DERS ADI

: Felsefi-Bilimsel Tefsir Problemleri (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4126 Felsefi-Bilimsel Tefsir Problemleri (ARP) SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MUAMMER ERBAŞ

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Öğrencinin Kur'an tefsirinde önemli bir yer ve yekün tutan dirayet (akli, bilimsel ve felsefi) tefsirini tanıması ve bu alanın belli başlı problemlerini öğrenmesini sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci dersin sonucunda belli başlı dirayet (akli, bilimsel ve felsefi) tefsirleri hakkında bilgi sahibi olur.
2   Belli başlı dirayet tefsirlerinin yöntem ve muhtevası hakkında bilgi sahibi olur.
3   Dirayet tefsirlerinin belli başlı problem ve sorunlar hakkında bilgi sahibi olur.
4   Günümüz modern yaşamında karşılaşılan Kur'an temelli fikri sorunlar hakkında bilgi sahibi olur.
5   Bunlara Kur'an'a dayalı çözümler üretme konusunda bilgi ve fikir sahibi olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bilimsel Tefsir: Tanımı, kapsamı, muhtevası, yöntemi
2 Bilimsel Tefsiri benimseyen müfessirler; yaklaşım ve gerekçeleri
3 Bilimsel Tefsire karşı çıkan müfessirler; yaklaşım ve gerekçeleri
4 İlk Bilimsel Tefsir Örnekleri; Taberi örneği
5 İlk Bilimsel Tefsir Örnekleri; Gazali örneği
6 İlk Bilimsel Tefsir Örnekleri; Fahreddin Razi örneği
7 İlk Bilimsel Tefsir Örnekleri; el-Mürsi, ez-Zerkeşi ve es-Suyuti örnekleri
8 Ara Sınav
9 Son Dönem Bilimsel Tefsir Örnekleri; el-İskenderani, el-Kevakibi, Gazi Muhtar Paşa
10 Son Dönem Bilimsel Tefsir Örnekleri; Cevheri Tantavi
11 Son Dönem Yerli Bilimsel Tefsir Örnekleri; Celal Kırca,
12 Son Dönem Yerli Tefsir Örnekleri; Süleyman Ateş,
13 Son Dönem Yerli Tefsir Örnekleri; Celal Yeniçeri
14 Evrim nazariyesi ve Kur'an
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kırca, Celal, Kur'an-ı Kerim ve Modern Bilimler, İstanbul 1984.
Özemre, Ahmet Yüksel, Kur'an-ı Kerim Ve Tabiat İlimleri, İstanbul 1999.
Ahmed Muhtar Paşa, Yaratılış ve Ötesi, İstanbul tz.Barthold, W.,
İslam Medeniyeti Tarihi, (Çev. Fuat Köprülü), Ankara 1973.
Bucaille, Maurice, Kitab-ı Mukaddes, Kur'an ve Bilim, (Çev. Suat Yıldırım), İzmir 1984.
Cevheri, Tantavi, el-Cevahir fi Tefsiri'l-Kur'an, Mısır 1931.
Çelebi, Hind, Kur'an-ı Kerim'in Bilimsel Tefsiri (Çev. Muammer Erbaş), İzmir 2008.
Gamow, George, Kainatın Yaratılışı, (Çev. Toygar Akman), Ankara 1961.
el-Gazzali, Cevahiru'l-Kur'an, Mısır 1329.
el-Gazzali, İhyau Ulumi'd-Din, Kahire 1967.
er-Razi, Fahreddin, Mefatihu'l-Gayb, Beyrut 1997.
Russel, Bertrand, Din ile Bilim (Çev. Akşit Göktürk), İstanbul 1990.
es-Suyuti, el-İtkan fi Ulumi'l-Kur'an, Beyrut 1992.
eş-Şatıbi, el-Muvafakat fi Usuli'ş-Şeria, Beyrut 1975.
Yeniçeri, Celal, Uzay Ayetleri Tefsiri, İstanbul 1995.
ez-Zerkeşi, el-Burhan fi Ulumi'l-Kur'an, Beyrut tz.Referanslar:


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

muammer.erbas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51