DERS ADI

: KARŞILAŞTIRMALI MODERNİTELER

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRE 4203 KARŞILAŞTIRMALI MODERNİTELER SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. İBRAHİM SAYLAN

Dersi Alan Birimler

Uluslararası İlişkiler

Dersin Amacı

Bu ders öğrencilere modernitenin farklı dönemlerinin yönetim yapıları, ideolojiler, sekülerleşme, sınıf ilişkileri, elitlerin rolü ve benzeri konular bakımından karşılaştırmalı analizini sunmayı amaçlamaktadır. Tarihsel sosyolojide moderniteyi kavramaya ilişkin bir dizi önemli metin ve tartışma ele alındıktan sonra, ders örnek olay çalışmaları ile devam ettirilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Derste öğrenilen önemli tarihçi ve sosyologların (Braudel, Moore, Tilly, Skocpol, Thompson) siyasal ve sosyal tarihi yeniden yorumlamak bağlamında ortaya attığı bireysel ve kolektif katkıları özümsemek için öne sürdükleri temel kavramlar, yaklaşımlar ve fikirleri açıklama
2   Modernleşme teorisinin çıkmazlarını anlamak için dünyanın çeşitli yerlerindeki çeşitli geçiş aşamalarını karşılaştırma
3   İleri düzeydeki sunum becerilerini sergilemek için araştırma bulgularını düzenli ve sistematik bir biçimde sunma
4   Akademik yazma becerilerini geliştirmek üzere iyi düzenlenmiş bir akademik çalışma hazırlama ve yazma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı
2 Modernleşme Kuramı: Batı dışı Toplumların Modernleşmesi
3 Kuram ve Yöntem: Modernite mi Moderniteler mi Tarihsel Sosyoloji, Karşılaştırmalı Tarih
4 Kapitalizme Geçiş I (Ekonomik Boyut)
5 Kapitalizme Geçiş II (Ekonomik Boyut)
6 Savaşlar, Devrimler ve Modern Devletin Oluşumu I (Siyasal Boyut)
7 Savaşlar, Devrimler ve Modern Devletin Oluşumu II (Siyasal Boyut)
8 Sosyal Gruplar ve Elitler
9 Medenileşme Süreci ve Kültürel Modernite
10 Örnek Olay Çalışması: Avrupa
11 Örnek Olay Çalışması: ABD ve Japonya
12 Örnek Olay Çalışması: Hindistan ve Çin
13 Örnek Olay Çalışması: Latin Amerika
14 Örnek Olay Çalışması: Afrika ve Orta Doğu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

C.Tilly, Big Structures, Large Processes, Huge Comparisons, Russel Sage Foundation, New York, 2006
F.Braudel, History and the Social Sciences, Review, 32(2), 2009, pp. 171-203
P.Anderson, Lineages of the Absolutist State, Verso, London, 1979
T.Skocpol (Ed.), Vision and Method in Historical Sociology, Cambridge University Press, 1984
B.Moore, Social Origins of Democracy and Dictatorship, Beacon Press, Boston, 1966
E.P.Thompson, The Making of the English Working Class, Pantheon Books, New York, 1964
P.Bourdieu, The Logic of Practice, Stanford University Press, Stanford CA, 1990
R.Hilton, The Transition from Feudalism to Capitalism, Verso, London, 1978
R.Brenner, Origins of Capitalist Development: A Critique of Neo-Smithian Marxism, New Left Review, 104, 1977, pp. 25-92
G.Therborn, Routes to/through Modernity in Featherson et al (eds) Global Modernities, Sage, London, 1995
J.A.Goldstone, The Comparative and Historical Study of Revolutions, Annual Review of Sociology, 8, 1982, pp. 187-207
D. C. Tipps, `Modernization Theory and the Comparative Study of Societies: A Critical Perspective , Comparative Studies in Society and History 15 (2), March 1973, pp. 199-226.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1) Ders
2) Haftalık okumaları tartışma
3) Dönem ödevlerini sunma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 RAP RAPOR
3 SUN SUNUM
4 YYS YARIYIL SONU SINAVI
5 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + RAP* 0.30 + SUN * 0.10 + YYS * 0.30
6 BUT BÜTÜNLEME NOTU
7 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + RAP* 0.30 + SUN * 0.10 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1) Tarihsel sosyolojideki kavramlar, argümanlar ve tartışmaları açık ve tutarlı bir biçimde açıklama.
2) Modernitenin farklı süreçlerini belirli ortak kriterler çerçevesinde karşılaştırma.
3) Olay çalışmasındaki bulgular ve soruları tartışmak için İyi organize edilmiş bir sunum hazırlama.
4) İlgili olay çalışmasını konu alan, öğrencilerin ve dersi veren öğretim üyesinin geribildirimlerini dikkate alan bir dönem ödevi teslim etme.

