DERS ADI

: DEMOKRASİ VE DEMOKRATİKLEŞME

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRE 4115 DEMOKRASİ VE DEMOKRATİKLEŞME SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MÜGE AKNUR

Dersi Alan Birimler

Uluslararası İlişkiler

Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencilere demokrasi,demokratikleşme, ve demokrasinin sağlamlaşması ve demokrasinin yerleşmesine yardımcı olan faktörleri öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Demokrasi,demokratikleşme, ve demokrasinin sağlamlaşması kavramları hakkında bilgi sahibi olmak.
2   Demokratikleşen ülkelerin geçtiği süreçleri anlamak ve belirlemek.
3   Demokrasinin sağlamlaşmasını üzerinde etkidi olan siyasi kurumlar, sivil toplum, sosyo-ekonomık gelişme, asker-sivil ilişkileri, uluslararası faktör ve.veya aktörler gibi faktörleri anlamak.
4   Bir ülkede demokrasinin sağlamlaştırılmasını destekleyen veya engelleyen faktörleri incelemek için bir araştırma çalışması yapabilmek
5   Bireysel veya grup üyesi olarak etkin bir şekilde çalışmak
6   Ödev yazılmasında analitik beceri sergilemek.
7   Ödev sunulmasında iletişim becerileri sergilemek.
8   Kütüphane ve internet kaynaklarını bağımsız olarak kullanabilme becerisi elde edebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş ve Dünyada Demokratikleşme Freedom House Report 2022
2 Dünyada Demokratikleşme Freedom House Report 2022
3 Demokrasinin Gelişimi Fareed Zakaria, "A Brief History of Human Liberty," in Essential Readings in Comparative Politics, eds., Patrick O Neill & Ronald Rogowski, New York: W.W. Norton & Company, 2013, pp. 188-202.
4 Demokrasi Kavramı Yunus Sözen, "Siyasi Rejimler: Demokrasiler ve Diğer Sistemler," in Karşılaştırmalı Siyaset: Temel Konular ve Yaklaşımlar, eds., Sabri Sayarı & Hasret Dikici, Istanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2014, pp. 56-64
5 Demokrasiye Geçiş: Demoratikleşme Dalgaları Samuel Huntington, The Third Wave, Norman and London: University of Oklahoma Press, 1991, pp. 13-30; 109-163.
6 Demokrasiye Geçiş Teorileri Jean Grugel, Democratization. A Critical Introduction, New York: Palgrave MacMillan, 2002. pp. 46-67. Yaprak Gürsoy, Rejim Değişiklikleri: Otoriterleşme ve Demokratikleşme, in Karşılaştırmalı Siyaset: Temel Konular ve Yaklaşımlar, eds., Sabri Sayarı & Hasret Dikici, Istanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2014, pp. 86-95.
7 Ara sınavlar ve Dönem Ödevi Yazma Kuralları
8 Sağlamlaşmış ve Yerleşmiş Demokrasiler Diamond et. al. Consolidating the Third Wave Democracies Linz and Stepan, Problems of Democratic Transition and Consolidation
9 Sağlamlaşmış ve Yerleşmiş Demokrasiler Wolfgang Merkel, "Embedded and Defective Democracies," Democratization, 11, 5 (2004), pp. 33-58.
10 Hibrid ve Kusurlu Demokrasiler: Rekabetçi Otoriterlik Steven Levitsky and Lucan A. Way, Competitive Authoritarianism: Hybrid Regimes after the Cold War, Cambridge: Cambridge University Press, 2010, pp. 3-20.
11 COVİD-19'un Demokrasinin Gerilemesine Etkisi Sarah Repucci and Amy Slipowitz, "The Impact of COVID-19 on the Global Struggle for Freedom," Special Report 2020, Freedom House, https://freedomhouse.org/report/ special-report/2020/democracy-under-lockdown
12 Öğrenci Sunumları
13 Öğrenci Sunumları
14 Öğrenci Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Muge Aknur (eds) Democratic Consolidation in Turkey, Florida, Boca Raton: Universal Pubishers, 2012.
2. Michael Sodaro, Comparative Politics, A Global Introduction, New York: McGraw Hill, 2008.
3. Larry Diamond et. al. Consolidating the Third Wave Democracies, Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press, 1997.
4. Juan J. Linz and Alfred Stepan, Problems of Democratic Transition and Consolidation, Southern Europe, South America, and Post-Communist Europe, Baltimore and London: The
Johns Hopkins University Press,1996.
5. Richard Gunther, Nikiforos Diamandoros, and Hans-Jürgen Puhle, The Politics of Democratic Consolidation, Souhern Europe in Comparative Perspective, Baltimore and
.ondon: The Johns Hopkins University Press, 1995.
6. Samuel Huntington, The Third Wave, Democratization in the Late Twentieth Century, Norman and London: University of Oklahoma Press, 1991.:
7. Lucan Ahmad Way & Steven Levitsky, Competitive Authoritarianism: Hybrid Regimes after the Cold War, Cambridge, Cambridge University Press, 2010.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders Anlatımı
2. Sinav
3. Bireysel veya grup çalışması (Dönem ödevi yazmak ve sunmak)

