DERS ADI

: Kültür ve Dil

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GKD 5010 Kültür ve Dil SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Buca Eğitim Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ESRA BUKOVA GÜZEL

Dersi Alan Birimler

Türkçe Öğretmenliği
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Müzik Öğretmenliği
Kimya Öğretmenliği
Biyoloji Öğretmenliği
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği
Coğrafya Öğretmenliği
İngilizce Öğretmenliği
Fransızca Öğretmenliği
Fizik Öğretmenliği
Okul Öncesi Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Özel Eğitim Öğretmenliği
Matematik Öğretmenliği
Buca Eğitim Fakültesi
Almanca Öğretmenliği
Sınıf Öğretmenliği
Fen Bilgisi Öğretmenliği
Tarih Öğretmenliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Resim - İş Öğretmenliği
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği

Dersin Amacı

Dilin kültürel bir olgu olarak ele alınması ve dil ile kültür ilişkisinin farklı yönlerinin çok boyutlu olarak tartışılabilmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dil kavramının kültürle ilişkisini kurma
2   Kültürün taşınmasında dilin rolünü kavrama
3   Her dilin dünya kültürü için bir zenginlik olduğunu kavrama
4   Kültürler arası etkileşimde dilin önemini sorgulama
5   Türkçenin diğer kültür ögelerindeki yerini kavrama

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dil ve kültürle ilgili temel kavramlar; kültürün kaynakları ve öğeleri;
2 Sözlü ve yazılı kültür; maddi ve manevi kültür;
3 Bireysel ve toplumsal açılardan kültür; birleştirici ve ayrıştırıcı olarak kültür;
4 Kültürlenme, kültürleşme, kültürel yayılma ve uyum;
5 Bilişsel, sembolik, yapısal-işlevsel yaklaşımlar açısından kültür;
6 Semboller sistemi olarak dil; Bireysel açıdan dil ve dil edinimi;
7 Dilin insan bilincine etkisi;
8 Genel Tekrar, Ders Değerlendirmesi ve Ara Sınav
9 Kültür, dil, biliş ve realite arasındaki ilişki;
10 Dilin bilgiyi ve kültürü taşıma, toplumsal ilişki ve iletişim kurma işlevi;
11 Dil ve kültürün gelişimi ve aktarımı; ulusal kimlik ve dil;
12 Kültür ve dildeki değişmelerin dinamikleri;
13 Kültür ve dildeki değişmelerin karşılıklı etkileşimi tartışmaları;
14 Milli kültürler küreselleşme, çok dillilik ve çok kültürlülük.
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Kaplan, M. (2002). Kültür ve Dil. İstanbul: Dergâh.
2. Ünalan, Ş. (2010). Dil ve Kültür. Ankara: Nobel.
3. Akaslan, T. (2012) Dilbilim, Dil Kirlenmesi, Türkçe. İstanbul: Seçkin
4. Aksan, D. (2009). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: TDK
5. Porzig, W. (2011). Dil Denen Mucize (Çev. Vural Ülkü). Ankara: TDK
6. İnal, K. (2012). Dil ve Politika, Dilin Kökeni, Etnik Boyutu ce Kimlikle İlişkisi. Ankara: Ütopya Yayınevi
7. Dessalles, J.L., Picq, P., Victorri, B. (2014). Dilin Kökenleri (Çev. Atakan Altınörs). İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
8. Chomsky, N. (2012). Doğa ve Dil Üzerine (Çev. Ayşe Banu Karadağ). İstanbul:Sözcükler
9. Ruhlen, M. (2006). Dilin Kökeni Ana Dilin Evriminin İzinde (Çev. İsmail Ulutaş). Ankara: Hece
10. Fisher, S.R. (2010). Dilin Tarihi (Çev. Muhtesim Güvenç). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları
11. Crystal, D. (2005). Dillerin Katli (Çev. Gökhan Cansız). İstanbul: Profil Yayıncılık.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Soru-yanıt, Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

caner.kerimoglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 87

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.12212
ÖK.22212
ÖK.33212
ÖK.43212
ÖK.53212