DERS ADI

: ORTA DOĞU'DA BÜYÜK GÜÇLER SİYASETİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRE 4112 ORTA DOĞU'DA BÜYÜK GÜÇLER SİYASETİ SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. İREM AŞKAR KARAKIR

Dersi Alan Birimler

Uluslararası İlişkiler

Dersin Amacı

Dersin temel amacı Orta Doğu'da büyük güçler siyasetinin dinamiklerini öğrencilere tanıtmaktır. Tarihsel olarak, süper ve/veya büyük güç konumundaki devletler, çeşitli maddi ve düşünsel çıkarlarını korumak ve yaymak amacıyla bölgenin iç meselelerine dahil olmuşlardır. Bu ders Osmanlı İmparatorluğu'nun çöküşünden günümüze söz konusu güçleri, onların çıkarlarını ve yerel aktörlerle etkileşimlerini tespit etmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bölgenin sömürgecilik geçmişini ve bunun etkisini ortaya çıkarmak üzere, I. Dünya Savaşı ve II. Dünya Savaşı arasında Büyük Britanya ve Fransa'nın Orta Doğu'ya müdahalelerinin dinamiklerini ve mantığını açıklamak.
2   Bölgenin Soğuk Savaş sahnesindeki göze çarpan rolünü göstermek amacıyla, ABD ve Sovyetler Birliği'nin Orta Doğu'ya yönelik Soğuk Savaş politikalarını, stratejilerini ve araçlarını tanımlamak ve açıklamak.
3   Süper güç ABD'nin, bölgedeki çatışmaların devam ettirilmesinde veya çözümünde oynadığı anahtar değilse bile önemli rolü ortaya çıkarmak üzere, Soğuk Savaş sonrasında Basra Körfezi'ne ve barış sürecine yönelik politikalarını tanımlamak ve açıklamak.
4   ABD'nin ve Avrupa Birliği'nin amaç, araç ve etkilerini saptamak amacıyla, bu güçlerin Soğuk Savaş sonrası bölgeye yönelik demokrasi geliştirme politikalarını karşılaştırmalı olarak incelemek.
5   Yükselen güçler olan Çin ve Rusya'nın, bölge ekonomisine giderek artan ilgisini, mantığı ve stratejisi çerçevesinde tanımlamak ve açıklamak.
6   Bölgenin eski ve yeni bölgesel güçlerini (Arap olan veya olmayan) tanımlamak ve yeni güçlerin bölge siyasetine artan ilgisinin mantığını ve stratejisini açıklamak.
7   Meseleleri daha geniş bağlamları içine yerleştirebilme becerisi geliştirmek.
8   Sınıfta power-point sunumu yapma becerilerini kullanmak ve geliştirmek.
9   Eleştirel ve akla uygun savlar kullanarak öğretim üyesiyle ve diğer öğrencilerle tartışmalar yürütebilme becerisini geliştirmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş
2 Orta Doğu'daki Kolonyal Miras
3 Arap-İsrail Çatışması ve Batı
4 Körfez Güvenliği ve Batı
5 Orta Doğu'da Amerika'nın Demokrasi Teşviki
6 Orta Doğu'da Avrupa Birliği'nin Demokrasi Teşviki
7 Vize sınavına yönelik konu tekrarı
8 Rusya ve Orta Doğu
9 Çin, Japonya ve Orta Doğu
10 Hindistan ve Orta Doğu
11 Sunumlar
12 Sunumlar
13 Sunumlar
14 Final sınavına yönelik konu tekrarı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bu derse ilişkin tek bir ders kitabı bulunmamaktadır. Haftalık ders konuları ile ilgili çeşitli kitap bölümleri ve makaleler dönem başında verilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri


1. Ders anlatımı
2. Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 SUN SUNUM
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + SUN* 0.20 + YYS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME NOTU
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + SUN* 0.20 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Vize Sınavı
2. Final Sınavı
3. Sunum


Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenci:
2. Orta Doğu'nun iki savaş arası dönemde Büyük Britanya ve Fransa tarafından icadını,
3. Soğuk Savaş'ın bölge üzerindeki etkisiyle birlikte ABD ve Sovyetler Birliği'nin politikalarını ve araçlarını,
4. ABD'nin Soğuk Savaş sonrası Basra Körfezi'ne yönelik çıkar ve politikalarını,
5. ABD'nin barış sürecine yönelik çıkar ve politikalarını,
6. ABD ve AB'nin bölgeye yönelik demokrasi geliştirme politikalarını,
7. Rusya ve Çin'in yakın zamanda bölge üzerine eğilmesini,
8. Bölgenin kendi güçlerinin mantık ve araçlarını
tanımlayacak ve açıklayacaktır.
9. Öğrenci power-point sunumları hazırlamak üzere Bilgi Teknolojileri bilgilerinden yararlanacaktır.
10. Öğrenci çeşitli görüşleri açık, kesin ve özgüven sahibi biçimde ifade edebilecektir.
11. Öğrenci eleştirel ve akla uygun savlar geliştirebilecektir.
12. Öğrenci kütüphane ve internet kaynaklarına başvuracaktır.

Sunumların değerlendirilmesinde kullanılacak dereceli puanlama anahtarı:
Konu bilgisi ve sorulara yanıt verme becerisi: araştırma için seçilen konu hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olunması ve sorulara etkili bir şekilde yanıt verme becerisine sahip olunması (30 puan).Konuyu kavrama ve yürütülen araştırmayla ilgili sorulara yanıt verme becerisi yok Zayıf (%0).Konuya hakim değil ve sorulara cevap vermede zayıf ve yetersiz Orta (%40).Konuya hakim ve sorulara cevap verebilme becerisine yeterince sahip ancak net ve analitik bir vizyondan yoksun İyi (%60).Konuya çok hakim ve sorulara net ve analitik bir vizyonla iyi yanıt verme becerisi Çok iyi (%80).Konuya mükemmel derecede hakimiyet ve sorulara net ve analitik bir vizyona sahip, profesyonelce yanıt verebilme becerisi Mükemmel (%100).

İçeriğin organizasyonu ve bütünlüğü: yürütülen araştırmanın organize ve bütünsel bir analizinin sağlanması (25 puan).İçeriğin organizasyonu ve bütünlüğünden yoksun Zayıf (%0).İçeriğin organizasyonu ve bütünlüğü zayıf ve yetersiz bir şekilde oluşturulmuştur Orta (%40).İçeriğin organizasyonu ve bütünlüğü sağlanmış ancak konu tam olarak ele alınmamıştır İyi (%60).İçeriğin organizasyonu ve bütünlüğü yeterince sağlanmış, konuyu tam olarak kapsamaktadır Çok iyi (%80).İçeriğin organizasyonu ve bütünlüğü profesyonelce, konuyu tam olarak kapsayarak oluşturulmuştur Mükemmel (%100).

Literatür taraması: yürütülen araştırma için hem ulusal hem de uluslararası kaynaklardan yararlanılarak kapsamlı bir literatür taraması sağlamak (25 puan).Yapılan çalışma ile ilgili literatür taraması yok Zayıf (%0).Zayıf ve yetersiz literatür taraması Orta (%40).Literatür taraması yeterince sağlanmış ancak kapsamlı bir çalışma yapılmamıştır İyi (%60). Kapsamlı bir araştırma ile iyi sağlanmış literatür taraması Çok iyi (%80).Derinlemesine bir araştırma ile profesyonel olarak sağlanan literatür taraması Mükemmel (%100).

Slaytların tasarımı ve verilerin, görsellerin ve diğer detayların etkili kullanımı: ilgili veriler, görseller ve diğer detaylarla desteklenen iyi tasarlanmış slaytların sunumu (10 puan).Gereksiz slayt kullanımı veya hiç slayt kullanılmaması Zayıf (%0).Zayıf slayt tasarımı ve verilerin, görsellerin ve diğer detayların rastgele kullanımı Orta (%40).Verileri, görselleri ve diğer detayları içeren yeterli slayt tasarımı İyi (%60).Veriler, görseller ve diğer detaylarla desteklenmiş çok iyi slayt tasarımı Çok iyi (%80).Veriler, görseller ve diğer detaylarla etkili bir şekilde desteklenen çok iyi tasarlanmış slaytlar Mükemmel (%100).

Zaman yönetimi: yürütülen araştırmanın belirlenen süre içinde sunumu (10 puan).Zaman yönetiminden yoksun Zayıf (%0).Orta halli zaman yönetimi Orta (%40).İyi zaman yönetimi İyi (%

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar


1.Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

irem.askar@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 5 60
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 5 5
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 131

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65
ÖK.75
ÖK.85
ÖK.95