DERS ADI

: Çevre Eğitimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SBE 5001 Çevre Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ALİ EKBER GÜLERSOY

Dersi Alan Birimler

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu ders kapsamında, çevre ve çevre sorunlarıyla ilgili temel kavramların anlaşılması; ülkesel ve küresel ölçekte çevre sorunlarının nedenleri ve temel çevre sorunlarının algılanması; bu sorunların çözümünde atılması gereken adımların belirlenmesi ve sosyal bilgiler öğretim programlarında çevre eğitiminin irdelenmesi hedeflenmiştir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dünya'da ve Türkiye'de çevre sorunları, nedenleri, sonuçları ve bölgesel dağılımlarını evrensel bakış açısıyla irdeleyebilme.
2   Çevre-doğal kaynaklar, doğal kaynakların kullanımı-çevre sorunları arasındaki ilişkiyi sorgular ve gerekli bilgi birikimine sahip olabilme.
3   Doğal kaynakların sınırlı, ihtiyaçların sınırsız olduğu bir dünyada doğal kaynakların bilinçli kullanılması gerektiğini kavrayabilme.
4   Sosyal Bilgiler öğretim programlarında çevre eğitimi kapsamında çevre bilincinin önemini anlar ve çevreye duyarlı bireylerin nasıl eğitileceğini öğrenebilme.
5   Çevre sorunlarının önlenmesinde ya da etkilerinin azaltılmasında etkili uygulamalar hakkında bilgi sahibi olabilme.
6   Çevre sorunlarının nasıl çözülebileceği hakkında önerilerde bulunabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Temel Ekolojik Kavram ve İlkeler, ekosistemler, besin zincirleri, besin ağı, habitat, rekabet; ortak yaşam ve karşılıklı yaşama, enerji akışı, maddenin dolaşımı.
2 Ekolojik Dengelerin Bozulması Çerçevesinde: Çevre sorunlarının tanımı, kapsamı, türleri; nedenleri (gelişim süreci) ve sonuçlarına genel bir bakış
3 Çevre Kirliliği; a-Hava kirliliği (Asit yağışları), b-Su kirliliği
4 Çevre Kirliliği; c-Toprak kirliliği, d- Radyoaktif kirlenme
5 Çevre Kirliliği; e-Gürültü ve Işık kirliliği (faktörler, sonuçları ve önlenmesi)
6 Çevre Kirliliği; f- Besin kirliliği, g- Türlerin yok oluşu
7 Yanlış Arazi Kullanımı; Doğal Bitki Örtüsünün Tahribi-Ormansızlaşma, Erozyon, Çölleşme, Türlerin Yok Oluşu; Yanlış Arazi Kullanımı; a-Yanlış Arazi Kullanımı (Genel olarak), b- Doğal bitki örtüsünün tahribi-Ormansızlaşma
8 GENEL TEKRAR, DERS DEĞERLENDİRMESİ, ARA SINAV
9 Yanlış Arazi Kullanımı; Doğal Bitki Örtüsünün Tahribi-Ormansızlaşma, Erozyon, Çölleşme, Türlerin Yok Oluşu; c- Erozyon, erozyon tipleri, yol açan faktörler, sonuçları ve önlenmesi, d- Çölleşme
10 Küresel Isınma, Küresel İklim Değişimi (faktörler, sonuçları ve önlenmesi)
11 Ozon Tabakasının İncelmesi (faktörler, sonuçları ve önlenmesi)
12 Hızlı Nüfus Artışı ve Yarattığı Çevre Sorunları; a-Kentleşmenin Yarattığı Çevre Sorunları: I- Görüntü (Peyzaj) Kirliliği, II- Çarpık Kentleşme-Gecekondulaşma, Kent iklimi-sıcak ada vb.
13 Hızlı Nüfus Artışı ve Yarattığı Çevre Sorunları; a-Kentleşmenin Yarattığı Çevre Sorunları: III- Katı Atık (Çöp) Sorunu. Çevre Sorunlarına Yönelik Çözüm Yolları ve Alınabilecek Önlemlere Genel Bir Bakış (Çevre Bilinci ve Çevre Korumacılık, Çevresel Etki Değerlendirmesi, Ekolojik Tarım, Sürdürülebilir Kalkınma, Dünyada Çevre Duyarlılığıyla İlgili Yapılan Çalışmalar, Kurum ve Kuruluşlar vb.)
14 Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarında Çevre Eğitimi
15 YARIYIL SONU SINAVI

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

SEVER, R. ve YALÇINKAYA, E. (Ed.). (2018). Çevre Eğitimi, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
HASTÜRK, H.G. (Ed.). (2019). Çevre Eğitimi, Anı Yayıncılık, Ankara.
ATASOY, E. (2019). İnsan-Doğa Etkileşimi ve Çevre İçin Eğitim, Sentez Yayıncılık, Bursa.
BOZKURT, O. (Ed.). (2014). Çevre Eğitimi, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
YILDIZ, K., SİPAHİOĞU, Ş., YILMAZ, M. (2008) Çevre Bilimi ve Eğitimi, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.
PAMUK, D.K. (Ed.). (2019). Erken Çocukluk Döneminde Çevre Eğitimi ve Sürdürülebilirlik, Anı Yayıncılık, Ankara.
ADA, S., BAYSAL, Z.N., ŞAHENK ERKAN, S.S. (2017). Çeşitli Boyutlarıyla Çevre Eğitimi, Nobel Akademi Yayıncılık, Ankara.
ÖZDEMİR, O. (2017). Ekolojik Okuryazarlık ve Çevre Eğitimi, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
YILMAZ, A., YILDIRIM, G., FİLİZ, N., İBRAHİMOĞLU, Z. (2018). Etkileşimli Müze ve Tarihi Çevre Eğitimi: Kuramsal Temeller ve Örnek Etkinlikler, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
ARTUN, H. (2019). Modüller Öğretim Programına Dayalı Çevre Eğitimi Etkinlikleri, Vizetek Yayıncılık, Ankara.
KAŞOT, N. (2018). Çevre Eğitimi, Eğiten Kitap, Ankara.
KURT, M. (Ed.). (2020). Çevre Eğitimi, Eğiten Kitap, Ankara.
HAMALOSMANOĞLU, M. (Ed.). (2020). Farklı Yaklaşım, Yöntem ve Teknikler Işığında
Etkinliklerle Çevre Eğitimi, Eğiten Kitap, Ankara.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunu (power point) Yöntemiyle Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Görselleri Yorumlama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Çoktan seçmeli testler, yazılı sınavlar (uzun ve kısa yanıtlı).

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ali.gulersoy@deu.edu.tr
Hasan Ali Yücel Binası
418 No
02323012299

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı, 12:00-13:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Proje Hazırlama 1 10 10
Kitap Okuma 13 1 13
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 97

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1525555
ÖK.252555555
ÖK.352555555
ÖK.45555555
ÖK.552555
ÖK.6555555