DERS ADI

: Astronomi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FBE 3005 Astronomi ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Fen Bilgisi Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MEHMET ŞAHİN

Dersi Alan Birimler

Fen Bilgisi Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere astronomi konularıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri kavratmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Astronominin, Fen Bilimleri içindeki yerini ve önemini kavrayabilme
2   Astronominin tarihini ve araçlarını kavrayabilme
3   Dünya, güneş ve ay ın yapısı ve fiziksel hareketleri hakkında bilgi edinebilme
4   Evrenin ve güneş sisteminin oluşumu ile ilgili teorileri kavrayabilme
5   Uzay teknolojilerinin gelişimi ve yapısını kavrayabilme
6   Astronomi konularıyla ilgili ileri düşünme ve soru sorma yeteneği geliştirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, genel bilgiler, astronominin tanıtımı
2 Bir gezegen olarak dünyamız : YER
3 Güneş ve sistemin yapısı, Kepler yasaları
4 Kayasal-Yerbenzeri Gezegenler
5 Dev-Gaz Gezegenler
6 Güneş Dizgesinin küçük üyeleri
7 Tanışma ve ders hakkında bilgilendirme yapma Astronominin anlamı Ödev1: Ay ın bir aylık dönemdeki hareketlerinin izlenmesi ve her 3 günde bir şeklinin çizimi
8 Astronominin anlamı, temel kavramlar, astronomide birimler. Ödev2: Astronomiye katkı yapmış Türk İslam Bilginlerinin kısa biyografisi
9 Astronominin dalları, tarihsel gelişimi.
10 Astronomiye farklı medeniyetlerin katkıları, astronomide kullanılan araçlar.
11 Güneş sistemi, geçmişten günümüze güneş sistemi modelleri.
12 Dünya, ay ve güneşin hareketleri.
13 Keppler yasaları, zaman-takvim-mevsimler.
14 Genel Tekrar, Ders Değerlendirmesi, Ara Sınav
15 Güneş sistemi elemanları, yıldızlar, bir yıldız olarak güneş.
16 Gökyüzü koordinat sistemi, takımyıldızları, galaksiler, samanyolu galaksisi.
17 Evren, evrenin yapısı, evrenin oluşumu ve geçmişten günümüze evren modelleri.
18 Evren, evrenin yapısı, evrenin oluşumu ve geçmişten günümüze evren modelleri.
19 Uzay teknolojileri ve günlük yaşama yansımaları.
20 Uzay teknolojileri ve günlük yaşama yansımaları. Ödevlerin teslim edilmesi.
21 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


Ders ile ilgili sunumların pdf dosyaları
MEB Komisyon. 2012. Ortaöğretim Astronomi ve Uzay Bilimleri Ders Kitabı. MEB Yayınları, Ankara.

Diğer kaynaklar:
1. Freedman, R.A. and Kaufmann III, W.J., 2008, Universe, W.H. Freeman and Company.
2. Bennett, J., Donahue, M., Schneider, N. and voit, M., 2005, The Essential Cosmic Perspective , Pearson Education, Inc.
3. McBride, N. and Gilmour, I., 2004, An Introduction to the Solar System, The Open University, Cambridge University Press.
4. Green, S. F. and Jones, M.H., 2004, An Introduction to the Sun and Stars, The Open University, Cambridge University
Press.
5. Chaisson, E. and McMillan, S. 2016. Astronomi: Bir Bakışta Evren. Pearson. 1. Basımdan Çeviri. Çeviri Editörü: Mutlu Yıldız.
Nobel Yaşam, Ankara.
6. NASA, ESA ve üniversiteler gibi bilimsel web adresleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, sunum, tartışma, işbirlikli öğrenme teknikleri, görsel ve simülasyonlar, araştırma ve inceleme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yazılı sınavlar (uzun veya kısa cevaplı, çözümlü), çoktan seçmeli testler, ödev

Değerlendirme Kriteri

Astronomi dersinin temel kavram ve prensipleri ara sınav ve final sınavı ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar



* Derslerin %70 ine laboratuvar uygulamalarının %80 ine katılım zorunludur.
* Her türlü kopyacılık eylemi disiplin soruşturması açılmasına neden olabilir.
* Öğretim üyesi kısa sınavlar yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına etki
edebilecektir. Yapılacak uygulamaların değerlendirme sürecindeki etkisi eğitim öğretim yılı başında öğrencilere ilan edilir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmet.sahince@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi, 13:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Ödev Hazırlama 2 5 10
Sunum Hazırlama 1 13 13
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 77

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.151111434313214
ÖK.251411434114213
ÖK.324114134141213
ÖK.454441114112343
ÖK.551444444345543
ÖK.624444444245545