DERS ADI

: Kızılderili Edebiyatı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AKE 2030 Kızılderili Edebiyatı SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. ESRA ÇÖKER

Dersi Alan Birimler

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Kızılderililerinin rezervasyon, şehir ve doğadaki yaşam mücadelesini Kızılderili edebiyatı üzerinden inceleyerek yok olma tehlikesiyle karşı karşıya gelen Kızılderili uygarlığı ve onun değerleri, gelenekleri ve inançları hakkında bilgi vermek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kızılderili yazarların kaleme almış olduğu edebi metinleri Amerikan yerli halkının değerlerini, yaşam biçimlerini, kültürel doku ve düşünce yapısını anlamada kullanabilme.
2   Kızılderili edebiyatının temelini oluşturan yaşam mücadelesi algısını ve algıdaki değişkenliği farklı Kızılderili yazarlara göre tanıyabilme
3   Rezervasyon, kent ve doğa imgelerinin ideolojik yüklemlerini çözümleyebilme ve bu yaşam alanların koruduğu, geliştirdiği veya yok ettiği yerli değerleri farklı Kızılderili romanlar üzerinden tanıyabilme.
4   Halk masalları ve yerli efsaneleri tarzında yazılmış yapıtların akışında Kızılderili değerleri ve inançları ile ilişkin farklı okumalar geliştirebilme.
5   Kızılderili dinsel dünya görüşü ve Anglo-Saxon Protestan dünya görüşü arasındaki farklılıkları ayırt edebilme.
6   Kzılderili edebiyatı hakkında genel bilgi sahibi olabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse Giriş Ders Tanıtımı
2 Kızılderili Dünya Görüşü Kidwell, Clara Sue, Homer Noley and George E. Tinker. A Native American Theology, McGaa, Ed. Mother Earth Spirituality: Native
3 Kızılderili Dünya Görüşü Ted Jojola. Notes on Identity, Time, Space and Place. American Indian Thought, ppgs. 87-95, Allan, Paula Gunn The Sacred Hoop
4 Yerli Değerler/Anglo-Saxon Değerleri Fire, John and Richard Erdoes. Lame Deer; Sioux Medicine Man.
5 Yerli Değerler/Anglo-Saxon Değerleri Allan, Paula Gunn. Off the Reservation: Reflections on Boundary-Busting Border-Crossing Loose Canons. Donald Fixico L, The Struggle for Our Homes, Defending Mother Earth, 29-46.
6 Yaşam Mücadelesi ve Rezervasyon Alexie, Sherman. Reservation Blues. (Roman)
7 Ara-Sınav Ara-Sınav
8 Yaşam Mücadelesi ve RezervasyonAra-Sınav Alexie, Sherman. Reservation Blues. (Roman)
9 Yaşam Mücadelesi ve Şehir Treuer, David. Hiawatha (Roman)
10 Yaşam Mücadelesi ve Şehir Treuer, David. Hiawatha (Roman)
11 Yaşam Mücadelesi ve Doğa Hogan, Linda. Solar Storms
12 Yaşam Mücadelesi ve Doğa Hogan, Linda. Solar Storms
13 Kızılderili Edebiyatına Eleştirel Yaklaşımlar Kidwell, Clara Sue and Alan Velie. Native American Studies.
14 Kızılderili Edebiyatına Eleştirel Yaklaşımlar Kidwell, Clara Sue and Alan Velie. Native American Studies.
15 Genel Değerlendirme Genel Değerlendirme
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders kitabı:

Allan, Paula Gunn. Off the Reservation: Reflections on Boundary-Busting Border-Crossing Loose Canons. Beacon Press, 1998.

---. The Sacred Hoop: Recovering the Feminine in American Indian Traditions Boston, Beacon Press, 1986.

Alexie, Sherman. Reservation Blues. New York: Atlantic Monthly, 1995.

Fire, John and Richard Erdoes. Lame Deer; Sioux Medicine Man. London: Quartet, 1973.

Hogan, Linda. Solar Storms. New York: Scribner, 1995.

Kidwell, Clara Sue, Homer Noley and George E. Tinker. A Native American Theology. New York: Orbis, 2001.

Kidwell, Clara Sue and Alan Velie. Native American Studies. Edinburg; Edinburg UP; 2005.

McGaa, Ed. Mother Earth Spirituality: Native American Paths to Healing Ourselves and Our World. New York: Harper One, 1009.

Treuer, David. Hiawatha. New York: Picador, 1999.

Waters, Ann. American Indian Thought; Philosophical Essays. Oxford; Blackwell, 2004.

Weaver, Jace. Defending Mother Earth. New York: Orbis, 1996.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler: Konunun kuramsal zeminini oluşturma ve üzerine bina edilecek materyalin tanıtımı yönünden dersler, öğretim stratejileri arasında doğrudan etkileşim içeren temel formattır. Konuya esas teşkil eden kavram ve terminolojinin aktarımında merkezi öneme sahiptir.
2. Sınıf Tartışmaları: Derste işlenen kuramsal malzeme ve ilgili metinlerin farklı durumlara uygulanabilirliğini sorgulama ve bilgiyi somutlaştırma sürecidir. Her hafta dersin son saatinde gerçekleştirilir.
3. Görsel sunumlar ve filmler: Dersin ana malzemesini tanımlayıcı resimler, çizimler, fotoğraflar, haritalar gibi görsel bilginin sunumu ve konuyla ilgili kısa filmlerin ve belgesellerin sınıf içinde gösterimidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ1 1. Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ1 * 0.50 + FN * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ1 * 0.50 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Ara sınav, dönem başından sınav tarihine kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar.
2. Yarıyıl Sonu Sınavı, Ara Sınav tarihinden dönem sonuna kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar ve ara sınavın kapsadığı konulara göndermeler içerir.
3. Soruların bazıları açık uçlu sorulardır ve öğrencinin analiz ve sentez becerisine dayanır.
4. Öğrencinin sorumlu olduğu temel kaynaklara referans vermesi beklenir.
5. Sınavlarda verilen süre dahilinde soruları yanıtlamak zaruridir

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Öğrenciler sınav sırasında hiçbir kitap, ders notu vb. kullanamazlar.
3. Öğrenciler sınav sırasında sözlük kullanamazlar. Sorularda yer alan kelimeler ders metinlerinde işlenen ve/ya öğrencinin bilgisi dahilinde olması beklenen kelimelerdir.
4. Sınavlarda her türlü kopya girişimi, disiplin işlemi ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

korpez@hotmail.com
esra.coker@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 8 8
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 129

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1555555
ÖK.2555555
ÖK.3555555
ÖK.4555555
ÖK.5555555
ÖK.6555555