Dönem ödevi ve dönem ödevi sunumlarının değerlendirilmesinde kullanılacak derecelendirme ölçeği:
a) Zayıf (%0) b) Orta (%40) c) İyi (%60) d) Çok iyi (%80) e) Mükemmel (%100)
Ödev/dönem projesi değerlendirme kriterleri (Toplam Puan 100):
1) Konu seçiminin gerekçelendirilmesi - 10 Puan a) Konu seçiminin gerekçelendirilmesi yapılmamıştır b) Konu seçimi yeterince gerekçelendirilmemiştir c) Konu seçimi gerekçelendirilmiştir ancak dersin amaçlarıyla ilişkilendirilmemiştir d) Konu seçimi dersin amaçlarıyla ilişkilendirilerek yeterli şekilde gerekçelendirilmiştir e) Konunun dersin amaçları açısından önem ve ilgisi ayrıntılı bir şekilde açıklanmıştır
2) Araştırma sorusunun tanımlanması - 10 Puan a) Araştırma sorusu belirtilmemiştir b) Araştırma sorusu muğlak şekilde tanımlanmıştır c) Araştırma sorusu tam olarak tanımlanmamıştır d) Araştırma sorusu tam olarak tanımlanmıştır ancak bağlam belirtilmemiştir e) Araştırma sorusu tam olarak ve konunun bağlamı içerisinde tanımlanmıştır
3) Kuramsal çerçeve - 20 Puan a) Ödevin kuramsal çerçevesi bulunmamaktadır b) Kuramsal çerçeve zayıftır ve araştırma sorusuyla zayıf şekilde bağlantılandırılmıştır c) Kuramsal çerçeve sunulmuştur ancak araştırma sorusuyla gerekli bağlantılar kurulmamıştır d) Kuramsal çerçeve yeterince detaylandırılmıştır ve araştırma sorusunu cevaplamak için kullanılmıştır e) Kuramsal çerçeve araştırma sorusunu cevaplarken yetkin bir şekilde kullanılmıştır
4) Ampirik kanıt - 20 Puan a) Araştırma sorusunu cevaplarken ampirik kanıt sunulmamıştır b) Tartışma geliştirmek ve desteklemek için yeterince ampirik kanıt sunulmamıştır c) Ampirik kanıtlar sunulmuştur ancak bu düzensiz bir şekilde yapılmıştır d) Ampirik kanıtlar yeterince sunulmuştur ve metindeki argümanlarla bağlantılandırılmıştır e) Ampirik kanıtlar yeterlidir ve bağlamı karakterize eden durumlar ve gelişmeleri betimlemek ve argümanları temellendirmek için ustalıkla kullanılmıştır
5) Tartışma - 30 Puan a) Araştırma sorusunu cevaplamak için argüman geliştirilmemiştir b) Araştırma sorusunu açıklamaya yönelik argümanlar yetersiz ve tutarsızdır c) Araştırma sorusunu açıklamak için yeterince argüman sunulmuştur, ancak bu dağınık bir şekilde yapılmıştır d) Araştırma sorusunu açıklamaya yönelik analitik ve sistematik argümanlar oluşturulmuştur e) Araştırma sorusunu açıklamak için argümanlar tutarlı ve analitik şekilde oluşturulmuş ve kuram ile ampirik kanıtların özenli bileşimiyle desteklenmiştir
6) Standard atıf stili ve kaynakça - 10 Puan a ) Kaynakça sunulmamıştır b) Standart atıf stili kullanılmamıştır c) Standart atıf stili düzenli şekilde metin boyunca kullanılmamıştır d) Standart atıf stili metin boyunca düzenli olarak kullanılmıştır e) Standart atıf stili metin boyunca düzenli olarak kullanılmıştır ve çalışmanın son kısmında kaynakça sunulmuştur

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1) Dersin %70 ine devam zorunludur.
2) Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3) Öğrenciler verilen ders materyallerini dersten önce okumalı ve sınıf içi tartışmalara katılmalıdırlar.
4) Her öğrenci dersi veren öğretim üyesi gözetiminde bir dönem ödevi konusu seçmelidir. Öğrenciler taslak ödevlerini öğretim üyesi ile tartışmalı, sınıfta sunmalı ve geribildirimler neticesinde yeniden yazmalıdır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.saylan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 142

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45