DERS ADI

: Türkçe I:Yazılı Anlatım

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRÖ 1011 Türkçe I:Yazılı Anlatım ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği

Dersin Amacı

Sınıf öğretmeni adaylarının, bütün bilişsel etkinliklerin temelini oluşturan anadil becerisini geliştirmelerini ve bunu yazılı olarak kullanmalarını sağlamak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türkçeyi yazılı olarak doğru ve etkili bir şekilde kullanabilme
2   Dil ve düşünce ilişkisi bağlamında doğru düşünebilme
3   Duygu ve düşüncelerini belli bir düzen içinde ifade edebilme
4   Yazı dilinin imla, noktalama gibi temel kurallarını bilme ve uygulayabilme
5   Sözlü dil ile yazı dili arasındaki farkları kavrayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin gerekçesi, önemi, kural ve gerekleri; Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri, Yazı dili ile sözlü dilin arasındaki farklar
2 Anlatım: Yazılı ve Sözlü anlatım; öznel, nesnel anlatım; paragraf türleri
3 Metnin tanımı ve metin türleri, metin olma koşulları
4 Yazılı Anlatım (Yazılı kompozisyon; serbest yazma, planlı yazma)
5 Planlı yazma aşamaları (Konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı vd.)
6 Bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar) kuramsal bilgiler, örnekler ve uygulamalar.
7 Bilgilendirici metinler (ilan/reklam, tutanak, rapor) kuramsal bilgiler, örnekler ve uygulamalar.
8 Ara sınav
9 Bilgilendirici metinler (resmi ve bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler, örnekler ve uygulamalar.
10 Bir metnin özetini ve planını çıkarma.
11 Yazım kuralları ve noktalama işaretleri (örnekler ve uygulamalar)
12 Yazılı Anlatımda görülen dil ve anlatım yanlışlıkları
13 Yazı dilinde üslup
14 Yazma ölçeği geliştirme çalışmaları
15 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ahmet Haşim. "Bize Göre" Kültür Bakanlığı Yayınları, 1981
Bülbül, Rıdvan, Yazılı Anlatım ve Yazı Türleri, İstanbul, 2000
Çatıkkaş, Ata, Örnekli- Açıklamalı Yazılı ve Sözlü Anlatım Kılavuzu, Alfa Yayınları, İstanbul,2001
Çotuksöken Yusuf, Uygulamalı Türkçe Yazılı ve Sözlü Anlatım, İstanbul, 2010
Günay, D. "Dil ve İletişim", Multilingual Yayınları, İst.2004
Güzel Yazılar: Hikayeler. Türk Dil Kurumu Yayınları
Kantemir Enise, Yazılı ve Sözlü Anlatım, Engin Yayınevi
Kaplan Mehmet, Kültür ve Dil
Kavcar Cahit, Oğuzkan Ferhan, Yazılı ve Sözlü Anlatım, Anı Yayıncılık, Ankara,
Tanpınar Ahmet Hamdi, Beş Şehir
Yavuz, Yetiş, Birinci-Üniversitede Türk Dili ve Kompoziyon Dersleri, İstanbul, 2001
Yazılı Anlatım, Anadolu Ünv. AÖF Ders Kitabı, Eskişehir
Zülfikar, Yüksek Öğretimde Türkçe Yazım ve Anlatım, Bizim büro, Ankara, 1981.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, gösteri, tartışma, soru-cevap, örnek olay, işbirlikli öğrenme teknikleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda ara sınav ve final sınavları ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

bekir.emiroglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.135
ÖK.235
ÖK.335
ÖK.435
ÖK.535