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 RAP RAPOR
3 SUN SUNUM
4 YYS YARIYIL SONU SINAVI
5 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + RAP* 0.30 + SUN * 0.10 + YYS * 0.30
6 BUT BÜTÜNLEME NOTU
7 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + RAP* 0.30 + SUN * 0.10 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Demokrasi, demokratikleşme, demokrasinin sağlamlaşması konularını anlaşılarak, sergilenecektir.
2. Bazı ülkeler demokrasisini sağlamlaştırıken diğerlerinin bunu neden başaramadığını değerlendirilecektir.
3. Öğrenciler demokrasinin sağlamlaşmasını destekleyen ve engelleyen faktörleri inceleyen bir grup çalışmasına katılacaktır.
4. Ödev yazılması ve sunulması sürecinde yüksek iletişim becerileri sergileyecektir.
5. Kütüphane ve internet kaynaklarını bağımsız olarak kullanabilme becerisi sergilenecektir.

Dönem Raporu ve Dönem Raporu Sunumlarının değerlendirilmesinde kullanılacak dereceli puanlama anahtarı:
a) Zayıf (%0) b) Orta (%40) c) İyi (%60) d) Çok iyi (%80) e) Mükemmel (%100)

Dönem raporu değerlendirme kriterleri (Toplam Puan 100):

1) Raporda giriş yazılması---Konu seçiminin gerekçelendirilmesi - 10 Puan a) Giriş bölümü yazılmamıştır b) Giriş bölümü yetersiz yazılmıştır c) Giriş bölümü yazılmıştır ama açık değilidir d) Giriş bölümü yeterince açık yazılmıştır e) İncelenen konu kapsamlı bir şekilde giriş bölümünde anlatılmış ve konunun inceleneceği sıra belirtilmiştir.

2) Kuramsal Çerçevenin incelenmesi - 10 Puan a) Kuramsal çerçeve hiç açıklanmamıştır b) Kuramsal çerçevenin açıklanması zayıf ve yetersizdir c) Kuramsal çerçeve açıklanmıştır ama incelenen konu ile bağlantısı tam kurulmamıştır d) Kuramsal çerçeve yüzeysel bir şekilde açıklanmakla birlikte, incelenen konu ile bağlantısı kurulmuştur e) Kuramsal çerçeve kapsamlı bir şekilde açıklanmıştır ve konunun analizindeki katkııs belirtilmiştir.

3) Tarihsel geçmiş - 10 Puan a) Tarihsel geçmiş hiç incelenmemiştir b) Tarihsel geçmiş yetersiz incelenmiştir c) Tarihsel geçmiş ya çok uzun ya da çok kısa incelenmiştir d) Tarihsel geçmiş yeterince incelenmiştir e) Tarihsel geçmiş yeterince ve doğru bir şekilde incelenmiştir.

4) Vaka Analizi - 25 Puan a) Yüzeysel bir araştırma ile vaka iyi analiz edilmemiştir b) Vaka analizi tam olarak yapılmamıştır c) Vaka analizi yapılmıştır ama bazı zayıflıkları vardır d) Vaka analizi yeterince yapılmıştır e) Vaka analizi kuramsal çerçevenin yardımı ile kapsamlı bir şekilde yapılmıştır.

5) Sonuç bölümü -15 Puan a) Sonuç bölümü yazılmamıştır b) Yetersiz ve tutarsız bir sonuç yazılmıştır c) Yeterli ancak düzensiz bir sonuç yazılmıştır d) Sonuç açıklayıcı ve sistematik bir şekide yazılmıştır e) Sonuç tutarlı ve analitik bir şekilde kuramsal çerçeve yardımı ile yazılmıştır

6) Referanslar (APA Stili) -15 Puan a) Metin içi ve metin sonunda referans gösterilmemiştir b) Referanslarda APA stili kullanılmamıştır c) APA stili ciddi hatalarla yazılmıştır d) APA stili ufak hatalarla yazılmıştır e) APA stili doğru bir şekilde yazılmıştır.

7) Kaynak türleri -15 Puan a) Sadece internet kaynaklarından yararlanılmıştır b) İnternet kaynakları ve Türkçe kitapların tercümesinden yararlanılmıştır c) İnternette bulunan makaleler ve kitaplardan yararlanılmıştır d) Az tanınan dergilerdeki makaleler ve yayınevlerindeki kitaplardan yararlanılmıştır e) Kütüphanelerin elektronik veri tabanlardaki makaleler ve prestijli yayınevlerinin kitaplarından yararlanılmıştır.





Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin %70'ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal teşebbüsü veya fiili displin cezası ile sonuçlanacaktır.
3. Sınıf-içi tartışmalara ve grup sunumlarına katılım zorunludur

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

muge.aknur@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Ödev Hazırlama 1 10 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Sunum Hazırlama 1 7 7
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Dönem Ödevi Hazırlama 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
Proje Final Sunumu 1 0,5 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 151

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65
ÖK.75
ÖK.85