DERS ADI

: PSİKODİLBİLİM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PSİ 4041 PSİKODİLBİLİM SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Psikoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR ABBAS TÜRNÜKLÜ

Dersi Alan Birimler

Psikoloji

Dersin Amacı

Dersin amacı, Psikodilbilim alanının tarihsel ve güncel gelişimini, dil edinim süreçlerini, dil ve düşünce ilişkisini, konuşmanın algılanmasını ve üretimini, dil ve konuşma bozukluklarını vb. konuları ruhbilim ile ilişkilendirerek dili zihinsel ve bilişsel bir davranış ürünü olarak incelemek ve tartışmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Psikodilbilim ve çalışma alanlarını tanımlayabilmesi
2   Dil ve düşünce arasındaki ilişkiyi değerlendirebilmesi
3   Dilin edinim ve üretim aşamalarını açıklayabilmesi
4   Dil ve Konuşma bozukluklarını karşılaştırabilmesi
5   Dünya alanyazınında bu yönde yapılmış çalışmaları tartışıp eleştirebilmeleri
6   Türkçe üzerine bu konuda yapılmış çalışmaları irdeleyip tartışabilmeleri
7   İlgili konularla ilgili özgün bir çalışma ya da bir araştırma yazısı yazabilmeleri beklenmektedir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Psikodilbilim ve Tarihçesi
2 Psikodilbilimin araştırma alanları ve Disiplinlerarası Çalışmalar
3 Dil ve Düşünce İlişkisi
4 Dilin Özellikleri, Hayvan iletişimi ve İnsan Dili, Vahşi Çocuklar ve Dil, Kritik Yaş Dönemi
5 Dil Edinim Kuramları
6 Dil Ediniminde Gelişim Aşamaları
7 Türkçe Konuşan Çocukların Dil Gelişimleri
8 Arasınav
9 İkidillilik, Çokdillilik
10 İşaret Dili
11 Dil ve Beyin
12 Dil ve Konuşma
13 Dil ve Konuşma Bozuklukları
14 Psikodilbilim ile ilgili çalışmalar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Clark, H. H., & Clark, E. V. (1980). Psychology and language. An introduction to psycholinguistics.
Christiansen, M. H., & Chater, N. (Eds.). (2001). Connectionist psycholinguistics. Greenwood Publishing
Group.
Field, J. (2004). Psycholinguistics: The key concepts. Psychology Press.
Foss, D. J., Hakes, D. T., & Psycholinguistics, A. (1978). an Introduction to the Psychology of
Language. PrenticeHall, EnglewoodCliffs NJ.
Greene, J. (1972). Psycholinguistics: Chomsky and psychology.
Garnham, A. (2013). Psycholinguistics (PLE: Psycholinguistics): Central Topics. Psychology Press.
Hatch, E. M. (1983). Psycholinguistics: A Second Language Perspective. Newbury House Publishers, Inc.,
Rowley, MA 01969.
Kutas, M., & Van Petten, C. (1994). Psycholinguistics electrified. Handbook of psycholinguistics, 83-143.
Massaro, D. W. (Ed.). (2014). Understanding language: An information-processing analysis of speech
perception, reading, and psycholinguistics. Academic Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Sunum
2. Örneklerle anlatım
3. Tartışma
4. Soru-Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 OD Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.40 + OD * 0.20 + FN * 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + OD * 0.20 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1, 2, 3 ve 4: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 5, 6 ve 7: Ödev ve proje ile değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Sunum Hazırlama 3 4 12
Ödev Hazırlama 3 4 12
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 134

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.155
ÖK.254
ÖK.344
ÖK.44
ÖK.544
ÖK.6445
ÖK.7