DERS ADI

: Sosyal Bilgiler Öğretiminde Haritalar ve CBS

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SBÖ 6015 Sosyal Bilgiler Öğretiminde Haritalar ve CBS SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. HASAN ÇUKUR

Dersi Alan Birimler

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

İnsanın yaşadığı, ekonomik faaliyetlerde bulunduğu mekânda; doğal ve kültürel mekân ile insan arasındaki ilişkileri incelerken, tasvir ederken en önemli araçlardan birisi haritadır. Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin istek ve amaçları doğrultusunda haritaları üretebilmesi ve öğretim aracı olarak kullanabilmesi amaçlanmaktadır. Adayların harita yapımında en gelişmiş ve pratik yöntemler sistemi olan Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) nin yöntem ve tekniklerini bilmesidir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Ünite/konunun özelliklerine göre hangi tematik haritaya ihtiyaç olduğunu fark edebilir.
2   2. Mevcut tematik haritaları yararlı şekilde okuyabilir, bilgileri aktarabilir.
3   3. İnsan mekân ilişkilerini tasvir edecek tematik haritalar kurgulayabilir.
4   4. CBS yöntem ve tekniklerini bilebilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İnsanın yaşadığı mekân doğal ortam Anlatım
2 İnsanın yaşadığı mekân kültürel ortam/Şehir/Kır yerleşmeleri Anlatım
3 Mekân ve insan ilişkilerini belli yöntem ve tekniklerle ortaya koyan haritalar Anlatım
4 Haritalar ölçekleri, içerikleri, projeksiyon yöntemleri Anlatım
5 Haritalar ölçekleri, içerikleri, projeksiyon yöntemleri Anlatım
6 CBS ye giriş Anlatım
7 CBS nin bileşenleri Anlatım
8 Ara Sınav Anlatım
9 CBS nin yöntem ve teknikleri Anlatım
10 Vektörizasyon Anlatım
11 Morfometri, Bakı, yükseklik, 3D haritalar yapımı Ödev ve Sunum
12 Veri tabanı ve akıllı haritalar Ödev ve Sunum
13 Veri tabanı ve akıllı haritalar Ödev ve Sunum
14 Sosyal Bilgiler öğretiminde Akıllı/tematik haritalar Ödev ve Sunum
15 Değerlendirme Ödev ve Sunum

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

CBS günleri/Sempozyum/Bildiri Kitapları
CBS yazılımları Kullanım Kılavuzları
CBS ile ilgili Web sitelerindeki portallar
Çukur H., Coğrafya öğretiminin hedefleri ve Coğrafi Bilgi Sistemleri, Buca Eğitim Fak.Derg. Sayı: 18
Turoğlu H., CBS nin Temel Esasları 2. Baskı
Yomralıoğlu T., CBS nin Temel Esasları
Demirci A., Öğretmenler için CBS

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru cevap, uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS Arasınav
2 SNM Sunum
3 YYS YySonuSınavı
4 BNS BNS ARS * 0.30 + SNM * 0.30 + YYS * 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ARS * 0.30 + SNM * 0.30 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hasan.cukur@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi, 11.00-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 15 15
Final Sınavı 1 10 10
Vize Sınavı 1 10 10
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 174

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.11111
ÖK.22222
ÖK.33333
ÖK.44444