DERS ADI

: Sesbilimsel Çözümleme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 4049 Sesbilimsel Çözümleme SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. AYŞEGÜL ÖZCAN VURAL

Dersi Alan Birimler

Dilbilimi

Dersin Amacı

Bu dersin amacıgünümüz sesbilim kuramlarına ilişkin giriş niteliğinde bilgi vermek ve öğrencilerin sesbilimsel çözümleme yazılımlarını temel düzeyde kullanabilmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sesletim organlarını tanıması ve seslerin ayırıcı özelliklerini bilmesi
2   Sesletim organlarını tanıması ve seslerin ayırıcı özelliklerini bilmesi
3   Diller-arası veri kullanarak sesbilimsel örüntüleri saptayabilmesi
4   Sesbilimsel çözümleme yazılımlarını kullanabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Giriş 2. İzleğin tanıtılması ve tartışılması 3. Sesletim Organları
2 1. Ünlülerin ayırıcı özellikleri ve çevriyazımı 2. Ünsüzlerin ayırıcı özellikleri ve çevriyazımı
3 1. Sesbilgisel ve Sesbilimsel (Geniş ve Dar) çevriyazım 2. Sesbilimsel kural yazımı 3. Sesbilimsel değişimler
4 1. Sesbilimsel değişimler ve türemeler 2. Kısıtlamalar
5 1. Praat programının kullanımı 2. Ünlülerin akustik özellikleri (Praat'la inceleme)
6 1. Ünsüzlerin akustik Özellikleri
7 1. Parçalarüstü sesbirimler
8 Arasınav
9 1. Ayırıcı özellik geometrisi
10 1. Seslem Yapısı
11 1. Seslem Özellikleri
12 2. Sesbilim Kuramları: Üretici Sesbilim, En Uygunluk Kuramı
13 Laboratuvar Uygulaması
14 Laboratuvar uygulaması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kenstowicz, Michael. (1994). Phonology in Generative Grammar. Blackwell.
Ladefoged, Peter. (2005). A Course in Phonetics. 5th ed. Thomson.
Demircan, Ömer. (1996) Türkçenin Sesdizimi. İstanbul: Der Yayınları.
Ergenç, İclal. (2002) Konuşma Dili ve Türkçenin Söyleyiş Sözlüğü. İstanbul:
Multilingual
Özsoy, Sumru. (2004) Türkçenin Yapısı I: Sesbilim. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi
Yayınları
Gussenhoven, Carlos, and Haike Jacobs. (1998). Understanding Phonology. Hodder Arnold.
Hayes, Bruce. (2008). Introductory Phonology. Blackwell.
Goldsmith, John (1995). Handbook of Phonological Theory. Blackwell.
Ladefoged, Peter, and Ian Maddieson. (1996). Sounds of the World's Languages.
Blackwell.
Stevens, Kenneth. (1998). Acoustic Phonetics. MIT Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı
Sunumlar
Laboratuvar Uygulamaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-4 Arasınavla değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %80'ine katılım zorunludur.
Derse katılmamış olmak ödevlerin geç teslim edilmesi ve sunumların yapılmaması için
geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
Ara sınav, ödev, sunum ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0
(sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Öğr. Gör. Dr. Ayşegül ÖZCAN
Edebiyat Fakültesi
Dilbilim Bölümü
Oda Numarası: C156

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 8 3 24
Laboratuvar 5 3 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 2 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 83

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1555
ÖK.25555
ÖK.35555
ÖK.45555