DERS ADI

: Onkoloji Hemşireliğinde Kavram ve Modeller

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ONH 6003 Onkoloji Hemşireliğinde Kavram ve Modeller SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Onkoloji Hemşireliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Onkoloji Hemşireliği Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencinin, Onkoloji Hemşireliği alanında kullanılabilecek hemşirelik kuram ve modellerini anlaması, kullanması ve uygulama sonuçlarını değerlendirmesini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Onkoloji hemşireliği ile ilgili kavram ve modelleri yorumlayabilme
2   Onkoloji hemşireliği ile ilgili kavram ve modelleri, kanser tanısı alan hastanın semptom bakımında kullanabilme.
3   Hasta ve ailenin eğitim gereksinimlerini psikososyal kavramlara göre irdeleyebilme
4   Alanı ile ilgili öğrendiği ya da kullandığı model ve teoriler hakkında çıkarsamalar yaparak, yeni fikirler oluşturabilme.
5   Uygulamalarda karşılaşılan karmaşık durumları, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak çözümleyebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hemşirelik Temel Kavramları ve Onkoloji Hemşireliği Dorothea Elizabeth Orem in Öz Bakım Eksikliği Kuramı ve Onkoloji Hemşireliği
2 Pender ın Sağlığı Geliştirme Modeli Temelinde Kanser Tarama Ve Erken Tanı Kanser Hastasının Palyatif Bakımında Vaka Yönetimine Dayalı Multidispliner Bakım
3 Sağlık İnanç Modeli Temelinde Kanser Tarama ve Erken Tanı Kuramlar İle Bakım Planı Entegrasyonu
4 Neuman Sistemler Modeli Kuramlar İle Bakım Planı Entegrasyonu
5 Yeni Kanser Tanısı Alma Tanı ve Roy Uyum Modeli
6 Sosyal Bilişsel Öğrenme Kuramı
7 Palyatif Bakım Hastalarında Watson un İnsan Bakım Teorisine Temellendirilmiş Hemşirelik Bakımı
8 Yaşam Sonu Bakım ve Peplau Kişilerarası İlişkiler Kuramı
9 Yaşam Sonu Bakım ve Mc Gill Modeli
10 Kemoterapi Uygulanan Kanser Hastalarına Neuman Sistemler Modeli Ne Göre Verilen Eğitimin Semptom Yönetimine Etkisi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Velioğlu P. Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar, 2.baskı,s.395-422, Akademi basın ve yayıncılık, İstanbul (2012)
2. Galluzzi L, Buque A, Kepp O, et al. Immunological effects of conventional chemotherapy and targeted anticancer agents. Cancer Cell 2015;28(6):690-714.
3. Uzun Ş. Hemşirelik teorileri ve modelleri. Karadağ A, Çalışkan N, Göçmen Baykara Z, ed. Sister callista roy: Adaptasyon modeli. Akademi basın ve yayıncılık, İstanbul 2017:370-437.
4. Çıtlık Sarıtaş S, Büyükbayram Z. Kemoterapi alan hastaların ve bakım veren yakınlarının anksiyete düzeyleri ve etkileyen faktörler. TAF Preventive Medicine Bulletin 2016;15(2):141-50.
5. Carpenito-Moyet LJ. Hemşirelik tanıları: El kitabı (F. Erdemir, Çev.) İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri 2010:136-544.
6. Buzlu S, Daştan. Kanser hastalarının yaşamı/başetme In: Can G. Onkoloji hemşireliğinde kanıta dayalı bakım. İstanbul:İstanbul Konsensusu Nobel Tıp Kitapevi 2010: 281-299.
7. Birol L. Hemşirelik süreci hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım: Açıklanan hemşirelik tanıları. 10.Baskı. Etki Yayınları, İzmir 2011:78-82.
8. Erol Ö, Avşar F, Bedük T. Kanser hastasının yaşamı / rol ve ilişkiler. In: Can G. Onkoloji hemşireliğinde kanıta dayalı bakım. İstanbul Konsensusu Nobel Tıp Kitapevi, 2010.
9. Vicdan AK. Hemşirelik bakımında model kullanımına bir örnek: modifiye radikal mastektomi olmuş bir bayanın Roy un adaptasyon modeline göre incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2010; 2: 107- 118.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

- Hasta eğitim materyalinde konuyu ele alması ve bilgiyi kullanımı değerlendirilecektir.
- Sunum hazırlığında konuya hakimiyeti ve güncel bilgiyi ele alması değerlendirilecektir.
- Final sınavında; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir.
- Ödev ve raporların bilgisayar ortamında APA formatına göre hazırlanması beklenmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 DKL DerseKatılım
3 FN Final
4 BNS Başarı ODV * 0.30 +DKL* 0.30 + FN* 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.30 +DKL* 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

- Öğrenci, bu derste öğrendiği teori ve modelleri .eğitim materyali . Ara sınav olarak değerlendirilecektir.
- Öğrencinin sunum becerisi, konuya hazırlığı ve tartışılmalara katılımı değerlendirilecektir
- Final sınavında; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Ezgi Karadağ: 0.232. 4124762
ezgikaradag44@gmail.com
Doç. Dr. Özlem Uğur: 0.232.4124785
ozlem.ugur@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Hafta içi mesai saatleri içerisinde

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 2 15 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 2 30 60
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 18 18
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.13433
ÖK.2545555
ÖK.33354
ÖK.455554
ÖK.5554