DERS ADI

: Matematik Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
OME 1005 Matematik Tarihi ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

İlköğretim Matematik Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SÜHA YILMAZ

Dersi Alan Birimler

İlköğretim Matematik Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı matematik tarihini, matematik tarihinde kullanılan yöntem, materyal ve müfredatlarını tanıtmak ve günümüz müfredat ve eğitimi ile karşılaştırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Matematik tarihi, önemi ve değeri anlaşılır.
2   2. İlk medeniyetlerde matematiğin gelişim süreci öğrenilir.
3   3. Eski Anadolu medeniyetlerinde matematik ve kullanılan yöntemler öğrenilir.
4   4. Ortaçağda Türk-İslam bilim adamları ve matematikçileri öğrenilir.
5   5. Osmanlı döneminde aritmetik, cebir ve geometri derslerinde kullanılan yöntemler araştırılır.
6   6. Güncel ve geçmiş dönemlerdeki öğretim yöntemleri ve müfredatlar karşılaştırılır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1.HAFTA:Uygarlık öncesi matematik.
2 2.HAFTA:Eski Mısır matematiği.
3 3.HAFTA:Eski Yunan matematiği.
4 4.HAFTA:Ortaçağda Avrupada ve Türk - İslam Dünyasında matematik alanında yapılan gelişmeler.
5 5.HAFTA:Geometrinin tarihsel gelişimi.
6 6.HAFTA:Bazı Matematiksel kavramların tarihsel gelişimi.
7 7.HAFTA:Sayıların ve cebirin tarihsel gelişimi.
8 8.HAFTA:Genel tekrar,ders değerlendirmesi,Arasınav.
9 9.HAFTA:Euclidean (Öklid) olmayan Geometrinin tarihsel gelişimi.
10 10.HAFTA:Osmanlılarda Matematik.
11 11.HAFTA:Bazı ünlü matematikçiler.
12 12.HAFTA:Çağdaş matematiğin doğuşu.
13 13.HAFTA:Cumhuriyet döneminde ülkemizde matematik alanında yapılan çalışmalar.
14 14.HAFTA:Matematik eğitiminin tarihsel gelişimi.
15 15.HAFTA:Yarıyılsonu sınavı.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Van Der Waerden, B. L. (1994). Bilimin Uyanışı Eski Mısır. Babilonya ve Eski Yunan Matematiği Türk Matematik Derneği tarafından.
Aksoy, Y. (1999). Matematik [ve] tarihi. Yıldız Teknik Üniversitesi.
İzgi, C. (1997). Osmanlı medreselerinde ilim: Riyazı ilimler (Vol. 11). İz.
Leibniz, G. W. (2011). Metafizik üzerine konuşma.
Dönmez, A. (1986). Bir bilim olarak matematik tarihi. Vyayinlari.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Düz Anlatım, Ödevler, Sunumlar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 DTK Diğer Etkinlik
3 FN Yarıyılsonu Sınavı
4 BNS BNS VZ * 0.30 +DTK * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara sınav ve yarı yıl sonu sınavı dersin öğrenme çıktıları kapsamında haftalık ders içeriğine göre belirlenmektedir. Diğer etkinlik kapsamında öğrencilere verilen ödevler ve öğrencilerin gerçekleştirdiği sunumların değerlendirilmesi yapılmaktadır.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda ara sınav, ödev sunumları ve yarıyıl sonu(final) sınavları ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

suha.yilmaz@deu.edu.tr
Hasan Ali Yücel Binası
3012335

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 12:00-13:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 10 1 10
Final Sınavına Hazırlık 10 2 20
Sunum Hazırlama 5 1 5
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 87

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1122214
ÖK.21222114
ÖK.31222114
ÖK.41222114
ÖK.51222314
ÖK.61222314