DERS ADI

: DİLİN BİYOLOJİK TEMELLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ESH 0015 DİLİN BİYOLOJİK TEMELLERİ SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Edebiyat Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT ÖZGÜN KOŞANER

Dersi Alan Birimler

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı
Arkeoloji
Müzecilik
Mütercim-Tercümanlık (İÖ) (Türkçe-Almanca-İngilizce)
Arkeoloji (İÖ)
Türk Dili ve Edebiyatı
Mütercim-Tercümanlık (Türkçe-Almanca-İngilizce)
Psikoloji
Karşılaştırmalı Edebiyat
Sosyoloji (İ.Ö)
Sosyoloji
Felsefe
Tarih (İÖ)
Mütercim-Tercümanlık (İngilizce)
Psikoloji (Türkçe)
Tarih
Karşılaştırmalı Edebiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin dilin biyolojik evrimine, dilin üretiminde ve algılanmasında kullanılan biyolojik yapılara ve bu yapıların nasıl evrimleştiğine ilişkin bilgi edinmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İnsan dilinin özelliklerini açıklayabilmesi
2   Dilin biyolojik evriminin aşamalarını sıralayabilmesi
3   Dil organlarının nasıl evrimleştiğini açıklayabilmesi
4   Dil ve beyin arasındaki ilişkiyi açıklayabilmesi
5   Konuşmanın anatomisini betimleyebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Evrim kuramı
2 İnsan dilinin temel özellikleri
3 Dile biyolojik bakış açısı
4 Dilin evrimi üzerine
5 Hayvan biliş ve iletişim dizgeleri
6 Son ortak ata varsayımı
7 İnsan sesletim aygıtının evrimi
8 Ara sınav
9 Ses denetiminin evrimi: Sözlü dilin sinirbilimsel temelleri
10 Konuşma ve sesbilim evrim modelleri
11 Sözlüksel ön-dil
12 Ön-dil kuramları
13 Dilin sinirbilimsel yapısı
14 Beyin ve Dil ilişkisi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Fitch, T. W. (2010). The Evolution of Language. Cambridge: CUP.
Desalles, J.L. (2007). Why we talk: the evolutionary origins of language. Oxford: OUP
Jenkin, L. (2000). Biolinguistics: Exploring the biology of language. Cambridge: CUP
Cedric Boeckx. 2010. Language in Cognition: Uncovering Mental Structures and the Rules behind Them. Malden, Mass. & Oxford: Wiley-Blackwell.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

ÖÇ 1 - 5 : Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1 - 5 : Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Öğr. Gör. Dr. Özgün KOŞANER
DEÜ Edebiyat Fakültesi
Dilbilim Bölümü
B-Blok B462/2
0232 30 186 29

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 09:30 - 12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Kitap Okuma 4 5 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 7 7
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1545
ÖK.2555
ÖK.3545
ÖK.4545
ÖK.5545