DERS ADI

: Zihinsel Sözlükçenin Yapısı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 6129 Zihinsel Sözlükçenin Yapısı SEÇMELİ 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. BURCU İLKAY KARAMAN

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Amacı

Dersin amacı dilin temel taşı ve en önemli dilsel birim olan sözcükbirimi hakkında geniş bilgi vermektir. Dilbiliminin kuramsal bir altalını olan, aynı zamanda uygulamalı altalanlarına temas eden ve doğrudan katkı veren sözcükbiliminin, dilbiliminin diğer altdalları ile olan etkileşimi hakkında bilgi verilir. Bunu yaparken sözcükbilimi kuramları işlenir ve dilbiliminin uygulamalı altalanları olan klinik dilbilimi, psikodilbilimi, nörodilbilimi, bilişsel dilbilimi, dil ve konuşma terapistliği ile adli dilbilimi gibi altalanlara katkısı istatistiksel ve empirik çalışmalar bağlamında irdelenir. Zihinsel sözlükçenin yapısı dersinde sözcükbirimler arası ilişkilere dikkat çekilir, dizisel ve dizimsel ilişkilerde sözcükbiriminin yeri, salkımlaşma ve devingenlik özelliği, zihinsel sözlükçenin yapısı, biliş ve hafızanın rolü, langue-langage-parole ilişkisi gibi konular işlenir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sözcükbilimi ile ilgili kuramsal bilgileri sıralayıp tanımlayabilmesi
2   Dilin temel taşı olan sözcükbiriminin yapısını öğelere ayırıp çözümleyebilmesi
3   Sözcükbirimler arası ilişkileri tespit edebilmesi
4   Zihinsel sözlükçenin yapısını sınıflandırabilmesi
5   Dizisel ve dizimsel ilişkiler içerisinde sözcüğün rolünü açıklayabilmesi
6   Sözcükbiriminin salkımlaşma özelliği hakkında bilgi sunabilmesi ve devingenliğini araştırabilmesi
7   Biliş ve hafıza süreçleri ile langue-langage-parole ilişkisindeki rolünü öğrenmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sözcükbilimi nedir Sözcükbiliminin Temel Araştırma Konuları: Sözcük Düzlemi Sözvarlığı Zihinsel Sözlükçe Sözcükbiliminin Geçmişi Temel Kavramlar ve Terimler
2 Sözcük Algılama, Anlamlandırma, Depolama ve Geri Çağırma (Hatırlama) Sistemler Sisteminde Zihinsel Sözlükçe ve Tasarımlar
3 Zihinsel Sözlükçenin Temel Birimi: Sözcükbirimi Sözcükbiriminin Yüzey ve Derin Yapısı
4 Prototip Kuramları Zihinsel Tasarımlar olarak Prototipler
5 Sözcükbirimlerin Yapı ve İçerik Bakımından Birbirleriyle Olan İlişkileri
6 Anlambilimsel Asallar
7 Arasınav
8 Sözcüksel Ağlar: Dizisel İlişkiler (I): Dikey İlişkiler Dizisel İlişkiler (II): Yatay İlişkiler Dizimsel İlişkiler
9 Zihinsel Sözlükçede Salkımlaşmalar Sözcükbirimlerin ve Zihinsel Sözlükçenin Devingenliği
10 Eski Sözcüklerin Kavram Alanlarını Genişletmek Yeni Sözcükler Oluşturmak
11 Çocukluk Döneminde Kavram Edinimi ve Gelişimi
12 Çocukluk Döneminde Sesbilgisel Edinim ve Gelişim Evreleri
13 Sözcük Seçimi ve Sözcük Tanıma
14 Zihinsel Sözlükçenin Örüntüsü

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Aitchison, Jean (1994) Words in the Mind An Introduction to the Mental Lexicon. 2nd ed. Oxford/UK &Cambridge/USA: Blackwell Publishing.
2. Ball, Martin et. al. (2008) Handbook of Clinical Linguistics. Malden & Oxford: Blackwell Publishing.
3. Caramazza, Alfonso & Martin, Alex (2003) The Organisation of Conceptual Knowledge in the Brain.
4. Carroll, David W. (2008) Psychology of Language. 5th ed. Australia/Brazil/Canada: Thomson Wadsworth.
5. Cruse, Alan (2000) Meaning in Language. Oxford: Oxford University Press.
6. Crystal, David (1981) Clinical Linguistics. Disorders of Human Communication 3. Wien & New York: Springer Verlag.
7. Cummings, Louise (2008) Clinical Linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
8. Fava, Elisabetta (2002) Clinical Linguistics. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins.
9. Garman, Michael (1990) Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
10. Harley, Trevor A. (2008) The Psychology of Language From Data to Theory. 3rd ed. Hove & New York: Psychology Press. Taylor & Francis Group.
11. Ingram, Charles (2007) Neurolinguistics An Introduction to Spoken Language Processing and its Disorders. Cambridge: Cambridge University Press.
12. Lutzeier, Peter R. (1995) Lexikologie: Ein Arbeitsbuch. Tübingen: Stauffenburg Verlag.
13. Ungerer, F. & Schmid, H. J. (1996) An Introduction to Cognitive Linguistics. Harlow/England: Longman & Pearson Education

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC * 0.10 + YSS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC * 0.10 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-7: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Arasınav ve finalde kopya ve intihal girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilir ve/ya fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

burcu.karaman@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 7 91
Vize Sınavına Hazırlık 1 21 21
Final Sınavına Hazırlık 1 39 39
Sunum Hazırlama 1 26 26
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 220

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.155555
ÖK.255555
ÖK.35
ÖK.4555555
ÖK.5555555
ÖK.6555555
ÖK.7555555