DERS ADI

: Kanıta Dayalı Hemşirelik

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 4071 Kanıta Dayalı Hemşirelik SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. ÖZLEM BİLİK

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu ders öğrencinin kanıta dayalı kaynaklar, standartlar ve güncel rehberlere ulaşma; verileri analiz etme; kanıta dayalı hemşirelik bilgilerini değerlendirme ve hasta bakımına yansıtabilme becerisini kazanmasını amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını ve önemini tanımlayabilmesi
2   Kanıta dayalı hemşirelik bilgilerine ulaşabilmesi
3   Kanıta dayalı hemşirelik bilgilerinin kanıt düzeylerini değerlendirebilmesi
4   Hemşirelik uygulamaları ve araştırmalarında kullanılabilecek kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını açıklayabilmesi
5   Kanıta dayalı hemşirelik uygulama stratejilerini tartışabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı Ders planının ve hedeflerinin öğrencilere açıklanması Çalışma gruplarının ve konularının belirlenmesi Doç. Dr. Özlem Bilik Soru cevap tartışma
2 Kanıta dayalı uygulama ve kanıta dayalı hemşirelik nedir Niçin gereklidir Yararları nelerdir Kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları uygulama ortamlarında nasıl uygulanır Doç. Dr. Özlem Bilik Sunum Tartışma
3 Kanıt, kanıt düzeyleri ve kanıta dayalı merkezler nelerdir Hemşirelikle ilgili kanıt kaynakları ve merkezlerini inceleme Kanıta dayalı hemşirelik bilgilerine ulaşma, verilerin analizi, araştırma ve uygulamalarda kanıta dayalı veritabanı (Cochrane, EBN, CINAHL vb) ve yayınların kullanımı Doç. Dr. Özlem Bilik Sunum Tartışma
4 Randomize kontrollü çalışma, meta analiz ve sistematik inceleme Doç. Dr. Özlem Bilik Sunum Tartışma
5 Yanıtlanabilir soru oluşturma (PICO), kanıta dayalı kaynaklardan kanıt bulma ve değerlendirme Doç. Dr. Özlem Bilik Sunum Grup çalışması Soru cevap Tartışma
6 Hemşirelikle ilgili kanıta dayalı kılavuzlar/rehberler nelerdir Hemşirelikle ilgili kanıta dayalı kılavuzlar/rehberler ile ilgili literatür tarama nasıl yapılır Dr. Öğr. Üyesi Dilek Sezgin Sunum Soru cevap Tartışma
7 Araştırma kanıtlarının hemşirelik uygulamalarına entegrasyonu nasıl yapılır Doç. Dr. Havva Arslan Yürümezoğlu Sunum Soru cevap Tartışma
8 ARA SINAV Doç. Dr. Özlem Bilik
9 Kanıt düzeyi yüksek bir çalışmanın eleştirel değerlendirilmesi Doç. Dr. Gülçin Özalp Gerçeker Sunum Tartışma
10 Kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları ile ilgili engeller (bireysel, kurumsal) nelerdir Doç. Dr. Havva Arslan Yürümezoğlu Sunum Grup çalışması Soru cevap Tartışma
11 Kanıta dayalı hemşirelik stratejileri Dr. Öğr. Üyesi Dilek Sezgin Sunum Grup çalışması Soru cevap Tartışma
12 Kanıta dayalı hemşirelik için soru oluşturma, uygulama stratejisi geliştirme Doç. Dr. Gülçin Özalp Gerçeker Sunum Tartışma
13 Hemşirelikle ilgili kanıta dayalı kılavuzlar/rehberlere ilişkin grup ödevlerinin sunumu Doç. Dr. Özlem Bilik Sunum Tartışma
14 Hemşirelikle ilgili kanıta dayalı kılavuzlar/rehberlere ilişkin grup ödevlerinin sunumu-DEVAM Doç. Dr. Gülçin Özalp Gerçeker Sunum Grup çalışması Değerlendirme
15 Hemşirelikle ilgili kanıta dayalı kılavuzlar/rehberlere ilişkin grup ödevlerinin sunumu-DEVAM Doç. Dr. Havva Arslan Yürümezoğlu Sunum Grup çalışması Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


Ciliska D.K. et al (2001) Resources to Enhance Evidence-based Nursing Practice. AACN, v.12(4),520-528.

Craig, J, Smyth RL, The evidence-based practice manuel for nurses, Churchill Livingstone, second ed, 2007.

Dicenso A, Guyatt G, Ciliska D, Evidence-Based Nursing: A Guide to Clinical Practice, Mosby, 2004.

Greenhalgh, T, How to Read a Paper: The Basics of Evidence Based Medicine. 2nd ed. BMJ Books. London, 2001.

Güldal D.,Ergör G., Derebek E. (ed) (2008) Kanıta Dayalı Tıp: nasıl uygulamalı ve öğretmeli. (Sackett ve ark., Evidence-Based Medicine: how to practice and teach. EBM, 2000), Dokuz Eylül Yayıncılık, İzmir.

Kara M., Babadağ Kanıta dayalı hemşirelik, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt:6, Sayı: 3, 2003.

Kocaman G. (2003) Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama , Hemşirelikte Araştırma Dergisi, 5(2), 61-69. http://www.hemargedergi.org/2003/2003_7.pdf

Lemieux-Charles L, Champagne F, Using knowledge and evidence in health care, University of Toronto, 2004.

Morris M., Scott-Findlay S., Estabrooks C.A. (2001) Evidence-based Nursing Web Sites: Finding the Best Resources. AACN, v.12(4), 578-587.

Muir Gray, J.A, Evidenec-Based Healthcare. Churchill Livingstone, Edinburgh, 1997

Newell, R, Burnard, P, Research for evidence-based practice, Blackwell pub. 2006.

Yurtsever, S., Altıok, M. Kanıta dayalı uygulamalar ve hemşirelik, F.Ü. Sağlık Bil. Dergisi 2006, 20(2), 159-166

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel destekli sunum,
Olgu tartışması,
Grup tartışması
Beyin fırtınası,
Soru cevap
Kanıta dayalı Web merkezlerini inceleme

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirme Yöntemlerine İlişkin Açıklamalar:
Yarıyıl içi notu: Ara Sınav notu ( Ara Sınav notunun %90'ı + Öğrenciye verilen ödevin %10'u alınacak)
Ders Başarı notu: Yarıyıl içi notunun %50 si + Final veya Bütünleme sınav notunun %50 si

Minimum ders başarı notu: 100 tam not üzerinden 60 tır
Minimum Final ve bütünleme sınav notu: 100 tam not üzerinden 50 dir

Değerlendirme Kriteri


Sınavlarda; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Özlem Bilik ozlem.bilik@deu.edu.tr Tel:0232 412 6962
Doç. Dr. Gülçin Özalp Gerçeker gulcin.ozalp@deu.edu.tr Tel:0232 412 6976
Doç.Dr. Havva Arslan Yürümezoğlu havva.arslan@gmail.com Tel:0232 412 4793
Dr. Öğretim Üyesi Dilek Sezgin dileksezginn@hotmail.com Tel:0232 412 6977

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Bağımsız Çalışma 4 1 4
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavına Hazırlık 1 3 3
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 4 1 4
Ödev Hazırlama 1 2 2
Sunum Hazırlama 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Proje Ödevi 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555555
ÖK.25555555
ÖK.35555555
ÖK.4555555555
ÖK.55555555555555