DERS ADI

: Osmanlıca Dini-Edebi Metinler II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3258 Osmanlıca Dini-Edebi Metinler II SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. NECDET ŞENGÜN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Öğrencilerin daha sonraki yıllarda karşılaşabilecekleri Osmanlıca metin örnekleri hakkında genel bilgiler edinmesini sağlamak; metin şerhi, metin tahlili hakkında gerekli bilgileri vermek ve eski metinleri okuma ve anlama becerilerini geliştirmektir. Diğer taraftan bu ders sayesinde sadece Arapça veya Farsça dinî metinlerin (Tefsir, Hadis, Fıkıh, Tasavvuf vb.) olmadığını aynı zamanda Türkçe dinî metinlerin de son derece bol olduğunu ortaya koymak ve fakülteden mezun olmadan önce öğrencileri bu metinlerle buluşturmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk din ve bilim adamlarının ortaya koyduğu dinî eserleri tanır
2   Türk edebiyat adamlarının ortaya koyduğu edebî metinleri tanır
3   Türklerin İslam dinine yaptıkları hizmetleri bir nebze olsun fark eder.
4   Dinî-edebî metinleri okuma, anlama becerisini kazanır.
5   Okuduğu Osmanlıca dini-edebi metinlerden istifade etme becerisi kazanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tefsir Metinleri II (Mensur)
2 Hadis Metinleri II (Mensur)
3 Akaid Metinleri II (Mensur)
4 Fıkıh Metinleri II (Mensur)
5 Tasavvuf Metinleri II (Mensur)
6 Siyer Metinleri II (Mensur)
7 Kısas-ı Enbiyâ Metinleri II (Mensur)
8 ARA SINAV
9 Aşık Paşa Garib-nâme (Manzum)
10 Kaside Örnekleri (Manzum)
11 Tevhîd ve Münacaat Örnekleri (Manzum)
12 Mesnevî Örnekleri (Manzum)
13 Kırk Hadis, Hilye ve Miraciye Örnekleri (Manzum)
14 Kısas-ı Enbiya, Tezkire-i Evliya ve Menâkıb-nâme Örnekleri (Manzum) (Gazavat-nameler ve Dinî Destani Eser Örnekleri (Manzum)
15 YARIYIL SONU SINAVI

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, Akçağ Yay., Ankara 1996.
2. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım (I-II), Akçağ Yay., Ankara 2008.
3. Fevziye Abdullah Tansel, Türk-İslam Edebiyatı Türkçe Dini Metinler (I-II), Ankara Üniv. İlahiyat Fak. Yay., Ankara 1971.
4. Necla Pekolcay, Türk İslam Edebiyatı Metinleri, İstanbul 1986.
5. Mehmet Eminoğlu, Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, TDV Yay., Ankara 2003.
6. Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri (I-II), Akçağ Yay., Ankara 2000.
7. Muharrem Ergin, Osmanlıca Dersleri, Boğaziçi Yay.i, İstanbul 1997.
8. Şemseddin Sami, Kamus-ı Türkî, Çağrı Yay., İstanbul 1996.
9. Muallim Naci, Lügat-ı Naci, Çağrı Yay., İstanbul 2006.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

---

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

necdet.sengun@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51