DERS ADI

: Din ve Çağdaş Sorunlar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3077 Din ve Çağdaş Sorunlar SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. OSMAN BİLEN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

19 yüzyıldan itibaren ortaya çıkan ve sanayileşme, bireyselleşme, aklın ve bilimin egemenliği, küreselleşme, göçler, sosyal ve kültürel değişmeleri hızlandıran iletişimde gelişmelerle tanımlanan modernite ya da çağdaş çağdaş durumun, dinlerin temel öğretileri, dini topluluklar açısından doğurduğu hukuki, siyasi, sosyal, ahlaki ve çevre sorunları hakkında düşünsel ve bilişsel farkındalık oluşturmak. Din ve inanç özgürlüğü, dinî ve kültürel ayrımcılık, sosyal ve meseleleri çözümlemekte dini kültürlerin inanç, öğreti ve tarihi tecrübelerinden nasıl yararlanabileceği becerisini kazandırmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci dersin sonucunda, Uluslararası hukuki belgelerde din ile ilgili hükümleri yaşayan dinlerin temel öğretileri açısından değerlendirir.
2   Çeşitli dinlerin mensuplarının karşılaştığı sorunlarla ilgili çözüm yollarını kavrar.
3   Uluslar arası hukuk ve din arasındaki meselelerde ufuk sahibi olur
4   Dinlerin sorun çözme kabiliyeti ile ilgili olarak geliştirilen yol ve yötemleri anlar
5   Dinin çağdaş sorunlar karşısındaki konumu, bu sorunlara sunduğu farklı çzöüm yolları hakkında bilgilenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Çağdaşlık, Çağdaş durumu tanımlayan beşeri olgular ve toplumsal değişimin dini ilgilendiren boyutları
2 Çağdaş durumda ortaya çıkan sorunların dini ve hukuki çerçevesi: Ulusal ve Uluslararası Hukuki Belgeler
3 BM Evrensel İnsan Hakları Bildirgesi ve Din
4 Yaşayan Dinlerin Temel Öğretileri Açısından Çağdaş Dini Sorunların tanımı:
5 Hukuki Sorunlar: Din ve inanç özgürlüğü Siyasi Sorunlar: Sekülarizm ve Laiklik uygulamaları, dini azınlıkların hakları
6 Kültürel Sorunlar: Dini ve kültürel ayrımcılık sorunları
7 Sosyal Sorunlar: Sağlık, eğitim ve çalışma gibi haklardan yararlanmada ayrımcılık
8 Ara Sınav
9 Dinler ve Toplumlararası ilişkiler
10 Ahlaki Sorunlar
11 Çevre Sorunları
12 Unesco 'Gelecek Nesiller Programı' İçinde Çevreye Duyarlılık Eğitiminde Dini Öğretilerin Yeri
13 İslam Öğretileri ve tarihi uygulamalarda Çevre Duyarlılığı Öğretimi
14 Genel Değerlendirme
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Hilmi Ziya Ülken, Eski Yunandan Çağdaş Düşünceye Doğru İslam Felsefesi: Kaynakları ve Etkileri, Ülken Yayınları, İstanbul 2007.
2. Mehmet Bayraktar, İslam Felsefesine Giriş, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1997.
3. Macit Fahri, İslam Felsefesi Tarihi, çev., Kasım Turhan, İklim Yayınları, İstanbul 1992.
4. M.M. Şerif (ed.), İslam Düşüncesi Tarihi, (İslam Felsefesi ve Filozofları Bölümü), insan Yayınları, c.I-IV, İstanbul 1990.
5. Seyyid Hüseyin Nasr-Oliver Leaman (ed.), İslam Felsefesi Tarihi, çev., Şamil Öçal, Hasan Tuncay Başoğlu, Açılımkitap Yayınları, c.I-III, İstanbul 2007.
6. Peter Adamson ve Richard C. Taylor (ed.), İslam Felsefesine Giriş, çev., M. Cüneyt Kaya, Küre Yayınları, İstanbul 2007.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders Anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

osman.bilen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 99

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51