DERS ADI

: Müziğin Tarihsel Evrimi: Romantisizm Olgusu ve 20. Yüzyıl

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBA 1004 Müziğin Tarihsel Evrimi: Romantisizm Olgusu ve 20. Yüzyıl ZORUNLU 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MEHMET FIRAT KUTLUK

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri
Müzikoloji

Dersin Amacı

Dersin amacı Batı sanat müziğinin tarihini sosyo-kültürel bağlamını gözeterek ele almaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Polifonik dokuyu genel hatlarıyla kavrayabilmesi,
2   Tınısal olarak bütün dönemlere hakim olabilmesi,
3   Dönemlere göre besteci profilini çıkarabilmesi,
4   Bu türün alt türlerini tanıyabilmesi,
5   Müziğin dinsel, sosyal, politik ve ekonomik boyutlarını anlayabilmesi,
6   Batı sanat müziğini tarihsel olarak diğer sanat türleri ve akımlarıyla ilişkilendirebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Romantisizm; tanım (etimoloji), romantik edebiyat ve etkileri (Goethe) dönemin besteci kimliği (Berlioz, Schumann, Mendelssohn, Chopin, Liszt, Wagner).
2 Romantik müzikte "Program" ve türler (senfonik şiir, opera, karakter parçası, konser etüdü).
3 Piyano ve çalgıda ustalık (Liszt-Paganini), dinleti geleneği ve yeni patron modeli.
4 Devrimler Çağı ve Ulusçuluk.
5 Wagner ve opera.
6 Geç romantisizm ve İzlenimcilik.
7 Yüzyıl sonu (fin de siecle); 19. yüzyılın yeni yüzyıla taşıdıkları, Deneyler Çağı'na genel bakış.
8 Edebiyat, tiyatro, resim ve sinemada YENİ .
9 2. Viyana Okulu, dizisel müzik ve 12 perde tekniği.
10 Gürültücülük; (Russolo,Varese), Yeni Klasikçilik, çoktonluluk, mikrotonal müzik.
11 Ives- Satie, Altılar ve müzikte "ALIŞILMAMIŞ .
12 Darmstadt; yeni bir dönüm noktası ve Rastlamsallık (Cage).
13 Elektronik Müzik ve Minimalizm (City Life-Steve Reich (video) 20. yüzyıldaki estetik sorunlar ve yeni müzikle ilgili son söz
14 arasınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynak:
Kutluk, F., 1997, Müziğin Tarihsel Evrimi, İstanbul: Çivi Yazıları.

Yardımcı Kaynaklar:
Carl Dahlhaus:19th Century Music (İng.çev: J. Bradford Robinson), Los Angeles: University of California Press, Berkeley.
Hansen, Peter. (1969). An Introduction to Twentieth Century Music, Boston: Allyn an Bacon Inc.
Ringer, Alexander. (1990). The Early Romantic Era, Between Revolutions: 1789 and 1848 (ed: Alexander Ringer) Prentice Hal.
Samson, Jim. (1991). The Late Romantic Era, From the mid-19th Century to World War I (ed: Jim Samson), London: The Macmillan Press Ltd..
Webern, Anton. Yeni Müziğe Doğru (çev: Ali Bucak), İstanbul: Pan Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, audio ve video sunumlar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca bir yazılı sınav (vize) gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanının %30 unu bu sınavdan elde edecek. Dönem sonunda yapılacak final ise toplam puanın %70 ini kapsayacak. Her iki sınavın soruları da derste işlenen konulardan oluşturulacak.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar:
Sınavlar, öğrencilerin öğrenme çıktılarında tanımlanan yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Fırat Kutluk
firat.kutluk@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

dersin olduğu bütün gün

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 1 10 10
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 63

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6