DERS ADI

: Biyoloji 3

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FBE 2004 Biyoloji 3 ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Fen Bilgisi Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ ASLI SADE MEMİŞOĞLU

Dersi Alan Birimler

Fen Bilgisi Öğretmenliği

Dersin Amacı

Genetik ve biyoteknolojinin tanımı, alanları, önemi, yaşantımıza etkisi ve tarihsel gelişimini kavramak. Mendel kuramlarını, bunların genetikte kullanımlarını anlamak. Moleküler biyolojinin temel prensiplerini kavrmak. Genetik ve moleküler biyolojinin biyoteknolojideki kullanım alanlarını öğrenmek. Biyoteknolojinin günümüzdeki gelişmelerini takip edebilmek ve yorumlayabilmek. Evrimin temel mekanizmalarını kavrayabilmek ve biyolojik kavramları bunlarla açıklayabilmek. Genetik ve moleküler biyoloji temel deneylerini laboratuvar ortamında gerçekleştirebilmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Nükleik asitlerin yapı ve fonksiyonlarını analiz edebilme
2   DNA'nın kendini eşleyebilmesini ve rekombinant DNA özelliklerini tanımlayabilme
3   RNA ve protein sentezi süreçlerini anlar ve gösterebilir, bu konuda basit deneyler tasarlayabilir
4   DNA'daki mutasyonların canlılar üzerine etkisini söyleyebilir
5   Bağımsız ayrılma ve segregasyon kanunları sonuçlarına Mendel'in nasıl ulaştığını gösterebilir, kalıtım yasalarını kalıtımla ilgili problemleri çözmeye uygular
6   Karakter, gen, allel, lokus, mutasyon, dominant, resesif, genotip, fenotip, homozigot, heterozigot, kavramlarının ne olduğunu açıklar
7   Mikrobiyal, bitki, hayvan, çevre ve tıbbi biyoteknolojinin günümüzdeki kullanım alanlarını açıklar
8   Rekombinant DNA teknolojisinin temel adımlarını kavrayabilir
9   Gen mühendisliği ve modern biyoteknoloji yöntemlerini ve bunların sonuçlarını yorumlayabilir
10   Evrim mekanizmaları; doğal seçilim, göç, mutasyon, genetik sürüklenme ve adaptasyonu kavrayabilir
11   Canlıların oluşumu, çeşitliliğini, evrim mekanizmaları ile açıklar

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 DNA yapısı ve eşlenmesi Lab: Temel ekipmanların tanıtımı
2 Genetik kod, transkripsiyon, translasyon Lab: Bilgisayar simülasyon
3 Mendel genetiği ve uzantıları Lab: Monohibrid çaprazlama
4 DNA ve kromozom mutasyonları Lab: Dihibrid çaprazlama
5 Rekombinant DNA teknolojisi Lab: DNA izolasyonu
6 Biyoteknolojinin temel prensipleri Lab: Polimeraz zincir tepkimesi
7 Mikrobiyal, bitki ve hayvan biyoteknolojisi Lab: Agaroz jel elektroforezi
8 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
9 Biyoteknolojinin temel uygulamaları Lab: Protein izolasyonu
10 Doğal seçilim ve evrimsel soy ağaçları Lab: Western blotlama
11 Evrim mekanizmaları: Seçilim ve mutasyon Lab: Bilgisayar simülasyon
12 Evrim mekanizmaları: Göç, genetik sürüklenme ve rasgele olmayan çiftleşme Lab: Bilgisayar simülasyon
13 Adaptasyon ve eşeysel seçilim Lab: Bilgisayar simülasyon
14 Canlıların ve insanın evrimi Lab: Bilgisayar simülasyon
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynak: Ders notu
Yardımcı Kaynaklar:
- Genetik Kavramlar. William S. Klug, Michael R. Cummings, Charlotte Spencer; Çeviri: Cihan Öner, Palme Yayınları
- Biyoteknolojiye Giriş. Michael A. Palladino, William J. Thieman. Çeviri editörü: Mücella Tekeoğlu, Palme Yayınları, 2013
- Evrimsel Analiz, Scott Freeman, Jon C. Herron; çeviri: Battal Çıplak, Hasan H. Başıbüyük, Palme Yayıncılık, 2002

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, tartışma, soru-yanıt, bilgisayar destekli eğitim, deney, gösteri, gözlem.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda ara sınav, laboratuvar raporları ve final sınavları ile ölçülmektedir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

- Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
- Öğretim üyesi, planlı eğitim öğretim süreci içinde bireysel ya da işbirlikli öğrenme yoluyla çeşitli uygulamalar yaptırma hakkını saklı tutar. Yapılacak uygulamaların değerlendirme sürecindeki etkisi eğitim öğretim yılı başında öğrencilere ilan edilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

asli.memisoglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Laboratuvar 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Laboratuvar defteri hazırlama 13 1 13
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 98

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1252341
ÖK.225234
ÖK.3253344443
ÖK.4254345
ÖK.525334
ÖK.625344
ÖK.7453455324542
ÖK.825345325552
ÖK.9555555325542
ÖK.10555355342
ÖK.11555355342