DERS ADI

: İKTİSADİ DÜŞÜNCELER TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IKT 3003 İKTİSADİ DÜŞÜNCELER TARİHİ ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İktisat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SELİM ŞANLISOY

Dersi Alan Birimler

İktisat
İktisat (İ.Ö)

Dersin Amacı

İktisat teorilerinin gelişim evrimini, dönemlerin maddi ve düşünsel temelleri çerçevesinde açıklayabilme

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Metodolojik farklılıklardan yararlanarak, analiz ve sentez yapmaya yönelik düşünce sistemini ayrıştırabilme
2   Merkantil ve Fizyokratik düşünceyi doğuran ortam ve tarihsel koşulların teorileşmeye katkısını değerlendirebilme
3   İktisadın teorileşme evriminden yararlanarak yaratıcı düşüncenin felsefi dinamiklerini değerlendirebilme
4   Teori, politika oluşum ve etkileşiminden hareketle refah yaratma sürecinde özgür düşüncenin önemini açıklayabilme
5   Üretim ve bölüşüm ilişkilerinin önemini, toplumların yapısal konumlarıyla ilişkilendirebilme
6   İktisat biliminin sosyal barışa olan katkısını değerlendirebime

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İktisadın Tarihinin Başlangıcı Sorunu, İktisadın Doğuşu ve Gelişimi, İktisat Öncesi İktisadi Düşünce (Eski Yunan): Yaşam Biçimi, İdeoloji, Sokrat Öncesi İktisadi Düşünce, Sokrates, Platon (İşbölümü, İdeal Devlet, Zenginlik, Mülkiyet Rejimi, Ekonomik Değişimler ve Siyasal Rejimler, Para)
2 Aristo (İdeal devlet, İnsan ve Toplum, Devlet Yönetimi, Mülkiyet Rejimi, Kölelik, Ticari Faaliyet, Değer, Para), Yeni Felsefeler, Roma İmparatorluğu'nda İktisadi Düşünce, İmparatorluğun Siyasi Yapısı, İmparatorluğun İktisadi Yapısı, Romalı Düşünürler ve İktisadi Görüşleri
3 Ortaçağda İktisadi Düşünce, Serflik Rejimi, Loncalar, Fuarların Gelişimi, St. Augustine, St. Thomas (Mülkiyet, Adil Fiyat, Ticaret, Faiz, Para), Oresme, Türk-İslam Ortaçağı, İslam Dini, Etkisi Fazla Olan İslam Düşünürleri (Dımeşki, İbn Teymiyye, İbn Rüşd, İbn Haldun, Makrizi)
4 Yeni Çağların Başlangıcı ve Merkantilizm Akımı, Merkantilist Düşünceyi Etkileyen Gelişmeler, Ticaret Alanındaki Gelişmeler, Siyasetin Gelişmesi ve Ulus Devletlerin Doğuşu, Kültürel ve Manevi Değişmeler, Merkantilizmin Temel Görüşleri, Merkantilizmin İktisadi Analize Katkıları, Merkantilizmin Çöküşü ve İktisadi Liberalizme Geçişi Hazırlayan Şartlar, Merkantilizmden Liberalizme
5 Fizyokrasi: Fizyokratik İktisadi Düşüncenin Geliştiği Ortam, Fizyokratların Öncüleri (Boisguillebert, Cantillon), Quesnay (Doğal Düzen, Net Hasıla, Hasılanın Dolaşımı ve İktisadi Tablo, Tek Vergi Teorisi, Ticaret), Turgot, Fizyokrasinin İktisadi Analize Katkıları
6 Adam Smith: Dönemin Ekonomik Yapısı, Üretim Teorisi (İşbölümü, Üretken-Üretken Olmayan Emek, Para), Değer (Fiyat) Teorisi (Kullanım-Mübadele Değeri, Emek ve Değer, Doğal-Piyasa Fiyatı)
7 David Ricardo ve Thomas Malthus
8 David Ricardo ve Thomas Malthus
9 Jean Baptiste Say ve John Stuart Mill
10 Jean Baptiste Say ve John Stuart Mill
11 Neoklasik İktisadi Düşünce I: Marjinal Devrim, Neoklasik Okulun İlk Temsilcileri (Thünen, Gossen ve Cournot), Düşünceyi Doğuran Şartlar ve Temel İlkeler, Objektif Değerden Sübjektif Değere Geçiş
12 Neoklasik İktisadi Düşünce II: William Jevons ve Marjinal Fayda Teorisi, Neoklasik Düşünceye Yapılan Katkılar (Menger, von Wieser, Böhm Bawerk, Walras, Pareto, Marshall, Pigou, Wicksteed, Wicksell, Clark), Genel Değerlendirme
13 Klasik Neoklasik İktisadi Düşünceye Tepkiler ve Eleştirel Yaklaşımlar (Milli Ekonomi Akımı, Tarihçi Okul, Sosyalist Akım)
14 Klasik İktisadi Düşünce ve Karl Marx (Değer Analizi ve Artı Değer Üzerine, Değer ve Fiyat Sistemine Geçiş Probleminin Analizi, Karların Eşitlenmesi ve Fiyat Belirleme Süreci)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Recep Kök, İktisadi Düşünce-Kavramların Analitik Evrimi, İzmir, 1999

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derste iktisadın evrim süreci açıklanmaktadır. Bu nedenle öğretim üyesinin anlatımı ile ders işlenmektedir. Derslerde öğrencinin tartışma yapması ve aktif katılımı özendirilmektedir. Ayrıca derste işlenilen konuların içselleştirilmesini sağlamak ve öğrencinin tarih ve felsefe konularında farkındalığını arttırmak için her yıl farklı ödevler verilmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS Arasınav
2 YIN Yarıyıliçi notu ARS * 1
3 FN Yarıyılsonu sınavı
4 BNS BNS YIN * 0.40 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YIN * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 2 4 8
Ödev Hazırlama 1 6 6
Ödev Hazırlama 1 8 8
Sunum Hazırlama 1 3 3
Kitap Okuma 12 2 24
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Diğer Kısa Sınav 2 0,5 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.111
ÖK.2111
ÖK.3111
ÖK.411
ÖK.5111
ÖK.6111