DERS ADI

: KARŞILAŞTIRMALI YÖNETİM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRE 4210 KARŞILAŞTIRMALI YÖNETİM SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ İLKİM ÖZDİKMENLİ ÇELİKOĞLU

Dersi Alan Birimler

Uluslararası İlişkiler

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere farklı yönetim/hükümet sistemlerini tanıtmaktır. ABD, Almanya, Birleşik Krallık, Fransa, Rusya ve Çin gibi dünya siyasetinde etkili aktörlerin devlet mekanizmasının nasıl işlediğini bilmek uluslararası ilişkiler öğrencileri için büyük önem taşımaktadır. Küreselleşmiş dünyada karar-alma süreçlerindeki karmaşık ve sürekli değişen aktörler, kurumlar, ilişkiler ve süreçler ağını ifade etmek üzere "yönetişim" kavramı kullanılmaya başlamıştır. 1970'lerin sonunda başlayan bu büyük değişimi de göz önüne alarak bu derste yönetim tiplerinin karşılaştırmalı ve eleştirel bir perspektiften anlaşılması ve sınıflandırılması amaçlanmaktadır. Parlamenter, başkanlık ve yarı-başkanlık yürütme sistemleri, federal ve üniter sistemler, çok-düzeyli yönetişimin kategorileri, çıkar grubu katılımı, seçim sistemleri, yasama ve yargı yapıları vb. konular ülke bazlı olarak incelenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dünya siyasetini daha iyi kavramak üzere çeşitli büyük güçlerin yönetim süreçleri ve kurumları hakkında bilgi sahibi olmak
2   Farklı devletlerin kurumsal yapılarındaki çeşitliliği ortaya çıkarak tarihsel ve bağlamsal faktörleri tanımak
3   Hem her bir devletin biricikliğini anlamaya hem de doğru karar-alma süreçleri için normatif ilkeler aramaya izin veren, eleştirel ve karşılaştırmalı bir kavrayış geliştirmek
4   Tekil bir örnek olay üzerine bilimsel araştırma yapma yetkinliği kazanmak
5   Yazılı ve sözlü iletişimde yetkinlik kazanmak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders tanıtımı Temel kavramlar
2 Teorik yaklaşımlar
3 Anayasa ve mahkemeler
4 Yürütme
5 Yasama Seçimler ve Parti sistemleri
6 Bürokrasiler
7 Ulus-altı yönetimler
8 Örnek Olay Çalışmaları: ABD
9 Örnek Olay Çalışmaları: Büyük Britanya
10 Örnek Olay Çalışmaları: Almanya
11 Örnek Olay Çalışmaları: Fransa
12 Örnek Olay Çalışmaları: Rusya
13 Örnek Olay Çalışmaları: Çin
14 Genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Rod Hague, Martin Harrop, John McCormick, Comparative Government and Politics, 11th Edition. London: Red Globe Press, 2019.
* İncelenecek ülkeler hakkında ek kaynaklar daha sonra ilan edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1.Ders Anlatımı
2.Sınıf içi tartışma
3.Örnek olay çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 OLY OLAY İNCELEMESİ
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU MT * 0.40 + CSA * 0.20 + FN * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU MT * 0.40 + CSA * 0.20 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Olay incelemesinde öğrenciler, bireysel veya grup olarak, yukarıda bahsedilen ülkelerden birinde yer alan bir aktör, kurum veya süreç hakkında bir rapor hazırlayacak ve sınıfta sunacaklardır. Konular en geç ikinci hafta dağıtılacaktır.

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenciler yönetim tiplerini sınıflandırmak için kullanılan kavramsal ve kuramsal çerçeveleri tanımlayacaklardır.
2. Öğrenciler derste ele alınan ülkelerdeki çeşitli yönetim süreç ve kurumlarını uygun biçimde açıklayacak ve karşılaştıracaklardır.
3. Öğrenciler hem ülkeye özgü tarihsel faktörleri hem de dünya ölçeğinde eğilimleri göz önünde bulundurarak, farklı devletlerin kurumsal yapılarındaki çeşitliliği açıklayacak ve değerlendireceklerdir.
4. Öğrenciler verilen konularda akademik araştırma kurallarına uygun örnek olay incelemeleri gerçekleştireceklerdir.
5. Öğrenciler inceleme ödevlerine ilişkin bulgularını sistematik ve iyi ifade edilmiş biçimde sözlü ve yazılı olarak sunacaklardır.

Örnek olay incelemesi için aşağıdaki kriterler geçerli olacaktır:

Konu hakkında yeterli literatür taramasının yapılmış olması (40 puan)
Beklentilerin altında-Yetersiz(0%)
Bağlama tam uymuyor-Vasat(40%)
Bağlama kabul edilebilir standartta uyuyor-İyi(60%)
İyi geliştirilmiş-Çok iyi(80%)
Geliştirilme şekli mükemmel-Mükemmel(100%)

Yapı ve organizasyon (10 puan)
Beklentilerin altında-Yetersiz(0%)
Bağlama tam uymuyor-Vasat(40%)
Bağlama kabul edilebilir standartta uyuyor-İyi(60%)
İyi geliştirilmiş-Çok iyi(80%)
Geliştirilme şekli mükemmel-Mükemmel(100%)

Dersin konusuyla bağlantı kurulması (20 puan)
Mevcut değil/beklentilerin altında-Yetersiz(0%)
Bağlama tam uymuyor-Vasat(40%)
Bağlama kabul edilebilir standartta uyuyor-İyi(60%)
İyi geliştirilmiş-Çok iyi(80%)
Geliştirilme şekli mükemmel-Mükemmel(100%)

Akademik yazım kurallarına uygunluk (20 puan)
Beklentilerin altında-Yetersiz(0%)
Bağlama tam uymuyor-Vasat(40%)
Bağlama kabul edilebilir standartta uyuyor-İyi(60%)
İyi geliştirilmiş-Çok iyi(80%)
Geliştirilme şekli mükemmel-Mükemmel(100%)

Sunumda iletişim becerileri (10 puan)
Beklentilerin altında-Yetersiz(0%)
Bağlama tam uymuyor-Vasat(40%)
Bağlama kabul edilebilir standartta uyuyor-İyi(60%)
İyi geliştirilmiş-Çok iyi(80%)
Geliştirilme şekli mükemmel-Mükemmel(100%)

Önemli not: İntihal durumunda öğrenci doğrudan geçer notun altında alacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1 Derslerin %70'ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Sınıf içi tartışmalara katılım beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ilkim.ozdikmenli@deu.edu.tr
Ofis no: 243/B

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 15 15
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55