ve tartışılması.
14 Ders kapsamındaki tüm konular, takım ödev sunumlarındaki geri bildirimlerle harmanlanarak bir özet şeklinde öğrencilere aktarılır. Kültürel, tarihsel, ekolojik ve jeolojik konuların birbirleri ile ilişkileri vurgulanarak öğrencilerin bu noktada bilinç seviyesi arttırılır.
15 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Gilbert, A. S., Goldberg, P., Holliday, V. T., Mandel, R. D., & Sternberg, R. S. (2017). Encyclopedia of geoarchaeology. Springer: New York, 1046 p.

Garrison, E. (2016). Techniques in Archaeological Geology, 2nd. Edition, Springer-Verlag: Berlin Heidlherg, 344 p.

Canti, M., Corcoran, J. (2015). Geoarchaeology: Using Earth Sciences to Understand the Archaeological Record, Historic England, 60 p.

Rapp, G. R., Hill, C. L., & Hill, M. C. L. (2006). Geoarchaeology: the earth-science approach to archaeological interpretation. 2nd. Edition, Yale University Press: New Haven and London, 339 p.

Goldberg, P., & Macphail, R. I. (2006). Practical and theoretical geoarchaeology. Blackwell publishing: Oxford, 454 p.

Pollard, A. M. (Eds.). (1999). Geoarchaeology: exploration, environments, resources. Geological Society, London, Special Publications, 165, Brassmill Lane: UK, 180 p.

Kayan, İ. (2002). Arkeoloji, Jeoloji, Coğrafya; Yeni Bir Yaklaşım: Jeoarkeoloji. Toplumsal Tarih, 18/101, 64-66.

Waters, R. (1992). Principles of geoarchaeology: A North American perspective. University of Arizona Press: Tuscon, 401 p.

Leute, U. (1987). Archaeometry: an introduction to physical methods in archaeology and the history of art. VCH Verlagsgesellschaft: Canada, 176 p.

Geoarchaeology, SCI Journal, Online ISSN:1520-6548, Wiley Online Library, https://onlinelibrary.wiley.com/journal/15206548

Diğer ders materyalleri: Ders için hazırlanmış sunular ilk 6 hafta için ve son hafta için toplamda 7 sunum, Türkiye de ve Dünyada yapılmış jeoarkeoloji çalışmalarının hali hazırda devam eden ve gelecekteki üretilecek güncel bilimsel yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders/Sunum
2. Takım Çalışması Ödevi / Ödevler sunum şeklinde teslim edilecek ve ilgili derste grup tarafından sunulacaktır.
3. Doküman ve kaynak açık değerlendirme sınavı

Yüz yüze ve/veya uzaktan öğrenme ile Jeoarkeolojide kullanılan jeolojik ve arkeolojik terimler ve temel kavramlar öğrenciye öğrenme çıktıları çerçevesinde sunumlar vasıtasıyla aktarılır. Belli arkeolojik alanlarda yapılmış jeoarkeolojik çalışmalar takım çalışması için öğrencilere dağıtılır ve her hafta öğrenci takımlarının derste sunum olarak aktarılması sağlanır. Doküman ve kaynak açık değerlendirme sınavı ile öğrencinin seviyesi ölçülür.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 OD Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.25 + OD * 0.25 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.25 + OD * 0.25 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Takım çalışması sunumundan alınan geri bildirimlerle, gerek öğrenciler kendi aralarında (%50) gerekse dersin yürütücüsü tarafından (%50) verilen puanlarla bir ödev puanı belirlenir. Sunumlar, sunumun yapıldığı dersin sonunda teslim edilir. Ara ve Final sınavlarında boşluk doldurma (%10), doğru/yanlış(%10), eşleştirme(%10), çoktan seçmeli (%20) ve problem çözmeye dayalı açık uçlu sorularla (%50) değerlendirme yapılır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Takım çalışmasına katılmak esastır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Ökmen Sümer: okmen.sumer@deu.edu.tr / 0 232 301 73 53

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlgili dönemin ders planı tamamlandıktan sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 6 6
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.32
ÖK.43
ÖK.5
ÖK.62
ÖK.723
ÖK.843